Який подальший план розвитку столиці?

Заступник головного архітектора Києва Андрій Куделін розповів в інтерв’ю про особливості нового генерального плану розвитку столиці, який набуде чинності на початку наступного року.

Чому в Києві з завидною постійністю з’являються об’єкти-монстри, явно не вписуються в навколишній простір і створюють незручності для городян?

А. К. Головна причина полягає в тому, що діючу ще в радянські часи нормативну будівельну документацію почали переробляти з урахуванням сучасних вимог зовсім недавно. Крім того, у законодавчих нормах є безліч невідповідностей, що дозволяють їх вільне трактування, завдяки яким і з’являються об’єкти-монстри, приміром, громіздкі бізнес-центри з невеликими паркінгами, які так дратують киян і посилюють містобудівну ситуацію. За документами вони, як правило, цілком законні і мають всі дозволи на будівництво. Більшість безглуздих і кричущих будівель, з’явилися переважно в історичній частині міста, зводилися з порушенням нормативів, в обхід існуючих правил, за що «диригенти та виконавці» теоретично можуть бути покарані.

Тільки теоретично?

А. К. На моїй пам’яті не було жодного випадку, коли незаконний об’єкт зносився. Штрафи для комерсантів не перешкода. При цьому повторюся: більшість безглуздих будівель мають всі дозвільні документи, а вже правдами чи неправдами вони добуті, до справи не прив’яжеш, це вже питання корупції. Органи, які повинні слідкувати за порушеннями у сфері містобудування, не зможуть реагувати, якщо документи в порядку. Головне управління містобудування та архітектури може лише сигналізувати про порушення в контролюючі органи, а розбиратися і повідомляти у випадку непокори забудовників в прокуратуру — вже їх справа. Прокуратура може і самостійно ініціювати розгляду, але такі випадки поодинокі. Ситуація може змінитися, якщо Головархітектурі, де є фахівці відповідної кваліфікації, надати право контролю, як було раніше, і накладення вето на зведення кричущих з точки зору об’єктів містобудування.

І все-таки, чому ні одного забудовника ще не змусили розібрати незаконно зведену будівлю або вигнані понад норми поверхи?

А. К. Для міста це цілий список складних заходів. Для того, щоб довести незаконність об’єкта і покласти витрати за демонтаж на забудовника, необхідно підняти всі дозвільні документи, провести прокурорське розслідування, виграти суд і інше, інше. На це піде багато часу, протягом якого компанія-забудовник знайде спосіб уникнути покарання, наприклад самоліквідується.

Хто, на вашу думку, винен у тому, що у столиці з’являються безглузді будівлі: замовники або проектанти?

А. К. обопільна Вина, але основна її частина лежить, звичайно ж, на замовників. Є поняття «містобудівна цінність території», і комерсанти з цієї території хочуть вичавити максимум в найкоротші терміни, знаходячи собі згідливих реалізаторів проекту, в тому числі і архітекторів. Найдорожча земля — у центрі міста, де спостерігається високий попит на об’єкти нерухомості. Саме туди спрямовуються девелопери, а повільно оновлюється законодавство та наявність шляхів її обходу, про які всім відомо, не в силах поки зашкодити тим, хто живе за принципом «після мене хоч потоп».

Чи є якийсь вихід із ситуації?

А. К. Потрібно повністю змінити підходи до забудови столиці. За кордоном в більшості міст намагаються створити середовище, зручну для кожного жителя, і в цьому ми відстали від розвинених країн на десятиліття. Основи такого підходу в Києві, на мою думку, повинен закласти новий генеральний план розвитку міста та план зонування територій, який обов’язково до нього додається. Ми зараз активно працюємо над цими документами.

Що буде містити в собі новий генплан Києва?

А. К. Ми сьогодні вже ясно усвідомлюємо проблеми, які виникли у міста з переходом на ринкові відносини. Знаємо і про проблеми, які найбільше хвилюють людей. У новому генеральному плані будемо пропонувати забудовникам будувати ті об’єкти і такої висотності, які дійсно потрібні столиці і прикрасять її. Якщо ж зоннінг забороняє будувати, наприклад, в центрі висотний об’єкт, то це, згідно з новим документом, стане неможливим. Матеріали генплану і зоннинга будуть відкриті для всіх, після чого в галузі стане легше працювати. Крім того, ми намагаємося зробити новий план максимально наповненим, щоб у ньому були враховані абсолютно всі вимоги, передбачені діючими нормами, в тому числі і що стосуються захисту історичної частини міста. Ми також наполягаємо, щоб у складі проекту були показані дисонуючі об’єкти та надано відповідні пропозиції з ним. Якщо буде вирішено прибирати монстрів, то необхідно розробити юридичний механізм такої процедури.

Як буде розвиватися житловий сектор в столиці?

А. К. Я б не робив наголос на мільйонах квадратів в рік майбутніх новобудов. Практика показала, що більшість зведених в докризовий час метрів були придбані перекупниками і до сьогоднішнього дня так і не дійшли до кінцевого споживача. Тому неважливо, скільки Київ будуватиме — мільйон або півмільйона квадратів, важливо, що це будуть за об’єкти і як буде розвиватися міська інфраструктура. Прагнути сьогодні до показника 27 кв. м житла на людину в такій країні, як Україна, безглуздо. Тому ми пропонуємо в генеральному плані подивитися на це по-новому і сказати, що в Києві має зводитися різне по комфортності житло, але одним з пріоритетів має стати масове будівництво максимально дешевих квартир, доступних більшості людей з відносно невисокими доходами. Для цього, наприклад, передбачається запустити програму реконструкції старих п’ятиповерхівок з допомогою інвесторів.

Як буде розвиватися транспортна схема міста, можливо вирішити проблему автомобільних пробок?

А. К. В новому генеральному плані будуть зроблені перші кроки щодо вирішення цієї проблеми. Оскільки вшир розвивати дороги у нас вже нікуди, ми хочемо підійти до цього питання інакше. Зокрема, передбачається створення на в’їзді в місто і на під’їздах до центру системи муніципальних паркінгів, де кожен бажаючий за певну плату зможе залишити машину і пройтися по центру пішки або пересісти на громадський транспорт. До речі, система створення якісного муніципального транспорту також міститься в підготовку до затвердження генплані. Ми хочемо повернути киянам нормальне середовище проживання. Для цього необхідні жорсткі заходи, які давно застосовуються в розвинених країнах і роблять економічно невигідними поїздки на автомобілях у центрі міста, а вже тим більше пошкодження ними газонів при парковці.

Передбачає новий генеральний план створення парків і нових зелених зон, яких особливо мало в центрі?

А. К. В ньому є розділ, присвячений системі зелених насаджень. Він передбачає створення нових парків за рахунок прилеглих до міста лісових масивів, де зараз ніхто не гуляє, тому що вони не облагороджені і являють собою, по суті, засмічені лісосмуги. Саме там будуть створюватися якісні місця відпочинку.