Реєстрація житла: без БТІ та Мінюсту буде простіше?

Бажаючим придбати або продати нерухомість полегшать життя.

З 2012 р. зареєструвати житло можна буде без участі БТІ. Для цих цілей буде створена нова структура – Укрдержреєстр, пише ugmk.info.

Нові порядки

З 1 січня 2012 року в силу вступлять нові правила реєстрації нерухомості та будь-яких її обтяження (наприклад, іпотеки). Головне нововведення – створення Державної реєстраційної служби (Укрдержреєстру), яка і буде займатися всім, що пов’язане з реєстрацією будь-якої нерухомості (включаючи речові права на землю) і пов’язані з ним обтяження (наприклад, іпотеки). Це, як очікується, має спростити всі реєстраційні процедури.

«Основна і безперечна перевага нового порядку реєстрації полягає в тому, що тепер реєстрація прав на земельні ділянки та прав на будівлі/приміщення буде здійснюватись одним органом і в одному реєстрі. Більш того, в цьому ж реєстрі разом з правами будуть реєструватися і обтяження. А це означає, що замість «гори» документів з БТІ, органів земельних ресурсів та нотаріусів, достатньо буде отримати виписку з одного реєстру для підтвердження прав та обтяжень. Відповідно, і сама реєстрація має відбуватися легше і швидше», – припускає юрист ЮФ Avellum Partners Геннадій Росчепій.

Дійсно, новий порядок передбачає більш оперативну роботу чиновників, ніж зараз. Так, весь процес реєстрації повинен буде займати не більше 14 днів з моменту подачі заяви (наприклад, сьогодні в Київському БТІ це «задоволення» розтягують на 1,5-2 місяці). Реєстрація іпотеки і будь-якого іншого обтяження повинна буде здійснюватись не довше одного робочого дня. Повідомити про відмову повинні будуть протягом 10 днів. А якщо в поданому пакеті не вистачає документів, розгляд заяви зупиняється не більше ніж на 5 робочих днів, тоді як сьогодні – на 30 календарних. При цьому держмито за реєстрацію права власності на нерухомість буде складати семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (119 грн.), а за реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень – три НМДГ (51 грн.).

Крім того, як наголошує керуючий партнер адвокатського об’єднання Arzinger Тимур Бондарєв, уточнено перелік документів, на підставі яких отримують свідоцтва про право власності. А перелік підстав для відмови у реєстрації скорочено всього до двох пунктів: із заявою звернулася неналежна особа або в Держреєстрі відсутні відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Справа неблизька

Як визнають в Укрдержреєстрі, сьогодні українці нерідко змушені проходити процес, який пов’язаний з певними незручностями». Мова йде про розрізненість системи. Так, речові права на земельні ділянки та їх окремі обтяження реєструються в Держреєстрі земель, який ведуть територіальні органи земресурсів. Права на будівлі, споруди та об’єкти незавершеного будівництва реєструються в БТІ, а інформація про це міститься в Реєстрі прав власності на нерухоме майно. А дані про обтяження нерухомості виявляються в Держреєстрі іпотек. «Така система не відповідає вимогам часу», – визнають в Укрдержреєстрі.

Але на виправлення цієї системи піде чимало часу. «В принципі, це крок у правильному напрямку, але він може бути настільки революційним, що ринок нерухомості просто не встигне підготуватися до нього. Зокрема, незрозуміло де візьметься величезна кількість реєстраторів (а вони повинні бути навчені і мати досвід роботи)», – дивується аналітик порталу нерухомості www.domik.net Володимир Коломейко. На його думку, новий порядок істотно складніше чинного законодавства і потребує апробації. А це, швидше за все, буде затягувати процедуру реєстрації, принаймні, на перших етапах його впровадження.

В Укрдержреєстрі конкурс на заміщення вакантних посад в новому держустанові був проведений в кінці червня. Але необхідні для реєстраційної діяльності підрозділу, як пояснили в Укрдержреєстрі, «на сьогодні знаходяться на етапі свого формування, тому відбір кадрів у ці органи ще не здійснювався».

Як вважає Т. Бондарєв, на етапі впровадження нової процедури неодмінно збільшиться кількість помилок в документах, не будуть дотримуватися терміни, зате будуть неправомірні відмови у вчиненні реєстрації та/або видачі витягів. Все це, на його думку, відбудеться якраз із-за неготовності та недостатньої кваліфікації державних реєстраторів, яким доведеться працювати з великими обсягами інформації.

Можна припустити, що нові трудові колективи будуть складатися переважно з працівників Мін’юсту та БТІ, повноваження яких з нового року істотно скоротяться. Зокрема, з січня за БТІ, як пояснили в Укрдержреєстрі, залишаються тільки функції проведення техінвентаризації нерухомості. За нотаріусами залишаються повноваження щодо посвідчення правочинів (договорів, заповітів, довіреностей). Нотаріуси будуть користуватися інформацією з Держреєстру речових прав на нерухоме майно, порядок доступу до якого буде встановлювати Мін’юст.

При цьому нотаріуси втратять функцій з реєстрації обтяжень нерухомості та іпотеки, які сьогодні реєструються ними у відповідних реєстрах, не будуть видавати витяги, які сьогодні видаються ними з Держреєстру правових угод.

Під сумнівом

Втім, незважаючи на всі ці нововведення, ряд положень, на думку Р. Росчепія, ще вимагають доповнень або нічого принципово не змінюють. Наприклад, не зовсім зрозуміле питання з технічною інвентаризацією будівель/приміщень, яка ніби як і не потрібна, але ризик несподівано зіткнутися з БТІ залишається. Крім того, як нагадує Р. Росчепій, з 2012 р.

Укрдержреєстр для реєстрації права на землю видаватиме витяги з реєстру майнових прав на нерухомість або свідоцтва про право власності. У той же час за законом про земельний кадастр до 1 січня 2013 р. передача у власність земель державної/комунальної власності буде здійснюватися з видачею державних актів. Який документ можна вважати «правильним» у цій ситуації – поки неясно.

Т. Бондарєв серед основних недоліків нового порядку відзначає те, що держреєстр залишається непрозорим, оскільки доступ до системи залишається закритим для основної частини населення і учасників ринку нерухомості. «При цьому рейдери, погрозами дій яких прикривається така закритість, вже давно навчилися отримувати всю необхідну ним інформацію через чиновників і правоохоронні органи, які мають право отримувати інформаційні довідки з Держреєстру», – пояснює він.