Рітейл в регіонах України почав знову залучати інвесторів і девелоперів

Інтерес девелоперів та інвесторів, які розвивають проекти торговельної нерухомості, вперше після кризи знову звернувся до регіональним центрам, не обмежуючись столичними майданчиками.

Таку думку висловили експерти Retail Forum Ukraine 2012, щорічного форуму, присвяченого ринку торговой нерухомості в Україні. Організатором форуму виступив Ukrainian Real Estate Club.

За словами модератора форуму, керуючого директора DTZ Ukraine Ніка Коттона, великий потенціал для розвитку нових торгових центрів представляють всі українські міста з населенням понад 600 тисяч осіб. «Вперше після кризи проекти рітейлу розвиваються за межами Києва – в Донецьку, Дніпропетровську, Одесі. До 2012 року в даному напрямку намітилися значні поліпшення, і тепер девелоперам варто звернути увагу на регіони. Варто тільки враховувати особливості регіональних майданчиків, інтереси цільової аудиторії, кількість жителів», – сказав експерт.

Такої думки дотримується і партнер, голова практики нерухомості міжнародної юридичної фірми DLA Piper Україна» Наталія Кочергіна: «Ще півроку тому інвестори концентрували свою увагу виключно на Києві, але останнім часом починає простежуватися інтерес також до міст-мільйонників».

За даними компанії UTG, площа діючих арендопригодных торгових площ в 2011 році в Харкові становила 428,8 тис. кв. м (297 кв. м на 1000 осіб), в Донецьку – 277 тис. кв. м (285 кв. м/тис. чол.), в Дніпропетровську – 377,7 тис. кв. м (377 кв. м/тис. чол.), в Одесі – 264,4 тис. кв. м. (що становить 263 кв. м. на 1000 жителів). При цьому вакантність торгових площ у регіональних центрах трималася в минулому році на рівні від 0-1% у Харкові до 1-7% у Дніпропетровську (у Києві цей показник склав 0-1,6%).

Водночас, як зазначається у звітах компанії DTZ Ukraine, до кінця березня 2012 року загальний обсяг сучасних торгових приміщень в Києві склав 359 кв. м на 1 000 жителів. За прогнозами аналітиків, представленим у ході форуму, цей показник до 2015 року може зрости до 500 кв. м/тис. жителів, що, за словами Ніка Коттона, складе лише близько половини пропозиції в таких європейських столицях, як Прага і Варшава.

«Великим потенціалом володіє не тільки реалізація нових торгових об’єктів, але і порівняно легко здійсненний капітальний ремонт вже існуючих ТЦ, які потребують модернізації. Їх ефективність і конкурентоспроможність можна підвищити, змінивши фасад, набір орендарів, режим управління, маркетингову політику і брендинг. На сьогоднішній день компанія DTZ вже надає подібні послуги та консалтинг в даній сфері цілого ряду девелоперів і банків», – підкреслив керуючий директор DTZ Нік Коттон.