Земля тане на очах

Чим ближче підходить час до появи ринку землі, тим більше влади посилюють вимоги до покупців.

У міру наближення в Україні ринку землі вимоги до майбутнім покупцям все більше посилюються. Як стало відомо «і», влада має намір черговий раз зменшити граничний розмір земельної ділянки, яка може бути об’єктом купівлі-продажу сільгоспземлі.

Лавина нових обмежень та додаткових умов, виконання яких є обов’язковим для отримання права на купівлю сільськогосподарських наділів, може зробити ринок землі в Україні фікцією. Як стало відомо «і», проект закону «Про ринок землі» може бути скоректований у бік більшого посилення вимог до потенційних покупців.

Так, невеликий допустимий максимум землі «в одні руки», який зараз пропонується встановити на рівні 2,1 тис. га (у середньому по Україні), буде зменшений більш ніж у чотири рази.

Глава Держагентства земельних ресурсів Сергій Тимченко в інтерв’ю «Дзеркалу тижня» припустив, що усереднений показник максимально допустимого розміру ділянки сільгоспземлі, купленої однією людиною, може скласти 500 га. Аргументуючи необхідність посилення обмежень, чиновники традиційно посилаються на побажання аграріїв. При цьому його заступник Микола Калюжний раніше відзначав, що більшість землевласників вважають, що максимально допустимі норми купівлі землі завищені.

«Більшість схиляється до того, щоб цей максимум зменшити»,— сказав Микола Калюжний. При цьому площа 500 га є лише орієнтовною, і в регіонах з особливо дорогими землями межа може бути ще менше. Так, обговорюваний максимум для Карпатської зони — всього 100 га, тобто в дев’ять разів менше, ніж спочатку передбачалося.

Зараз законопроект «Про ринок землі» містить норму, що максимальну кількість землі, яку може бути куплено однією людиною, у Поліссі складе 1500 га, лісостепу — 1750, степу — 2100, в Карпатах — 900 га, Кримській гірській області — 1100 га

Таке дроблення фактично виключає придбання наділів нинішніми найбільшими землекористувачами-латифундистами — аграрними холдингами.

Однак і для тих фізосіб-одноосібників, які, маючи надлишок коштів, захочуть вкласти їх в землю, влада приготувала низку перешкод. Так, статусу фізособи і громадянина України може виявитися недостатньо, щоб придбати землю. Покупець повинен буде задекларувати свої доходи і указати, з яких саме заробітків купується земля. Також передбачена перевірка Антимонопольним комітетом, в ході якої будуть вивчатися родинні зв’язки потенційного покупця.

Серед обов’язкових умов отримання права на купівлю може бути введено наявність аграрної освіти та/або ведення сільськогосподарського виробництва протягом останніх n років. Механізм підтвердження такого досвіду, прописаний в розробленому Мінагропродом проекті постанови Кабміну «Про перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві», досить складний. Так, щоб придбати в оренду/власність земельну ділянку для ведення фермерського господарства, потрібно надати копію трудової книжки, при цьому трудовий стаж в АПК повинен бути не менш трьох років. Якщо трудової книжки немає (що не рідкість у фермерів), то підтвердити досвід агрохозяйствования пропонується іншими документами — зокрема, виписками з архівів. Ведення особистого селянського господарства можуть також підтвердити місцеві влади — сільську чи селищну раду.

Поки ці вимоги стосуються тільки осіб, які претендують на землі державної та комунальної власності, однак аналогічні вимоги можуть бути поширені і на інших суб’єктів ринку.

«Таким чином буде зменшена ймовірність виникнення можливостей для здійснення корупційних правопорушень у цій сфері»,— йдеться в пояснювальній записці до проекту.

Навіть у своєму нинішньому варіанті проект закону створює надмірну зарегульованість ринку землі. «Я не бачу, хто в таких умовах реально буде купувати наділи»,— говорить Максим Федорченко, директор ІРЦ «Реформування земельних відносин в Україні». Як зазначив ще один експерт, обмеження, що застосовуються до фізичних осіб, можуть бути покликані знизити конкуренцію за наділи на початковому етапі ринку і дозволити безперешкодно «отоваритися» бізнесменам від влади. «Проект закону виключає можливість придбання сільгоспземлі «випадковим» людиною»,— вважає аналітик.