Проблеми капремонтів і способи вирішення

Зношеність житлового фонду Росії становить нині приблизно 60-70% (і більше). Оголошена урядом багато років тому житлова реформа ні до чого хорошого для власників і наймачів квартир не привела.

Нагальна проблема капітального ремонту багатоквартирних будинків створює в суспільстві соціальну напруженість.

Проблема фінансування відновлення і енергоефективної модернізації житлової нерухомості складна, в першу чергу, із-за того, що необхідний для цього розмір становить тепер більше 10 трильйонів руб. Законодавець передбачив участь публічної влади у вирішенні цієї проблеми, але спеціально створена законом державна корпорація Фонд сприяння реформуванню ЖКГ закінчує свою діяльність в 2013 р. і цей Фонд повинен бути ліквідований або реформовано.

Не треба забувати і про те, що в тих багатоквартирних будинках (МКД), де вже виконано капітальний ремонт і де формально немає зобов’язань публічної влади щодо подальшого фінансування їх утримання і модернізації, правила, процедури та джерела фінансування чітко не визначені, а ще багатьом приватним власникам складно нести повною мірою «тягар утримання» своєї житлової нерухомості.

Проблема, значною мірою, створена недоліками закону «Про приватизацію житлового фонду» та Житлового кодексу РФ, зокрема тим, що багатоквартирні будинки формально не є об’єктами нерухомості, не мають окремої кадастрової вартості, спільне майно тут поки ще не реєструється, не має ціни, і не стоїть на балансі якого-небудь юридичної особи. Тому відсутній інститут амортизаційних відрахувань на повне відновлення технічного стану МКД. Тому постановою Уряду РФ, яка затвердила складу амортизаційних груп, МКД і житлові будинки не включені ні до однієї з таких груп. В результаті цього, сьогодні ні при одній з форм управління багатоквартирними будинками амортизація не нараховується.

Згідно з даними Фонду Сприяння Реформуванню ЖКГ, якщо не створити довгострокові механізми фінансування капітального ремонту багатоквартирних будинків, то його обсяги у Росії з 2013 р. знизяться до неприпустимого рівня. Основні проблеми при цьому полягають у наступному:

• Власники самі фактично не проводять капітальний ремонт будинків (переважання позиції «ми платили, хай нам тепер все зроблять», проблема прийняття колективного рішення про підвищення платежу , відсутність системи спонукання власників до проведення ремонту).

• Власники масово взяли участь у програмах Фонду ЖКГ
(пільгові умови фінансування – 5% від вартості ремонту, потреби у фінансуванні істотно перевищують можливості Фонду, діючі програми блокують розвитку інших форм фінансування).

• Власники не використовують кредитні механізми фінансування (власники не готові брати на себе відповідальність за повернення кредиту, банки вимагають забезпечення за кредитами на ремонт МКД – застави або гарантії, можливі умови фінансування неприйнятні).

Фахівці Фонду Сприяння Реформуванню ЖКГ вважають, що необхідно забезпечити проведення ремонту МКД відповідно до нормативних вимог:

1. Встановити вимоги до змісту МКД.
2. Запровадити обов’язковий платіж на проведення капітального ремонту.
3. Стимулювати накопичення на ремонт бюджетними субсидіями.
4. Забезпечити підвищення темпів робіт за рахунок кредитних ресурсів.
5. Сформувати механізми планування та контролю.

На 08.06.2012 в програмах Фонду сприяння реформуванню ЖКГ бере участь 81 суб’єкт Російської Федерації (98%). Загальний обсяг освоюваних коштів – 434,7 млрд. руб. (Фонд – 321,1 млрд. руб.; співфінансування суб’єктів РФ і власників житлових приміщень у багатоквартирних будинках – 113,6 млрд. руб.).