Скільки коштує оформити купівлю-продаж землі?

Для того, щоб операція пройшла вдало, необхідно підготувати певний пакет документів.

Вкладення коштів у купівлю землі вважається досить вигідною інвестицією. Кількість угод із землею вже достатньо велика і їх число зростає. Як ростуть і ціни на землю у великих містах України. Але як же придбати землю? Які документи потрібні для оформлення договору купівлі-продажу земельної ділянки? І як переоформити право власності на землю? На ці питання відповість Тетяна Петрушенко – приватний нотаріус.

– Одним з найпоширеніших договорів набуття права власності на землю є договір купівлі-продажу земельної ділянки. Він укладається письмово і підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню та державній реєстрації, – пояснює нотаріус.

Для того, щоб оформити договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення садівництва необхідно зібрати наступні документи: документ про право власності на землю, експертну грошову оцінку землі, витяг з бази даних автоматизованої системи ведення державного земельного кадастру.

Також варто взяти довідку про відсутність або наявність обмежень (обтяжень) на земельну ділянку та довідку про відсутність будівництва, будівель і споруд на земельній ділянці. Документ видається органом місцевого самоврядування або бюро технічної інвентаризації. У той же час, якщо разом із землею продається стоїть на ній будинок або іншу споруду, така довідка не потрібна.

За словами нотаріуса, слід пам’ятати, що, принаймні, один з вищевказаних документів повинен містити кадастровий номер земельної ділянки. Відсутність кадастрового номера в документах робить оформлення угоди неможливим.

– Далі фізична особа – сторона договору додатково подає: паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера. Якщо ж майно було придбано в період зареєстрованого шлюбу – нотаріально оформлена згода дружини або чоловіка продавця на продаж майна. Також він може особисто з’явитися до нотаріуса з паспортом та ідентифікаційним номером, – розповіла Тетяна Петрушенко.

Необхідним є і свідоцтво про шлюб покупця.

– При набутті права власності на земельну ділянку на державному акті про право власності на земельну ділянку, нотаріус та орган, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень, роблять відмітку про продаж земельної ділянки із зазначенням документа, на підставі якого відбулося відчуження, – зазначає фахівець.

Відмітка робиться протягом 14 календарних днів з дня подання документа.

Як стверджує нотаріус, у разі зміни співвласника або набуття права спільної власності на земельну ділянку орган, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень, також вносить зміни до державного акта на право власності на землю щодо співвласників земельної ділянки.

Які ж документи потрібні для оформлення договору купівлі-продажу садового будинку?

– Необхідно мати документ про право власності на майно продається зі штампом, реєстраційним свідоцтвом, реєстраційним витяганням БТІ. Також потрібно витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно. Воно виходить власником на конкретну операцію і дійсна 3 місяці. Необхідно мати документи на землю під будинком – такі документи повинні обов’язково містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, – пояснила Тетяна Петрушенко.

Якщо ж є співвласники майна, що продається, потрібно також і нотаріально оформлену заяву співвласника про відмову від переважного права викупу або його особиста явка з паспортом, ідентифікаційним кодом та документом про право власності.

При цьому оформлення купівлі-продажу веде за собою ряд витрат. Так, в день угоди сторони сплачують: податок на дохід від продажу земельної ділянки – 5 відсотків від ціни продажу оплачує продавець. Якщо земля продається разом з будинком, податок від продажу складе до 5 відсотків від продажної вартості залежно від площі проданого будинку, кількості продажів нерухомості за цей (податковий) рік продавцем і строку перебування у власності майна, що продається.

Такі ставки податку застосовуються тільки до фізичних осіб – сторонам угоди.

Плату за нотаріальне оформлення (держмито) – оплачують покупець і продавець або ж один із них за домовленістю (але не менше 1 відсотка від вартості майна).

Нагадаємо, поради даються фахівцями в рамках проекту “Правозахисник року”. Раніше наші читачі дізналися, хто такий нотаріус, як не попастися на виверти ДАІ, що робити, якщо Вас викликали в міліцію, і багато іншого.