Приватизація квартири: з чого почати, основні правила, поради

Кілька порад про те, як почати процес приватизації житла і які документи для цього потрібні.

Яке житло можна приватизувати?

Відповідно до норм ЗУ “ПРО приватизацію державного житлового фонду” до об’єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, житлові приміщення у гуртожитках (кімнати, житлові блоки, секції). Також можна приватизувати кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають двоє і більше наймачів. Однак це не означає, що абсолютно всі квартири або кімнати в гуртожитках можна приватизовувати. Наприклад, не підлягають приватизації квартири-музеї; квартири (будинки), житлові приміщення у гуртожитках, розташовані на територіях закритих військових поселень, підприємств, установ та організацій, природних та біосферних заповідників, національних парків, ботанічних садів і т. д.

Причому якщо загальний строк приватизації житлового фонду не встановлений, то на деякі об’єкти є обмеження. У відповідності з Перехідними положеннями ЗУ “Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків”, приватизувати житлові приміщення гуртожитків можна буде як мінімум до 2015 р. А якщо ваш будинок чи гуртожиток включені до плану реконструкції поточного року, приватизувати житло в них можна тільки після цієї реконструкції. При цьому наймачі, які проживали у квартирах (будинках), житлових приміщеннях у гуртожитках до початку реконструкції, після її проведення мають пріоритетне право на приватизацію.

Почім приватизація?

Приватизація передбачає безоплатну передачу громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 кв. м загальної площі на наймача і кожного члена його сім’ї та додатково 10 кв. м на сім’ю. Варто відзначити, що мова йде не про родичів наймача, а членів його сім’ї, під якими розуміються лише громадяни, які постійно проживають (зареєстровані) у квартирі (будинку) разом з наймачем або за якими зберігається право на це житло. Наприклад, сім’я з 3 чоловік має право безкоштовно приватизувати 73 кв. м (213+10). За решту (надлишкове) площа доведеться доплачувати. Доплата здійснюється цінними паперами, одержаними для приватизації державних підприємств чи землі, а у разі їх відсутності — грошима. Сума доплат визначається множенням розміру надлишкової площі на вартість 1 кв. м. При цьому закон дозволяє сплатити її в розстрочку протягом 10 років за умови внесення первинного внеску в розмірі не менше 10% і надання органу приватизації письмового зобов’язання про погашення суми, що залишилася. А ось якщо загальна площа квартири менше тієї, яку можна приватизувати безоплатно, наймачу та членам його сім’ї видаються житлові чеки, сума яких визначається, виходячи з розміру недостатньої площі та відновної вартості 1 кв. м. Житлові приміщення у гуртожитках передаються у власність громадян одночасно з передачею їм у спільну сумісну власність допоміжних приміщень (приміщень загального користування).

Ще одне важливе питання, що виникає в світлі завершення приватизації: хто є суб’єктом правовідносин співвласників, якщо, наприклад, в будинку приватизовано 80% квартир, а 20% залишаються в комунальній власності? Фахівці сходяться на думці, що, незалежно від кількості приватизованих квартир, сам по собі факт приватизації автоматично не робить власників житла балансоутримувачами будинку. Відповідно, за комунальну власність продовжують нести відповідальність органів місцевого самоврядування, незважаючи на те, що разом з житлом, як правило, приватизуються та належні до них господарські споруди і приміщення (підвали, сараї).

Порядок отримання житла у приватну власність

Крок перший. Первинний прийом

Отже, якщо ви вирішили приватизувати житло, для здійснення задуманого необхідно зробити декілька кроків. Першим повинен стати первинний прийом: потрібно звернутися до співробітників відділу приватизації житлового фонду районної адміністрації за місцем знаходження житла і отримати первинну консультацію про можливості приватизації житла і обсязі необхідних документів.

Крок другий. Збір документів

Другим кроком є збір і подача документів. Стандартно подаються:

  • заява встановленого зразка, підписана всіма повнолітніми членами сім’ї, які постійно проживають і зареєстровані у квартирі (будинку). При цьому важливо пам’ятати, що оформлення заяви відбувається при обов’язковій присутності всіх членів сім’ї та пред’явлення ними паспортів (свідоцтв про народження для неповнолітніх осіб). У заяві вказуються всі зареєстровані у квартирі (будинку) члени сім’ї, в т. ч. тимчасово відсутні і новонароджені. Підписати заяву замість тимчасово відсутнього члена сім’ї (крім відповідального квартиронаймача) може інший член сім’ї при наявності нотаріально завіреної довіреності, що підтверджує згоду тимчасово відсутнього члена сім’ї на приватизацію житла. Така заява завіряється начальником Жеку;
  • довідку про склад сім’ї наймача та про займаних ними приміщеннях. Така довідка видається працівниками паспортного відділу Жеку безкоштовно при пред’явленні паспорту всіх зареєстрованих в квартирі членів сім’ї (заявників) і дійсна протягом 1 місяця з дня видачі. З цієї причини фахівці говорять про необхідність оформити і подати всі документи для приватизації житла у цей строк;
  • технічну документацію на квартиру або будинок (технічний паспорт на квартиру, поверховий план приміщень квартири або будинку, експлікацію приміщень). Взяти ці документи можна в БТІ, і там же краще уточнити, що для цього необхідно;
  • документи, що засвідчують факт використання або невикористання заявником права на приватизацію житла за попереднім місцем проживання (якщо хто-небудь із заявників міняв реєстрацію місця проживання після 15 березня 1993 р). Таким документом може бути паспорт — за умови, що в ньому є відмітка, що підтверджує використання права на приватизацію житла. Фахівці відзначають, що в разі використання ким-небудь із заявників права на приватизацію така особа в довільній письмовій формі дає згоду на приватизацію житла іншими особами, які проживають і зареєстровані у квартирі (будинку). Якщо в паспорті немає відмітки про використання права на приватизацію, необхідно отримати довідку з попереднього місця проживання про період проживання і про те, що заявник участі в приватизації не брав або квартира по колишньому місцю проживання не приватизована. Для отримання цієї довідки працівник відділу приватизації надає заявнику на руки письмовий запит відповідної організації за попереднім місцем проживання;
  • довідку з “Ощадбанку” про використання суми житлового чека і його залишку (при їх наявності);
  • копії документа, що підтверджує право на пільгові умови приватизації — наприклад, якщо є надлишкова площа, а один із заявників має статус, що дає підстави для безоплатної приватизації незалежно від розміру загальної площі житла;
  • квитанцію про оплату послуг з оформлення документів на приватизацію. Іноді також необхідно надати копії паспортів усіх повнолітніх членів сім’ї (1 сторінка та сторінки із зазначенням реєстрації паспорта), копію ордера на квартиру;

Зібрані документи необхідно подати у відділ приватизації житлового фонду в районній адміністрації за місцем знаходження житла. При цьому необхідно мати при собі паспорти всіх повнолітніх членів сім’ї та свідоцтва про народження неповнолітніх мешканців квартири (будинку).

Крок третій. Отримання свідоцтва

Далі починається процес підготовки та видачі свідоцтва про право власності на квартиру або будинок. Разом з ним відділ приватизації житлового фонду готує приватизаційні платіжні доручення для оплати житлових чеків на кожного повнолітнього і неповнолітнього члена сім’ї та видає їх заявникам. Платіжне доручення складається з трьох корінців, один з яких повертається заявнику. Оплата за дорученням здійснюється повнолітніми особами особисто і батьками за неповнолітніх осіб (у присутності дітей і працівника банку). Пам’ятайте, що платіжне доручення дійсне один місяць, а у разі прострочення необхідно звернутися у відділ приватизації за отриманням повторного платіжного доручення.

Для отримання свідоцтва про право власності заявнику необхідно подати у відділ приватизації житла паспорти всіх повнолітніх і свідоцтва про народження всіх неповнолітніх мешканців квартири, а також погашені корінці платіжних доручень. При видачі свідоцтва у паспортах (свідоцтвах про народження) нових власників робиться така відмітка: “Право на безоплатну приватизацію житла використано в обсязі __ кв. м при нормі __ кв. м загальної площі”.

Свідоцтво на право власності на квартиру підлягає обов’язковій реєстрації в органі державної реєстрації прав на нерухоме майно. До 1 січня 2013 року таким органом є БТІ, після — створена при Міністерстві юстиції Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр).

Кілька порад про те, як почати процес приватизації житла і які документи для цього треба