Оцінювачі надали уряду матеріали

Матеріали, які надавалися Президенту України, Кабінету Міністрів України Антимонопольному комітету для розслідування фактів монополізації ринку оціночних послуг.

За монопольною ціною послуг, яка утворилася в результаті обмеження доступу оцінювачів до ринку оцінки нерухомості для цілей оподаткування.

Додатково по сьогоднішньому ринку оціночних послуг:

Незалежна оцінка майна. На середину 2012 року в Україні зареєстровано близько 9 500 оцінювачів майна (реєстр ФДМУ) і понад 2000 оцінювачів земельних ділянок (реєстр Держземагентства). Вони працюють в понад 3 300 діючих оціночних компаніях і 800 компаніях з оцінки земель, які розташовані у всіх регіонах України. Крім оцінювачів, оціночних компаніях працюють також технічні експерти, допоміжний персонал. Середня оціночна компанія – це 7-12 осіб. За приблизними підрахунками, ринок оцінки є малим підприємництвом, що дозволяє існувати близько 300 000 громадян України.

Всі оцінні компанії, як суб’єкти малого бізнесу, відповідно до Податкового кодексу можуть бути спрощеною або загальною системою оподаткування. Всі оціночні компанії або є платниками єдиного податку за ставкою 5% + нарахування на фонд оплати праці та ін. у повному обсязі, або є платниками ПДВ + нарахування на фонд оплати праці та ін. в повному обсязі. Ніяких пільг суб’єкти ринку оціночних послуг не мають.

Щоб стати оцінювачем потрібно: мати вищу освіту за рівнем не нижче бакалавра, пройти навчання на базовому курсі оцінювачів з відповідної спеціалізації, пройти стажування за фахом у складі діючої оціночної компанії строком не менше 1 року, після цього успішно скласти складний кваліфікаційний іспит (складає з першого разу, як правило не більше 60% тих, хто здає) і зареєструватися в Державному реєстрі оцінювачів. Потім необхідно кожні два роки підвищувати свою кваліфікацію за фахом.

Оцінювач має право проводити незалежну оцінку майна виключно у складі оцінної компанії.

В Україну оцінку регулюють два профільні закони: «Про оцінку майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні» (2001), «Про оцінку земель» (2003).

Основними методичними документами є Національні стандарти оцінки майна (затверджує Кабінет Міністрів України), Міжнародні стандарти оцінки (приймає Міжнародний комітет зі стандартів оцінки), ряд методик (затверджує КМУ, Фонд держмайна, Держземагентство).

Оцінювачі мають право (не повинні) бути членами саморегулівних організацій оцінювачів (СРО), тобто громадських організацій всеукраїнського рівня, у складі яких є не менше 250 оцінювачів та статус яких визнано згідно з порядком, встановленим ФДМУ. Зараз членами СРО приблизно третина оцінювачів України.
Найбільшою (понад 1200 членів) та «старої» (існує з 1994 року) є СРО – ВГО «Українське товариство оцінювачів» (УТО). УТО є асоційованим членом Міжнародного комітету по стандартах оцінки та представляє Україну в цьому поважному органі міжнародного співробітництва у сфері оціночної діяльності, а також численні міжнародні зв’язки з професійними колами багатьох країн світу.

Відповідальність оцінювачів: повна цивільно-правова відповідальність, включаючи кримінальну відповідальність за необ’єктивну оцінку майна.

Оплата послуг за оцінку відбувається виключно на підставі договору про оцінку майна. Це специфічний документ, вимоги до змісту якого викладені в профільному законі про оцінку майна. Законом забороняється встановлювати розмір винагороди за оцінку, як відсоток від вартості оцінюваного майна. Середні ціни на послуги по оцінці типових об’єктів у регіонах України на початок 2012 року за підсумками незалежного опитування суб’єктів ринку (www.vikno.com.ua) наведені в таблиці:

Середні ринкові тарифи оціночних компаній до введення схеми монополізації ринку оцінки

З боку держави регулюють оціночну діяльність два державних органів: Фонд держмайна і Держземагентство.

Незалежна оцінка майна застосовується в будь-яких випадках, коли сторони угоди потребують відповідних професійних знань, а також у випадках, коли актами законодавства визначено, що вона повинна проводитися.

2012 рік: спроба рейдерського захоплення ринку незалежної оцінки!

З 2011 року в Україні діє Податковий кодекс України. Статтями 172 і 173 Податкового кодексу визначені випадки, коли громадянин України має сплачувати податок з доходу при здійсненні угод купівлі-продажу, міни і т. п. з нерухомістю, транспортними засобами. Цей податок сплачується з ціни продажу (міни) майна, але не нижче його оціночної вартості розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону.

Уряд своєю постановою № 1103 від 26.10.2011 доручив здійснювати таку оцінку щодо нерухомого майна всіма оцінними компаніям, які мають право проводити оцінку нерухомого майна за законом «Про оцінку майна». На початку 2012 року Фондом держмайна було надано довідки про включення до такого переліку приблизно 2 300 оціночним компаніям.

На початку 2012 року набрали чинності Закон України «Про Фонд державного майна України» (№ 4107 від 09.12.2011) та Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012 – 2014 роки» ( № 4336 від 13.01.2012), окремими нормами яких запроваджено новий напрям оціночної діяльності – оцінка для цілей оподаткування.

По суті проводиться на кшталт нової оцінки, її дія поширюється не тільки на угоди купівлі-продажу (міни) нерухомого майна громадянами, але і на всі види цивільно-правових та інших юридично значимих дій, з яких стягуються податки. Як завжди це буває, автори рейдерського захоплення професії (а це за підсумками розслідувань група колишньої Тендерної палати на чолі з народним депутатом Антоном Яценком) вносили необхідні зміни в проект у процесі голосування.

Все типово для всіх «Яценківський» схем:

– Законом запровадити загальні правила (подає не сам, а чужими руками)
– Відомчими наказами конкретизувати правила, що стосуються вузького кола

ПРИВАТНИХ ФІРМ

Створюємо ці приватні ФІРМИ
– Створюємо певну інтелектуальну власність, за користування якою потім ці фірми будуть відраховувати не менше 70% валового доходу
– Створює фантомні ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ, ЯКІ БУДУТЬ прикривати схему.
См. суть кримінальної схеми для оцінки в окремому файлі. Вона напрочуд схожа з загальною схемою корупції, яка була при тендерних закупівлях.

Так що нова схема оцінки заробила і для її реалізації потрібні були тільки накази Фонду держмайна і наказ Мін’юсту, який зобов’язав би нотаріусів використовувати лише оцінки СВОЇХ оціночної фірми.

Фонд державного майна наприкінці квітня 2012 прийняв такі накази № 554, 555, 556. Ними він затвердив правила проведення оцінки для цілей оподаткування, а також визначив лише один навчальний заклад, який буде готувати нових (?) Фахівців з оцінки нерухомості за 5-ть днів з одночасним складанням іспиту без стажування.

Опублікувавши вимоги до навчальних закладів, які будуть навчати таких нових оцінювачів, Фонд держмайна не дав можливості навіть подати документи чинним навчальним закладам, які вчать оцінювачів не один рік (а їх понад 20).

Одночасно в середині травня 2012 Фонд держмайна визнає статус трьох нових СРО: “Союз оцінювачів України” (Намясенко К. П.), “Асоціація спеціалістів банківської оцінки України” (Фролов С. Е.), “Асоціація оцінювачів України” (Черниш К . В.). Членство оцінювачів у них (склад) ретельно приховується досі.

Через два дні після їх визнання саме ці три «паперові» СРО вже беруть участь в атестаційній комісії, яка присвоює кваліфікацію оцінювачів за новими правилами.

Фонд держмайна протягом декількох днів видає дозвіл на проведення оцінки нерухомості для цілей оподаткування 12-ти фірмам, які до цього не були суб’єктами оціночної діяльності, та є знову. Це відбулося в кінці травня 2012 року.

В цей же час Мін’юст видає зміни до Порядку вчинення нотаріусами нотаріальних дій, яким зобов’язує нотаріусів приймати оцінку, яка виконана тільки цими 12-ма компаніями.

Спроби діючих оцінювачів потрапити на навчання в єдиний навчальний заклад, якому надали право готувати оцінювачів – НДЕІ Мінекономіки – були заблоковані.

Майже на три тижні на початку червня 2012 р. ринок нерухомості фактично зупинився.

Уявіть, замість 2300 оціночних фірм тільки 12. Якою повинна бути ціна послуг за оцінкою в такому випадку? Стане послуга загальнодоступною? Куди йдуть гроші від монопольно високої ціни?

Нижче наведені дані з електронного файлу розрахунку ціни за оцінку, яким повинні були і користувалися ці 12-ть фірм. Порівняйте ціни: вони зросли від 3-х до 27-ми разів!

За наполяганням Прем’єр-міністра України М.Я. Азарова Фонд держмайна змушений 14 червня 2012 скасувати три знамениті» накази. Прем’єр-міністр через ЗМІ звернувся до спільнот оцінювачів, щоб ті подали свої пропозиції до проекту нових рішень з питань оцінки, які дозволили зробити цей процес прозорим. Також він доручив залучити до цієї роботи всі громадські об’єднання оцінювачів. Такі пропозиції оцінювачі підготували і направили Уряду і міністерствам у формі чіткої Системи контролю якості оцінки майна.

Незважаючи на доручення Н.Я.Азарова залучити до розробки нових правил оцінки все СРО, воно не було виконано.

Підготовлено за участю оцінювачів та поданий Урядом законопроект, яким скасовуються непрозорі правила в прийнятих нещодавно законів, тендерною мафією заблокований в Комітеті з економічної політики ВРУ.

При цьому замість оціночної громадськості привернули лише «концепцію» трьох «паперових» СРО, в якій, іншими словами, переписані фактично ті ж скасовані накази. За підсумками виступів членів цієї міжвідомчої групи України буде досить вже 200 оціночних фірм. За неофіційними даними група все тих же авторів зараз реєструє ці 200 нових підприємств у різних регіонах України, які почнуть працювати після виборів.

На з’їзд липових оцінювачів Яценко зігнав два десятка студентів ПТУ

12 вересня 2012 оціночна співтовариство скликала Надзвичайний З’їзд оцінювачів України і провела пікет під стінами Кабінету Міністрів України. Наш З’їзд ми анонсували через засоби масової інформації. Він відбувся в Будинку кіно і зібрав 1029 учасників-оцінювачів по всій Україні!

На З’їзді були присутні всеукраїнські об’єднання фахівців суміжних галузей, промисловців і підприємців, органів державної влади, яким не байдуже, що відбувається на ринку оціночних послуг, оскільки вони розуміють ті суспільно-економічні загрози, які стоять перед кожним громадянином і підприємством, якщо такі корупційні схеми будуть введені. Резолюцію З’їзду додаємо.

Тендерна мафія має гроші і в цьому ніхто не сумнівається. Все, на що вона здатна – це оплатити послуги молодих пікетників, які ніякого відношення до оцінки немає (це було доведено перед камерами всеукраїнських телеканалів), а також зібрати захід трьох «паперових» СРОпид такою ж назвою «з’їзд», але з усіма секретарками та запрошеними особами не зібралася сотня учасників – де ж набрати тих учасників, коли організації-ПАПЕРОВІ!

Проти оцінювачів застосовані технології антипіару (на жаль). Політтехнологи, які працюють на тендерну мафію, підкинули своє «гидке каченя» про нібито розкол в оціночній спільноті і намагаються нівелювати суспільне значення нашого Надзвичайного з’їзду. Однак НЕ ВІРТЕ! РОЗКОЛУ НЕМАЄ! Ми єдині! І НАС ДУЖЕ-ДУЖЕ БАГАТО!

На закінчення важливі цифри і додаткові факти

Міністр юстиції О. В. Лавринович нещодавно оприлюднив інформацію про кількість угод з нерухомістю, укладених громадянами України протягом першого півріччя 2012 року. Їх 177 000. Уявляєте, який грошовий потік з кишень громадян в умовах монополії на ринку оціночних послуг хоче отримати це мафія?