Як оскаржити податок на нерухомість?

Юристи кажуть, що оскаржувати новий податок на нерухомість варто тільки в тому випадку, якщо площа житла в квитанції виявилася завищена або податок порахували для “пільгової” квартири.

Вчора перші “щасливчики” вже отримали свої квитанції на сплату податку за квартири і дачі. Розсилка повідомлень повинна завершитися до червня, а заплатити податок потрібно буде протягом двох місяців після отримання платіжки. Стільки ж часу має незгодних громадян для того, щоб оскаржити новий податок. Юристи кажуть, що займатися цим варто тільки в тому випадку, якщо площа житла в квитанції виявилася завищена або податок порахували для “пільгової” квартири.

Вчорашній день став фактичним стартом податку на нерухомість, який був введений в Україні з початку цього року. Рівно три з половиною місяці податківці вираховували, скільки і кому саме треба буде віддати державі за квартири площею понад 120 кв. м і будинки просторіше 240 кв. м. Тепер квитанції “пішли в люди” і перші одержувачі вже знають суму щорічного податку. “Середня сума виплат з податку на нерухомість для квартир складе близько 300 грн, а для будинків — близько 800 грн, — розповів “Известиям в Україні” перший заступник голови парламентського Комітету з питань будівництва, регіональної політики та ЖКГ Володимир Вечерко. — Гроші потрібно внести протягом 60 днів з моменту отримання квитанції”.

Нагадаємо, що сам податок нараховується не на всю площу житла, а лише на метри, які перевищують “пільгову” площа (120 і 240 “квадратів” для квартир та будинків відповідно). Законом передбачено дві ставки: 1% (для квартир більше 240 кв. м і будинків більше 500 кв. м) і 2,7% (для об’єктів просторіше цієї планки). Проте, якщо у людини в власності є кілька об’єктів житлової нерухомості (дві чи три квартири, квартира і будинок, два будинки), за кожний другий і наступний об’єкт доведеться платити по повній програмі. “Це свого роду податок на багатство, — пояснює адвокат юрфірми “Василь Кісіль і партнери” Наталія Доценко-Білоус. — Визначено, що один українець може володіти конкретним лімітом житлових квадратних метрів. Все інше прирівнюється до розкоші”.

Цікаво, що новий податок нараховують “авансом”: кожен платник податків, який отримає квитанцію в період з 15 квітня по 1 червня, буде платити за свої житлові “квадрати” за весь 2013 рік. Цей нюанс уже викликав питання у багатьох експертів. “Що, якщо у вересні власник вирішить продати свою нерухомість? Виходить, що він даремно переплатив податок з вересня до грудня, — каже юрист юркомпанії “Алексєєв, Боярчуков і партнери” Дар’я Мантюк-Кирилова. — Хто і яким чином буде повертати йому цю переплату? На цей рахунок потрібні податкові роз’яснення. Якби українці вперше отримали податкові повідомлення в наступному році, таких питань не виникало б”.

Тим, хто планує в цьому році продавати свою житлову нерухомість, юристи радять не зволікати і одразу після отримання квитанції звернутися в податкову службу для оформлення розстрочки або відстрочки по сплаті податку. Право на це має будь-яка людина, який може обґрунтувати необхідність податкового боргу і довести свою платоспроможність, стверджує директор департаменту оподаткування фізичних осіб Госналослужбы (ДПС) В’ячеслав Бусарєв. Після операції в податкову інспекцію потрібно буде принести документи, які підтверджують перехід права власності на житло, і в цьому випадку податок на нерухомість нарахують вже новому власнику — з того місяця, в якому він придбав квартиру або будинок.

Однак поки що платіжки ще тільки шукають своїх адресатів. До речі, в народі квитанції вже охрестили “листами щастя”. Звичайно, з часткою іронії, адже очевидці кажуть, що у частини з них площа квартир та будинків виявилася завищеною. У відповідь на це податківці заспокоюють: якщо людина прийде з документами, де буде вказана менша площа, то він не буде платити за “перебір”. Однак зволікати з перерахунком теж не варто. “У разі незгоди платника податків з нарахованою сумою податку або при виникненні певних непорозумінь йому слід звернутися в податкові інспекції та провести звірку даних, — повідомили в прес-службі Міністерства доходів і зборів. — Для цього є два місяця з дня отримання повідомлення”.

Юристи кажуть, що в податкову службу можна звернутися і в тому випадку, якщо людина не згодна з об’єктом, на який йому нарахували новий податок. Наприклад, коли у власності є будинок в 200 “квадратів” і квартира площею 60 кв. м, “пільговим” (тобто звільненим від оподаткування) буде вважатися тільки один з цих об’єктів нерухомості. За замовчуванням податкова служба цілком може нарахувати податок на будинок (площа більше і сума податку, відповідно, теж вийде вище), тоді як власнику набагато вигідніше платити податок на квартиру. “Потрібно знати, що у такому випадку у людини є право вибору, за що конкретно він хоче платити”, — зазначає Доценко-Білоус.

Варто враховувати, що від податку на нерухомість звільнені такі об’єкти, як дачні та садові будинки (один на людину). Правда, тут дуже багато буде залежати від того, де знаходиться цей будиночок і як він оформлений за документами. “Якщо будинок розташований в селі і зареєстрований у сільській раді як житловий об’єкт, то податок на нього нарахують, навіть якщо в ньому немає світла і води, а зберігаються одні лопати”, — говорить незалежний експерт у галузі нерухомості Руслан Вдовенко. Що стосується категорій громадян, то пільга у вигляді однієї квартири або будинки будь-якої площі зараз надається багатодітним та прийомним сім’ям (від трьох і більше дітей). На початку квітня депутати ухвалили проект закону, який додає до цього списку сиріт та дітей без батьківського піклування. Але документ поки пройшов тільки перше читання.

Нагадаємо, раніше повідомлялося, що українцям можуть повернути сплачений податок на нерухомість.