Що чекає ринок торговельної нерухомості Києва?

У минулому році загальна кількість пропозиція площ у торгових і торгово-розважальних центрах Києва досягла 800 тис. кв. м.

Експерти прогнозують, що в 2013р. буде побудовано ще більше.

Минулий рік для ринку комерційної нерухомості став одним з найдинамічніших з початку кризи. Протягом перших трьох кварталів 2012р. були відкриті два торгових центри загальною площею 74,5 тис. кв. м – “Район” на Троєщині та “Діамант” на Окружній. У листопаді відбулося відкриття першої черги ТРЦ Ocean Plaza — одного з найбільших торгових об’єктів столиці. Загальна площа першої черги становить 165 тис. кв. м, в т. ч. торгова – 72,2 тис. кв. м. Введення ще двох торгових центрів, раніше заявлених на кінець 2012 року – ТЦ “Сільвер бриз” і ТРЦ “Мармелад”, – перенесений на цей рік.

За словами Наталії Кравець, директор департаменту торговельної нерухомості Colliers International, в 2013р. має бути побудовано ще більше. Втім, забудовники свої обіцянки тримають не завжди: в минулому році із запланованих до введення в експлуатацію 200 тис. кв. м на ринок було виведено близько 150 тис. кв. м.

Структура попиту на професійні торгові площі протягом 2012р. суттєво не змінювалася. Як у першому, так і в другому півріччі найбільш затребуваними залишалися невеликі торгові точки (150-200 кв. м) і магазини середніх розмірів (300-600 кв. м).

“Основні претенденти на ці лоти – дрібні орендарі, що реалізують одяг, взуття та аксесуари, fashion-мережі і оператори продуктової групи, розвивають нові формати невеликих роздрібних магазинів”, – розповідає Андрій Голубков, директор департаменту професійних послуг та інвестицій компанії Knight Frank. Є попит і на великі приміщення (від 2000 кв. м). Основні орендарі таких приміщень – продуктові мережі і мережні торговці побутовою технікою і електронікою, що працюють у форматі супер – і гіпермаркетів. У той же час великі оператори, які мають в наявності відповідні земельні ділянки, воліють будувати магазини самостійно.

Значний попит на торгові площі підтверджує той факт, що незважаючи на здачу в експлуатацію понад 150 тис. кв. м, орендні ставки протягом 2012р. залишалися стабільними та становили, залежно від класу і розташування центрів, $480-2700 за 1 кв. м в рік для операторів торгової галереї і $90-360 – для “якірних орендарів” (з експлуатаційними витратами).

В наступному році торговельні об’єкти будуть продовжувати активно будуватися: про це свідчать значне пожвавлення на будівельних майданчиках раніше заморожених об’єктів, початок реалізації нових проектів (ТРЦ Kyiv mall, ТРЦ Respublika, ТРЦ “Проспект”) і значне збільшення обсягів замовлень на концепції для нових торгових центрів. Загалом у Києві на 2013-2016рр. заявлено до відкриття понад 25 проектів орендованою площею понад 1 млн. кв. м.

Значної зміни рівня вакантності і величини орендних ставок в 2013р. очікувати не варто, хоча ціни все ж трохи впадуть. Появи на ринку великої кількості іноземних брендів не буде – за даними Colliers International, більшість компаній, що планували вихід на вітчизняний ринок, перенесли його на більш пізній період.

За оцінками експертів, все більший інтерес викликають районні та регіональні проекти – торгові центри поступово переміщаються ближче до спальних районів і подалі від столиці. Найбільш перспективними аналітики вважають Дніпропетровськ і Донецьк. “Подальша експансія рітейл-операторів відбуватиметься переважно в якісних проектах у Києві та містах-мільйонниках, а також в обласних центрах з населенням понад 300 тис. чоловік”, – говорить Наталія Кравець.