Податок на нерухомість: за що заплатять українці?

Якщо ви вже отримали «лист щастя» від податкової служби з вимогою про сплату податку на нерухомість, не поспішайте його виконувати. У найближчі місяці «квартирне» податкове законодавство в Україні може кардинально змінитися: власники кількох невеликих об’єктів нерухомості, по всій видимості, будуть звільнені від сплати податку, а справляння податку на нерухоме майно з фізичних осіб – відстрочено до 2014 року.

Обидва нововведення передбачені проектом №2405 «Про внесення змін у Податковий кодекс України та інші закони України щодо об’єктів нерухомості». Взагалі ж, проектом вноситься цілий пакет «квартирних» податкових поправок. По суті, він повністю змінює порядок оподаткування нерухомості.

У першому читанні проект №2405 був прийнятий 4 квітня, а 17 квітня розглянуто парламентським комітетом з питань податкової та митної політики і рекомендований до прийняття в другому читанні. Оперативне проходження проекту пояснюється просто. Чинний порядок оподаткування житла вимагає серйозного коригування, оскільки огріхи, «діри» і перегини статті 265 Податкового кодексу, що регулює сплату податку на житло, численні, очевидні і зачіпають соціально незахищені верстви населення. І чим швидше вони будуть усунені, тим менше буде незадоволених власників нерухомості.

Тому великі шанси, що депутати не будуть відкладати розгляд проекту в довгий ящик, оскільки навіть у випадку прийняття його в травні змінювати порядок сплати податку на нерухомість доведеться «на марші».

Як відомо, кампанія по сплаті податку на нерухомість фізичними особами в Україні стартувала 15 квітня. Податковими інспекціями власникам нерухомості розсилаються повідомлення-рішення із зазначенням сум «квартирного податку, що підлягають сплаті. До 1 липня такі повідомлення повинні отримати усі платники податку на нерухомість. У відповідності зі статтею 265 Податкового кодексу власник житла зобов’язаний сплатити податок протягом 60 днів з моменту отримання повідомлення. Таким чином, до 1 вересня 2013 року кампанія по сплаті податку на нерухомість в Україні буде завершена.

А це означає, що для безболісної відстрочки стягування податку на нерухомість із громадян до 2014 року, передбаченої проектом №2405, вкрай бажано, щоб він був прийнятий Верховною Радою і набув чинності найближчим часом – у травні-червні. В іншому випадку, доведеться здійснювати перерахунок і повертати платникам суми сплаченого податку. А якщо законопроект буде схвалений після 1 вересня, податок на нерухомість доведеться повертати всім без винятку платникам-фізичним особам. Зрозуміло, що це і клопітно і витратно.

Таким чином, бігти попереду паровоза, і сплачувати податок на житло одразу після отримання повідомлення-рішення від податкової інспекції, зараз немає ніякого резону. Навіть якщо ви отримали «вісточку» із зазначенням суми податку в кінці квітня, 60-денний термін, передбачений Податковим кодексом, закінчиться лише в кінці червня, а до цього часу проект №2405 може перетворитися на повноцінний закон. А от якщо ви сплатите податок зараз, а потім його введення буде відстрочено, для повернення сплачених сум податку вам доведеться робити додаткові дії.

«Якщо зміни до статті 265 Податкового кодексу будуть прийняті, міністерство готове не тільки виконати нові законодавчі вимоги, але і повернути платникам суми податку на нерухомість, сплачені до прийняття змін. Порядок повернення коштів визначений законодавством – за заявою платника податку на нерухомість», – підкреслює міністр доходів та зборів України Олександр Клименко.

Необхідна звірка

Що ж стосується норми проекту про звільнення фізичних осіб від сплати податку на нерухомість в 2013 році, незважаючи на свою радикальність, це, по суті, технічна поправка – відтермінування введення податку з технічної причини.

З 1 січня 2013 року в Україні змінився порядок реєстрації прав на об’єкти нерухомості і почав діяти єдиний державний реєстр речових прав на нерухомість. Однак для занесення до реєстру даних про всіх власників нерухомості потрібен час. Відповідно, необхідно і для складання реєстру платників податку на нерухомість.

У зв’язку з цим проект №2405 наказує податківцям у 2013 році податок на нерухомість фізичним особам не нараховувати.

У той же час, проектом передбачено, що органи державної податкової служби до 1 липня 2013 року повинні направити для звірки всім фізичним особам, які володіють житлом, повідомлення за місцем їх проживання (реєстрації) про кількість об’єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку, та розміри житлової площі таких об’єктів.

У свою чергу власники житла мають до 31 грудня 2013 року звірити отримані повідомлення з оригіналами документів про право власності на нерухомість, і повідомити про результати звірки податкову службу.

Арифметика на користь бідних

Найважливіше нововведення проекту №2405 – зміна порядку справляння податку з власників кількох об’єктів нерухомості. Нагадаємо, що в даний час у відповідності зі статтею 265 Податкового кодексу податок на нерухомість потрібно платити за правилом «за кожен метр житлової площі кожного з об’єктів житлової нерухомості, крім одного». Власник нерухомості може лише вибрати, до якого з об’єктів застосувати податкову пільгу – зменшити оподатковуваний житлоплощу на 120 квадратних метрів для квартири або на 250 метрів для дому.

На практиці це призводить до перекосів. Власники шикарних апартаментів, які не мають інших об’єктів житлової нерухомості, від сплати податку звільняються. В той час, як звичайні пенсіонери, які отримують пенсії в розмірі прожиткового мінімуму, можуть запросто опинитися в числі платників податку.

Проект №2405 встановлює нове правило оподаткування. Суть його проста.

Базу оподаткування фізичних осіб податком на нерухомість запропоновано обчислювати виходячи з сумарної площі всіх житлових об’єктів, що перебувають у власності платника податку.

Простіше кажучи, якщо ви володієте кількома невеликими квартирами, будинками, або комплектом квартир і будинків, податок з вас стягувати не будуть. При цьому для кожної категорії власників нерухомості встановлюється особливий розмір податкової пільги.

У разі, коли платник податків володіє тільки квартирами (або однією квартирою), запропоновано застосовувати податкову пільгу в розмірі 120 метрів житлової площі, тобто обкладати податком лише надлишки сумарної житлової площі.

У разі, коли платник податків володіє тільки будинками (або одним будинком) від оподаткування звільнятиметься 250 метрів житлової площі.

А у разі, коли платник податків володіє декількома об’єктами житлової нерухомості різних категорій, тобто квартирами і будинками, застосовуватиметься сумарна пільга, тобто від обкладення податком звільнятися буде 370 квадратних метрів житлоплощі.

Таким чином, після прийняття Верховною Радою проекту №2405, багато хто з теперішніх платників податку на нерухомість будуть звільнені від його сплати. В цілому, під нові нормативи пільг підпадають практично всі «комплекти» житла радянської епохи з двох і навіть з трьох об’єктів нерухомості. Так що проблема сплати податку незаможними громадянами та пенсіонерами «за того олігарха» у разі прийняття проекту №2405 відпаде сама собою.

Вже одне це обставина дозволяє розцінити законопроект як своєчасний і прогресивний. Фактично такий режим оподаткування нерухомості законотворці повинні були встановити спочатку.

В село дідусеві – не найкращий варіант

Втім, приємний сюрприз проектом приготовлений він і для тих, кому податок заплатити таки доведеться. Він усуває існуючий ляп у процедурі оповіщення власника нерухомості про необхідність сплати податку. В даний час повідомлення-рішення із зазначенням суми податку, що підлягає сплаті, податківцями направляються за місцем розташування об’єктів житлової нерухомості. Зі зрозумілих причин, це дуже незручно і не гарантує своєчасного отримання платниками податків повідомлень: адже вони можуть надсилатись в будинки та квартири, у яких платник податків не живе.

Проект №2405 цей недолік усуває: їм встановлюється норма про обчислення і направлення повідомлень-рішень за місцем реєстрації власника житлової нерухомості.

Крім цього проектом деталізується перелік даних, які за письмовим зверненням власника нерухомості можуть бути звірені з даними податкової служби.

Це дані про об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частин, що перебувають у власності платника податків; про розмір житлової площі; про право на користування пільгою по сплаті податку; про розмір ставки податку і про нарахованої суми податку.

Опікуни та сироти не забуті

Ще одна ключова норма проекту №2405 – розширення переліку об’єктів житлової нерухомості, звільнених від оподаткування. Власне, спочатку законопроект і замислювався для вирішення проблеми опікунів і сиріт.

Справа в тому, що в даний час в перелік об’єктів житлової нерухомості, звільнених від оподаткування, включено будівлі дитячих будинків сімейного типу та житлова нерухомість, що належить багатодітним сім’ям та сім’ям, що виховують прийомних дітей. При цьому житло звільняється від оподаткування лише за умови, що в сім’ї виховується троє або більше дітей.

А ось сім’ї опікунів, піклувальників, які виховують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, податок на житло повинні сплачувати на загальних підставах. Як і самі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування.

Між тим, в «опікунських» сім’ях дітей-сиріт виховується набагато більше, ніж у сімейних дитячих будинках та прийомних сім’ях разом узятих.

За даними розробників проекту №2405, в кінці 2012 року в Україні в 740 дитячих будинках сімейного типу виховувалося 4,93 тис. дитини, а в 3,86 тис. прийомних сім’ях – 6,82 тис. дітей. При цьому лише в 1,2 тис. прийомних сім’ях виховувалося 3 і більше прийомних дітей.

У той же час, в 50,82 тис. сімей опікунів виховувалося 63,24 тис. дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Крім цього 12,93 тис. дітей-сиріт та дітей без батьківського піклування були власниками об’єктів житлової нерухомості.

Проектом №2405 норма про кількість дітей скасовується, а від оподаткування звільняються об’єкти житлової нерухомості (або їх частки), що належать опікунам, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, дітям-інвалідам, які виховуються одинокими матерями (батьками) і сім’ям, які мають офіційний статус малозабезпечених.

В результаті кількість об’єктів житлової нерухомості, звільнених від оподаткування, може збільшитися більш ніж у 25 разів.

Юрособам доведеться заплатити

Залишається лише додати, що розробниками законопроекту не забуті ні юридичні особи, ні місцеві бюджети, ні громадяни, які роблять бізнес на нерухомості або отримують з неї дохід.
Зокрема, Податкового кодексу запропоновано доповнити чіткою нормою про те, що пільги щодо податку на нерухомість не застосовуються в разі, коли об’єкти оподаткування використовуються платниками податку для отримання доходу – здаються в оренду, лізинг, використовуються в підприємницькій діяльності.

А ось юридичних осіб проект позбавляє права платити податок на нерухомість за ставкою менше 1%. Нагадаємо, що «квартирне» податок віднесено до місцевих податкових платежів, тому правом встановлення податку на конкретній території наділені місцеві органи влади. При цьому для юридичних осіб, що володіють квартирами площею до 240 метрів або будинками до 500 метрів житлоплощі, ставка податку може встановлюватися довільна – хоч 1 копійка за метр житлоплощі – але не більше 1% мінімальної зарплати. Проект №2405 цю «прикриває лавочку»: їм для юридичних осіб встановлюється дві фіксовані ставки податку: 1% і 2,7% (для великогабаритних об’єктів нерухомості).

У травні пленарні засідання Верховної Ради розпочнеться 14 числа. Тому «реінкарнація» податку на нерухомість в Україні може відбутися вже в найближчі тижні. У всякому разі, до порядку поточної сесії парламенту проект №2405 вже внесено. А це означає, що чекати «квартирних» законодавчих нововведень залишилося зовсім недовго.