Свій бізнес. Як відкрити хостел під Євро-2012

Напередодні Євро-2012 багато хто починає замислюватися про те, як не тільки у вигляді податків сплатити будівництво стадіонів, готелів, доріг, але ще й спробувати заробити на приїжджих вболівальників.

Хоча перші хостели в Україні з’явилися лише шість років тому, це вже цілком прибутковий напрямок для малого бізнесу, каже Роман Пономаренко, президент Всеукраїнської молодіжної хостел асоціації.

Чоловік, який відкрив перший хостел в Україні, розповів журналісту ЛІГАБізнесІнформ про те, що потрібно для успішного запуску і скільки на цьому можна заробити.

Ще 7 років тому Роман не мав ніякого відношення до туризму. У травні 2004 року він з друзями вирушив на травневі свята в Краків. Місць в готелі не було, а по приїзду дізналися, що всі номери зайняті – святкують день Конституції. Українців направили в туристичний інформаційний центр, де їм запропонували адреса хостелу. За 10 євро вони влаштувалися в кімнаті з двома двоярусними ліжками на чотири місця, душем і туалетом на поверсі. “Все чистенько. Переночували і отримали безкоштовний сніданок”, – Пономаренко розповідає про перші враження від хостелу.

На зворотному шляху в Україну він вирішив організувати аналогічний сервіс у Києві. В Інтернеті дізнався, що існує міжнародна мережа, зв’язався з федерацією, уточнив деталі. Покатався по Європі з дружиною, зупиняючись у готелях, і дізнався, як це роблять “у них”.

Після повернення Пономаренко звернувся з ідеєю хостелів в Держкомтуризму. “Катерина Ющенко дала нам лист підтримки. У Верховній Раді нам теж дали лист. З цими листами я прийшов до Юрія Павленка, на той час міністра молоді та спорту. Він розповів, що є конкурс проектів молодіжних організацій. До цього часу я вже зареєстрував без єдиного хостелу Асоціації хостелів України. Ми виставили на конкурс свій проект і в результаті отримали гроші на розвиток мережі хостелів в Україні”, – розповідає підприємець.

Саме Пономаренко відкрив перший хостел в Україні. “У мого родича на Подолі була квартира, і я запропонував зробити там хостел. Закупили ліжка двоповерхові. Я їх особисто збирав, зробив ресепшн. Якраз Євробачення було в травні 2005 року. Перші клієнти були поляки, три людини. Працював сам на ресепшені тиждень, щоб все відчути… Я пройшов все з самого початку, мені сподобалося. Вирішив все це розвивати”, – розповідає Пономаренко.

Сьогодні в його мережі близько 60 хостелів. “Але у кожного хостела є свій господар. Вони входять в мережу на правах франчайзингу, а ми їх рекламуємо і продаємо. Тобто я цю мережу просто контролюю, а вона працює сама собою”, – пояснює він.

Крім регулярних платежів по франшизі від хостелів, що входять в мережу, Пономаренко також отримує дохід від власної туристичної фірми. Однак перший мільйон за 7 років в турбізнесі він все ще не заробив. “На шляху до заповітної мрії”, – каже він, усміхаючись.

Хостел як формат

По суті хостел – це формат заклади тимчасового перебування, як і готель, але в ньому здаються не окремі номери, а місця. Сучасні атрибути хостелу – Wi-Fi, плазма, кабельне ТБ, холодильник, пральна машина і мікрохвильова піч. Завдання власника хостелу – забезпечити безпеку, чистоту і неформальне спілкування між постояльцями. Адже саме правильна атмосфера дозволяє залучати нових клієнтів. “Працює сарафанне радіо. Постояльці один одному радять хостел. Або дивляться рейтинг на сайті бронювання, читають відгуки”, – пояснив Роман Пономаренко.

За його словами, система бронювання у хостелів працює краще, ніж у готелів. Якщо людина приїхала в хостел, йому тут же пропонують послуги дружніх хостелів в інших містах цієї країни і навіть за кордоном. “Це у готелів теж є, але у хостелів більш активно проглядається”, – каже підприємець.

Тому вкладати в рекламу хостелів в принципі нічого не потрібно, хіба що до участі в туристичних виставках. Адже 90% бронювань проходить через Інтернет і лише 10% – по телефону. Хостел, який хоче себе прорекламувати, підключається до бронювальних систем. Клієнт, бронюючи через таку систему, платить їй певний відсоток. А коли приїжджає в хостел, то оплачує інше.

Рейтинг хостелів складають самі відвідувачі. “Коли постоялець залишає хостел, йому з бронювальної системи приходить лист. У ньому написано: ви зупинилися в такому хостелі, такого-то числа, в такій-то країні, такому-то місті. Будь ласка, оцініть цей хостел за п’ятьма параметрами: місце розташування, безпека, надійність, чистота, фан (наскільки там прикольно). Оцінка – від одного до десяти. Потім все це підсумовується і виводиться середнє арифметичне. І потім на основі окремих рейтингів робиться загальний рейтинг хостелу”, – пояснює підприємець.

Сьогодні, за його словами, функціонують кілька міжнародних систем бронювання місць в готелях: Hosteling International, booking.com, hotels.com.

“Hosteling International – це наша мережа, найбільша – 4,5 тис. об’єктів з 76 країн світу. Ця мережа об’єднує хостели, ретельно перевірені на якість послуг. Ті, які не відповідають стандартам – і нашим міжнародним, до системи не допускаються”, – говорить Пономаренко.

Чистий прибуток Hostelling International за 2010 рік склав 27 млн. фунтів за рахунок 5% комісії від бронювання. “За сім років роботи з системою вже видно результат”, – зазначає підприємець.

За його словами, українські хостели намагаються тримати планку і не поступаються за якістю європейським. “Ми намагаємося в Україні тримати стандарти. Тому що я бачив хостели в Європі, в яких таргани бігають, – розповідає Пономаренко. – Одного разу британець, заснував мережу хостелів в Україні, розповів дуже цікаву річ. У Чернівці приїхала група студентів з Румунії. Кажуть: “Ми були в Києві в хостелі. Ну, у вас хостели просто “вау!” .Тобто порівняно з румунськими хостелами, наприклад, ми виглядаємо цілком гідно”.

Заселитися в хостел може, в принципі, будь-яка людина. “Обмежень немає в готелях по всьому світу, крім Баварії – там обмеження за віком – до 26 років. У нас, в Україні, були і дідусі, і бабусі під 80-85 років”, – зазначає Пономаренко.

Головна умова – не битися, не пити і не курити, занадто не шуміти і не заважати сусідам, пояснює він. Більше особливих вимог немає. “Сусідів не турбувати, якщо це квартира в будинку. А якщо це окремо стояча будівля – будь ласка, робіть що завгодно. Але головне – не битися. Тому що у нас були випадки, коли доводилося витягати з міліції побилися поляків з росіянами. Були наркомани, питання з якими ми через посольство вирішували. Навіть консул приїжджав, забирав і депортував постояльця з України”, – говорить він.

Джентльменський набір сервісів хостелу: чиста постіль, душ і туалет (іноді в номері, іноді – в коридорі). Ресепшионіст повинен знати англійську мову на рівні, достатньому для спілкування. Також обов’язкові: безкоштовний WiFi, туристична інформація, можливість бронювання наступних хостелів по всій країні. Трансфер та екскурсії.

Хостел з нуля

Приміщення під хостели можна і купити, і орендувати. Для господарів нерухомості це непоганий заробіток. “Я за два-три дзвінки в тиждень отримую від людей, у яких, припустимо, є нерухомість, вони не знають, що з нею робити, і хочуть віддати під хостел. Їм треба лише оплачувати комуналку”, – говорить Пономаренко.

Практично всі хостели району Майдан-Хрещатик (крім Львівської площі) – орендовані. Найчастіше під хостели обладнують звичайні квартири. “Головне, щоб було 4 кв. метри і дотримані стандарти ДСТУ 4268:2003 й”, – говорить підприємець, додаючи, що детально вимоги можна уточнити в асоціації.

В довгостроковій перспективі вигідніше придбання, а якщо хостел створюється на сезон – оренда. При цьому питання з сусідами орендованих приміщень вирішується по-різному. “Заздалегідь домовлятися треба. Є люди, які йдуть назустріч, приймають ці умови, а є ті, хто починає строчити скарги. Раз на Раз не доводиться”, – розповідає підприємець.

Прибуток від хостелу на 20 місць в центрі Києва може становити близько 1,5 тис. євро в місяць. “Це чистий прибуток організатора хостелу при правильній постановці роботи”, – коментує він.

В залежності від розміру хостелу, в ньому може працювати і один чоловік у зміну, якщо хостел налічує 25 місць. “Ця людина буде і адміністратором, і прибиральником. Він приймає бронювання і селить людей. Оскільки режим роботи в зміну – доба через двоє, то мінімальний штат персоналу – три таких універсальних людини”, – пояснив підприємець.

При цьому персонал краще набирати не з профільних вузів, радить він. “Профільна система освіти в Україні для нас не дуже підходить. Ми беремо журналістів зі знанням англійської мови чи перекладачів, – говорить Пономаренко. – Коли людина приходить на роботу, я дивлюся на єдиний фактор – ентузіазм. Якщо є ентузіазм, я можу навчити мавпу приймати бронювання та рахувати гроші”.

В облаштування хостелу вкладають близько $100 за квадратний метр, обладнання та ремонт. Онсонвые регулярні витрати: зарплата, комунальні платежі і оренда. “Прання білизни – 7 грн. за кілограм. Зарплата 120 грн. черговому, в добу. Комунальні платежі, Інтернет, телебачення – бажано, звичайно, встановити плазму і підключити кабельне ТБ. Ремонтні витрати – це поточне і дрібне. Найбільше – це персонал, тобто 3600 грн. в місяць. Ну і звичайно оренда (якщо це оренда) та комунальні витрати”, – пояснює підприємець.

Тарифи в готелях в середньому вдвічі менше, ніж у тризіркових готелях. Якщо ж розраховувати на компанію з трьох-чотирьох чоловік, то подобова оренда може виявитися вигідніше. “Але в хостелі веселіше. Ось фішка, яка вирізняє хостел. Ти можеш на кухні вранці познайомитися з австралійцем, який запросить тебе на наступне літо до себе в гості, і ти зможеш безкоштовно у нього переночувати. Хостели – це стиль життя”, – упевнений підприємець.

Ціна залежить від місця розташування хостелу та кількості ліжок у кімнаті. В Київському хостелі можна переночувати і за 65 грн., і за 200 грн. в добу. Пік бронювання – це липень-серпень, в цей період завантаженість по Києву становить 65-70%. Самий низький сезон – лютий, 10%. Середня завантаженість на рік – 45-50%.

Основні постояльці сьогодні: Росія – 40%, Україна – 25%, Білорусь – 15%. Всього лише 10% – з далекого зарубіжжя. Статистика минулого року та першої половини цього показує збільшення числа росіян на 40%, за всіма хостелам України. “Якщо брати українців – це витрати, більша частина. Росіяни – це більше туристів, ніж витрати, у білорусів – теж. А гості з далекого зарубіжжя, практично всі, 99% – туристи”, – розповідає підприємець.

Якщо в приміщенні зроблений хороший ремонт, відкрити хостел можна протягом двох тижнів. “Досить закупити меблі, обладнання, провести Інтернет. У мене навіть випадок був: хлопці за тиждень відкрили хостел”, – говорить Пономаренко.

Що ж стосується дозволу на роботу, питання сьогодні досить заплутаний. “В даний момент Державна служба туризму і курортів України ліквідується, а Національне агентство з питань туризму і курортів тільки створюється. Тому зараз – цілковитий бардак”, – відзначає глава асоціації.

У будь-якому випадку хостел створює фізична особа – приватний підприємець сфера діяльності – здача в оренду нерухомості, інші послуги по проживанню. Детальне оформлення допоможе зробити асоціація. “Людині, яка хоче відкрити хостел, потрібно прийти в асоціацію. Я з ним сяду і протягом півтора годин чітко поясню, як працювати так, щоб платити податки, щоб ніхто не смикав. Ця схема дуже складна, але це реально, – говорить Пономаренко. – Усі хостели, які входять в нашу мережу, працюють офіційно. Є куточок споживача, всі документи. Все оформляється як приватний підприємець з допомогою асоціації”.

Підприємці-власники хостелу сплачують єдиний податок. “Якщо це маленький хостел. Якщо великий, тоді працюють через туристичні фірми на загальній системі”, – додає Пономаренко. При цьому особливих проблем з перевірками хостелів не виникає. “Вони (перевірки) є, але немає з цим проблем”, – запевняє голова асоціації.

За членство в асоціації необхідно платити внесок у розмірі 1200 грн. у рік від хостелу. Це ще одна стаття витрат. Крім того, якщо для бронювання місць використовуються послуги туроператора, то йому надаються комісійні в розмірі 10%.

Бізнес для молодих

До Євро-2012 більшість хостелів вже заброньовані. “Ми готові до прийому гостей. Ми підписали договори з офіційним туроператором Євро-2012, вже всі місця продані”, – говорить підприємець, додаючи, що мова йде про 1500 місць.

До травня 2012 року в Києві відкриють ще три великих хостелу, місткістю від 50 до 150 місць. Пономаренко впевнений, що вони всі будуть заброньовані під Євро.

Для одного приватного підприємця цей бізнес може бути прибутковим. Але це невеликий бізнес – заробити можна максимум 1,5 тис. євро на місяць, говорить підприємець. Навіть якщо, приміром, орендувати приміщення в містах, приймаючих Євро, вкластися в ремонт і приєднатися до бази бронювання, серйозних доходів отримати не вдасться , адже Євро-2012 триватиме лише місяць.

На сьогоднішній день управління хостелом – швидше бізнес для початківців, він не обіцяє надприбутків. Однак, говорить Пономаренко, послуги хостелів будуть затребувані і після чемпіонату – зростає кількість витрат, які шукають дешеве проживання.