Українським забудовникам не вистачає ідей. ФОТО

Але конкуренція призведе до зростання кількості амбітних проектів, таку думку висловив Артур Мхітарян, голова наглядової ради корпорації «Познякижилбуд», засновник компанії Taryan.

Я вважаю, світом рухають амбіції і здорове суперництво. Перемога в конкурентної боротьби – головна філософія прагне до успіху особистості, компанії і цілої держави. У цьому ключі будівництво володіє колосальним потенціалом. Це можливість не тільки для окремих підприємців довести, хто «вище, сильніше і швидше», але й унікальний шанс для цілої держави показати, на що воно здатне, наскільки воно технологічно, інноваційно і сучасно, де його «максимум».

Створювати цінності

У кого була можливість побачити найвища будівля на планеті – Бурдж Халіфа в Дубаї – і інші подібні проекти, відразу зрозуміє, про що я кажу. До появи таких задумів Арабські Емірати були просто багатою країною з хорошими запасами нафти. А сьогодні ОАЕ стали чи не найбільш технологічною державою в світі, особою XXI століття.

Будівництво – це сфера, де ідеї та інновації найбільш відчутні

Але, крім міжнародного престижу держави, будівництва є ще одна, може бути, навіть більш важлива функція – поліпшення якості життя його громадян. І тут мова, в першу чергу, йде про інновації. Але не в сенсі якихось абстрактних теоретичних відкриттів. Для мене інновації – це насамперед технології, які роблять життя кожного з нас більш комфортною, красивою і естетичною. У цьому контексті будівництво – це сфера, де інновації найбільш відчутні. І чим далі, тим більше число людей може відчути на собі ці переваги.

Бурдж Халіфа, Дубаї

Коли я приїжджаю в якийсь новий місто або країну, насамперед відвідую самі грандіозні будівельні проекти. Технології, які використовуються на розвинених ринках, цілком доступні українським підприємцям. Наприклад, кімнати, в яких можна регулювати кисень, або спеціальні шафи з регулюванням температури для зберігання зимової одягу і багато іншого. Різниця тільки в підходах і, відповідно, в результаті.

Уявіть собі будинок, в якому є все для комфорту: фітнес-центр, басейн, ресторан, SPA, хімчистка. Будинок, який створений для життя, а не для того, щоб тільки переночувати. Сьогодні це реальність для розвинених ринків. Компанії, які звикли працювати в жорстких конкурентних умовах, будують не просто будинки і продають не просто квадратні метри, а певний стиль життя, атмосферу, філософію. Іншими словами – цінність для покупця. І це працює не тільки для люкс-сегмента, але і для середнього класу. Тим не менше, більшість компаній на українському ринку все ще воліють квадратні метри – цінностям. Чому?

На мій погляд, ключова причина в тому, що до економічної кризи про таке поняття, як «конкуренція» на будівельному ринку, мало хто замислювався. Всі говорили: «Навіщо щось міняти, вкладати додатковий час і гроші, якщо всі і так продається?» Цей період тривав недовго.

Продавати цінності

Я завжди з інтересом дивлюся на будь-яку кризу. Тому що це шанс перевірити свою бізнес-стратегію на міцність і на практиці переконатися, що ти рухаєшся у правильному напрямку. Якщо вона не витримує тиску – це сигнал до того, що потрібно терміново щось змінювати. Тому, з точки зору покупця, криза на будівельному ринку 2008 р. є позитивним моментом.

ТРЦ Ocean Plaza

Коли фінансові можливості споживачів скоротилися і вони почали вибирати нерухомість більш ретельно, багато компаній струснулися. Прийшло розуміння того, що потрібно розробляти унікальна пропозиція, шукати конкурентні переваги, нові контакти з клієнтом і запускати дорогу рекламу, не просто щоб підкреслити свій статус, а щоб знайти своїх покупців. Поступово український будівельний ринок буде трансформуватися в цьому напрямку.

Вже сьогодні в Києві почали з’являтися перші проекти, які пропонують клієнтові певний концепт. Візьмемо торгово-розважальні центри. Раніше в це поняття вкладався просто велика кількість квадратних метрів, які здаються під різнопланові бутіки і ресторани. Але нещодавно був презентований проект, який ступив вперед – об’єднав весь простір загальною філософією. Мова йде про центр Ocean Plaza і його концепті підводного світу. Це спроба створити унікальну атмосферу для споживача, чого раніше в Україні не було.

Якщо говорити про житло економ-класу в Києві, я б назвав проект «Комфорт Таун». У моєму розумінні, це теж крок у правильному напрямку. Хоча загальної концепції сильної тут немає, але девелопер вийшов за рамки традиційного розуміння про житло економ-класу і встановив новий стандарт на ринку. Приклад того, що соціальні проекти можуть бути різними. Хтось продає голі, сірі стіни, а хтось будує зручну інфраструктуру, створює настрій за рахунок яскравого дизайну.

Звичайно, до розвинених ринків нам ще дуже далеко. Але я вважаю, що найближчим часом галузь буде активно розвиватися в містах-мільйонниках і, безумовно, в столиці. На мій погляд, різких стрибків в ціні, ні в бік збільшення, ні в бік її зменшення, в Києві не буде. Але в лідери вийдуть не ті, хто просто знизить вартість, а ті, хто засвоїть перевірену істину: в XXI столітті успішний бізнес можна побудувати, тільки створюючи цінності для споживача. І це має відношення як до будівельного бізнесу, так і до будь-якого іншого сектору. В іншому випадку будь-яка криза або мінімально активний конкурент на ринку не залишить вам ні найменшого шансу.

ЖК «Комфорт Таун», проект дитячого садка

По такій ж моделі, в іншій галузі, коли діяв Генрі Форд. Продавати машини кращої якості дешевше ринкової ціни – всі вважали божевіллям. Конкуренти відраховували дні до того моменту, коли він розориться. І що в результаті? Форд зумів побудувати вражаючу корпорацію і посадити за кермо своїх машин кожного другого автомобіліста. Йому вдалося створити таку цінність для клієнта, яка перевершила багато інших на той момент.

Конкуренція не тільки в якості будівельних матеріалів або рівних стін, але і в розрізі концептів, ідей та сенсів – це вдала стратегія як для бізнесу, так і для споживача. Тому що при створенні мікросередовища ціна квадратних метрів зростає, а клієнт отримує кращі умови за свої гроші.

Як це працює? Наприклад, ви будуєте будинок в чотири секції, кожна по 1000 кв. м на поверсі. Припустимо, це 25 поверхів. Можна всю площу відвести під квартири, продавати за $2500 за кв. м, і в загальному отримати $250 млн. А можна перший поверх відвести під дитячий майданчик, ресторан, фітнес-центр, SPA і так далі. На перший погляд, ви втратите 4000 кв. м. Але з готовою інфраструктурою вартість метра зростає мінімум на 15%. В результаті ви отримаєте не $250 млн, а $276 млн і впевнену перевагу перед конкурентами.

Таким чином, чим більшу цінність для людини ви створюєте, робите його спосіб життя більш насиченим, повним і комфортабельним, тим прибутковіше може бути бізнес. У цьому контексті в останньому українському Forbes зустрів відмінні слова Бернарда Шоу: «Розумна людина пристосовується до світу; нерозумний наполегливо намагається пристосувати світ до себе. Тому прогрес залежить від нерозумних людей». На мій погляд, чим більше таких людей буде в нашій державі, тим ширші горизонти розкриються перед Україною.