Як захиститися від колекторів?

Все частіше банки передають, а точніше, продають проблемні кредити колекторським компаніям. Що робити і як себе вести позичальникові, якщо у нього в квартирі в 10год вечора пролунав дзвінок від колектора.

Про колекторах пишуть багато страшного: мовляв, приходять, погрожують і мало не катують. Можу навести безліч аргументів, які доводять, що це маячня. Головний полягає в тому, що з загнаного в кут, зневіреної людини багато не стягнеш. Але я збираюся розповісти про інше. А саме — як боржнику вести себе з колектором. Ось декілька практичних порад.

1. Якщо подзвонив колектор, треба, насамперед, упевниться, на якій підставі він турбує позичальника. Є договір між банком і агентством на передачу боргу в роботу? Цю інформацію можна отримати в банку, або запросити підтвердні документи в самому агентстві. Я раджу це зробити для того, щоб не попастися на вудку «чорним колекторам» (про них мова піде нижче).

Громадянин має право упевнитися, що йому дійсно дзвонить співробітник колекторського агентства. У колектора треба запитати повне найменування агентства, його прізвище та ім’я, а так само на якій підставі агентство працює з банком. Не зайвим буде уточнити, чи не змінилися реквізити для погашення заборгованості за кредитом. Дізнатися інформацію про агентство і співробітника потрібно для того, щоб знати, на кого, за необхідності, подавати скаргу.

2. Треба точно з’ясувати суму заборгованості, і чи правильно вона розрахована. Для цього клієнту необхідно запросити в банку виписку і деталізацію по особовому рахунку. А потім, взявши в руки договір з банком, власноруч спробувати розрахувати суму заборгованості.

3. Головне питання — як розмовляти з працівником агентства? При спілкуванні з колектором не варто панікувати і йти на конфлікт. З самого початку необхідно вести конструктивний діалог. Повірте, співробітник колекторського агентства не налаштований «пресувати» боржника. Йому потрібно повернути гроші свого клієнта (тобто банку), і він готовий піти на компроміс. Треба йому допомогти. Позичальник разом з колектором може скласти разом оптимальний графік погашення закладеності. Колектор піде на те, щоб громадянин відраховував з зарплати по 1000 рублів, і не буде вимагати заплатити всю суму завтра.

При спілкуванні з колектором є кілька маленьких хитрощів. По-перше, позичальникові варто відразу запропонувати звертатися до нього по імені (а не на ім’я та по батькові). Це дозволить встановити довірчі відносини. По-друге, при спілкуванні варто попросити особистої зустрічі з колектором. Як показує практика, в деяких випадках особистий контакт допомагає вирішити питання, які позичальник, припустимо, не бажає вирішувати по телефону. Людині може бути просто психологічно некомфортно говорити про свої борги заборгованість при колегах або в колі сім’ї.

На жаль, на практиці всі діють навпаки. Клієнти банку не йдуть на контакт, повідомляючи співробітникові, що вони будуть спілкуватися з представником банку. А то й просто намагаються внести номери телефонів, з яких надходять дзвінки, в «чорний список». Це зрозуміло: психологічно легше не говорити про свої проблеми. Але це хибна стратегія. Банк вже не буде спілкуватися зі своїм позичальником — він найняв для цього колектора. Тому «посилати» співробітників колекторського агентства — це значить тільки затягнути вирішення проблеми. І збільшити суму боргу: адже відсотки та штрафні санкції продовжують нараховуватися, поки боржник бігає від колектора.

4. Якщо у боржника немає грошей, то все одно не варто ховатися від колекторів і ігнорувати дзвінки. Колектори розуміють, що у кожного своя життєва ситуація. І тому прагнуть знайти індивідуальний підхід до кожного боржника. Не по доброті душевній, а тому що так більше шансів повернути гроші. Тому не варто звертатися в банк за відстроченням. Це тільки зайва трата часу. Треба пояснити колектору ситуацію і надати документи, які підтверджують, що боржник поки не може виробляти платити (наприклад, довідку з біржі праці). Колектор, удостоверись в цьому, дасть відстрочку.

5. Що робити, якщо справа зайшла надто далеко, і колектори, не додзвонившись до позичальника, приїхали в гості? Як слід себе вести? По-перше, треба попросити пред’явити документи, які підтверджують, що гість дійсно є співробітником агентства та має право представляти інтереси Банку (у нього повинна бути довіреність від банку). Співробітник агентства зобов’язаний це зробити. Впускати його в будинок або провести розмову через двері — вирішувати позичальнику. Нічого страшного не станеться, якщо запросити співробітника агентства зайти. Колектор приїхав не катувати, а налагодити особистий контакт і провести переговори. Тому треба поговорити з ним і запитати ради – як можна погасити борг?

Нещодавно у нас в компанії обговорювалося кумедний випадок. Колектор, що займається виїздами, приїхав до позичальника для з’ясування причин виникнення заборгованості. Громадянин став скаржитися, що не може знайти роботу і взагалі — життя пішло під укіс. Наш співробітник, з’ясувавши професійний досвід позичальника, тут же поїхав. На наступний день колектор привіз йому газету зі списком вакансій і попросив позичальника зателефонувати в його присутності роботодавцям. В кількох місцях його запросили на співбесіду, і громадянин досить швидко знайшов роботу, а потім виплатив борг.

6. Всі ці поради працюють, якщо до вас приїхав співробітник легального колекторського агентства. Але на ринку до сих пір працюють так звані «чорні колектори». Їх мало, банки майже не дають їм замовлення, але вони все ж є. Що це за компанії? «Чорні колектори» — це просто декілька фізичних осіб (вони навіть не реєструють компанію), які купують борги у невеликих банків. Вони дзвонять або приїжджають до позичальників і, використовуючи метод психологічного тиску, стягують заборгованість. Такі люди роблять все, щоб довести людину до стану стресу. Це потрібно, щоб позичальник не став питати у них документи, що підтверджують їх повноваження на стягнення боргу для певного банку. Їм треба, щоб громадянин думав тільки про швидке погашення боргу і про наслідки виплати. А у разі запиту на документи з боку клієнта, вони діють за принципом: «є борг — плати, і не треба задавати зайвих питань».

Можу навести приклад роботи таких «вишибал». У одного позичальника утворилася заборгованість у банку. Справу передано в агентство, яке, як виявилося, було одним з тих самих «чорних колекторів». Чоловік вирішив продати особистий автомобіль. «Чорні колектори» запропонували допомогти йому в цьому питанні. Знайшли покупця на автомобіль (підставна особа), переоформили машину на нового власника і повідомили, що гроші, отримані від продажу автомобіля, вони перерахували в Банк. Позичальник на все погодився. Природно, гроші в Банк не надійшли. Позичальник залишається без машини, без грошей і все з тієї ж заборгованістю.

Ще один приклад. Буває так, що «чорні колектори» вимагають погашення заборгованості перед банком на ті реквізити, які вони надають позичальнику (а не ті, які надавалися при укладенні договору з Банком). Гроші надходять на їх рахунок і «зникають».

Який висновок? Обов’язково вимагайте від співробітників підтверджують його повноваження документи. Якщо надходять погрози — звертайтеся в банк, від імені якого працює колектор. Якщо це не допомогло, і загрози продовжують надходити, треба звернутися із заявою в поліцію. Якщо правоохоронні органи не реагують на скарги, необхідно діяти більш рішуче: написати заяву в прокуратуру і подати позов до суду.

Я бажаю всім читачам, щоб ці поради ніколи не придалися. Для цього достатньо розраховувати свої фінансові можливості і не здійснювати імпульсивних покупок.