У Берліні туристи оминають стороною готелі, вважаючи за краще орендувати приватні квартири

Ще пару десятиліть назад Західний Берлін ще тільки невміло намагався залучити туристів безбарвним гаслом «Берлін варто відвідати», але вже сьогодні столиця Німеччини змістила Рим з третьої строчки рейтингу найбільш відвідуваних міст Європи.

Місто наповнили натовпи хіпстерів і групи бюджетних туристів, які шукають, де зупинитися за помірну плату. Де завгодно розвиток туристичної індустрії стимулювало б готельний сектор. Але тільки не в Берліні.

Незважаючи на те, що обсяг будівництва і заповнюваність готелів збільшилися, бюджетні квартири, що здаються в оренду, стали настільки популярні, що номери перестали дорожчати, і це негативно позначилося на всій галузі гостинності.

За останнє десятиліття готельний сектор Берліна помітно зріс. У 2011 році було зареєстровано 769 готелів, що на 38 % більше, ніж у 2001. Сьогодні 45 готелів знаходяться на етапі будівництва. Незважаючи на кризу в єврозоні, в першій половині 2012 року заповнюваність берлінських готелів зросла на 4 % по відношенню до аналогічного періоду попереднього року. У 2011 готельні номери були заброньовані 22,3 млн разів — на 7 % частіше, ніж рік тому.

«Дивно, але проблем із заповнюваністю готелів немає, судячи з того, що кількість туристів зростає з кожним роком»,— каже Урсула Кригль, голова Jones Lang LaSalle Hotels Germany.

Однак незважаючи на зростання попиту, готельні номери припинили дорожчати. Швидше навпаки. У 2011 році в берлінському готелі можна було зупинитися в середньому за 87,13 євро на добу. Це на 4,03 % менше, ніж у 2007. За словами Кригль, готельні номери в столиці Німеччини коштують дешево, особливо якщо порівнювати з іншими європейськими містами.

Головна причина зниження готельних тарифів — у великій кількості приватних квартир, що здаються в оренду, які коштують дешевше через відсутність витрат на обслуговування.

«Серйозним готелям доводиться інвестувати тисячі євро на забезпечення експлуатаційної надійності, пожежної безпеки, щоб все відповідало нормативним вимогам, а також платити податки»,— пояснює Томас Ленгфельдер, директор компанії DEHOGA (Deutsche Hotel – und Gaststattenverband).

Ринок нерухомості не перестає зростати: берлінське житло користується попитом у інвесторів зі всього світу. У минулому році близько 5 млн гостей віддали перевагу готелям необслуговувані приватні апартаменти.

Точних даних про кількість квартир, що здаються в оренду на короткі терміни, немає: власники не завжди реєструють власність як туристичну нерухомість. Ціни та види кімнат значно варіюються: є і ліжка хостельного типу за 15 євро, і пентхауси за 300 євро на добу.

За словами Христини Янг, що займається управлінням квартирами, лише деякі власники живуть в них, коли житло пустує, інші купують нерухомість виключно для отримання інвестиційного доходу. Останнім часом зросло число покупців з південної Європи.

Квартири, що здаються в оренду на короткий термін, стали особливо популярні близько п’яти років тому, коли стали з’являтися спеціалізовані сайти.

«До цього у нас, звичайно, був Інтернет, але люди були більш обережними, коли справа стосувалася розповсюдження особистої інформації. Зміни відбулися в основному завдяки Facebook»,— говорить Нікола Гюнтер, представник сайту Wimdu, на якому розміщено понад 1 000 оголошень про здачу в оренду квартир у Берліні.

У 2010 році влада Берліна прийняли закон, згідно з яким будівлі з кількістю спальних місць понад 10, здаються в оренду, повинні вважатися приміщеннями готельного типу, тому до них повинні застосовуватися ті ж вимоги, що до готелів. Проте ця постанова не збавило неконтрольоване зростання квартир, що здаються. Сьогодні уряд Берліна розглядає законопроект, що зобов’язують орендодавців отримати дозвіл на здачу житла в короткі терміни. Передбачається, що при відсутності такої папери власник буде сплачувати штраф у розмірі 50 тис. євро.

Нагадаємо, як писав портал Kanzas.ua, наплив туристів у Берлін спровокував підвищення орендної плати. Там привітність місцевих жителів змінилося зневажливими поглядами.

«Валіть додому, веселі туристи» – свідчить наклейка в східному районі Фрідріхсхайн, тоді як знак у сусідньому Кройцберге говорить «Берліну ти не подобаєшся». В районі модних барів хтось нашкрябав: «Ніяких американських хіпстерів штани в обтяжку!»