Розмір супутніх витрат при придбанні житла в Україні може збільшитися до рекордних значень

Останнім часом в Україні складаються передумови для збільшення вартості послуг ріелторів.

Зростання цін стає можливим внаслідок гіпотетичної монополізації послуг через прийняття закону “Про особливості виробництва ріелторської діяльності”.

Варто відзначити, що мова йде вже про другому варіанті цього законодавчого акта. Перший законопроект, що розроблявся ще роком раніше, викликав гостру критику професійних учасників ринку, юристів та громадськості. Відреагувавши на критику Мінекономрозвитку розробило новий законопроект, в основу якого лягли новації, що використовувалися при розробці закону про надання оціночних послуг.

Багато в чому це викликало критику нового законопроекту, так як сам згаданий закон про надання оціночних послуг призвів до монополізації ринку і як наслідок підвищення вартості послуг на ньому.

“Новий варіант став ще гірше, хоча, як не дивно, до роботи над ним були залучені громадські організації. Мінекономрозвитку каже, що документ розроблений з метою боротьби з сірими маклерами. Однак, саме вони і виявляються у виграші від законопроекту. А ось ріелторам доведеться нести додаткові навантаження. Більш того, багато змушені просто “перейменувати” назва своїх послуг, щоб уникнути дії закону в разі його прийняття. Будуть експертні або юридичні послуги надавати, а не ріелторські. Усе це позначиться і на прозорості ринку і на його розцінки”, – зазначила у зв’язку з цим на сторінках “Коментарів” віце-президент Ліги експертів України Світлана Бовсуновська.

При цьому вона додала: “У згаданому законопроекті передбачається ті ж сертифікати, навчання, введення регулятора та інші нововведення, які вже «отримали» раніше оцінювачі. До того ж, хочу нагадати, що сьогодні на ринку є конкуренція – близько 12 тисяч ріелторів. Тому продавці або покупці платять за послугу і можуть вибирати, у кого її замовити і за якою ціною. Але коли гравців стане менше, зміниться і форма ціноутворення – доведеться платити не за послугу, а за вартість продаваного об’єкта. Документ передбачає 3%, які, я так розумію, платять і продавець, і покупець”.

На тлі побоювання експертів сам закон навряд чи будуть переробляти в треті раз, хоча і навряд чи ухвалять до виборів.

Разом з тим вартість послуг українських ріелторів коливається в межах 3-5% від вартості об’єкта нерухомості, що і без того є за європейськими мірками порівняно високим показником. Наприклад, портал Росриэлт повідомляє, що в Європі “В групу країн з низькою вартістю послуг* ріелторів увійшли: Великобританія (2,75%), Іспанія (2,75%), Бельгія (2,75%), Мальта (2,5%), Болгарія (2,5%), Литва 2,25%. До країн із середньою вартістю ріелтерських послуг можна віднести: Ірландію (4%), Португалію (4%), Люксембург 3%, Нідерланди (3%), Ліхтенштейн (3%), Швейцарії (4%), Албанію (3%), Кіпр (5%), Фінляндію (4%), Угорщини (4%), Латвію (3,5%), Словаччину (3,5%), Чехію (3,75%), Румунії (3%), Словенії (4%), Туреччину (6%), Австрію (3,5%). Німеччину (5%), Естонії (3%), Греції (3,5%), Польщу (3%), Сербії (3%), Швеції (4%), Україна (5%). Найдорожче працю ріелторів стоїть в Хорватії, Андоррі і Монако. В першій країні сплачуються комісійні досягають 12% від вартості нерухомості, причому зазначена вище сума порівну ділиться між покупцем і продавцем нерухомості. В Андоррі комісія агентів з нерухомості досягає 10%. У Монако їх послуги оцінюються приблизно в 8% від вартості нерухомості, що купується”.

Виходячи з поточної вартості послуг і наявної світової практики, що вводиться законодавство може збільшити розмір винагороди ріелторського праці до 6% від вартості реалізованого об’єкта.

При цьому до цієї суми додасться одновідсотковий внесок в пенсійний фонд, а так само реєстраційний збір у розмірі 0.01% – 0.05% від вартості об’єкта. Внаслідок цього сумарний розмір супутніх платежів може збільшитися до 7,5% і більше відсотків. Це може стати рекордним значенням серед усіх країн ЄС.

Наскільки вірним є даний прогноз, можна буде дізнатися ще до кінця поточного року. Адже розроблений Мінекономрозвитку законопроект готується до прийняття Верховною Радою України.