Основні способи завищення Жеками тарифів. Частина 1

Одним з важливих факторів, який впливає на відношення населення до теперішньої влади є істотне і неодноразове підвищення тарифів на комунальні послуги. Розуміючи це, на початку червня Президент Віктор Янукович зажадав від правоохоронних органів і від Кабміну припиняти спроби місцевих властей завищити вартість послуг ЖКГ. Але… думав так, а вийшло так

Однак минув з того моменту час показує, що всупереч вказівкам президента голови районних і міських державних адміністрацій продовжують йти на поводу зацікавлених у підвищенні розцінок Жеків і керуючих компаній. Спробуємо на прикладі Києва проаналізувати основні хитрощі Жеків і керуючих компаній, з допомогою яких вони накручують розцінки на свої послуги з утримання багатоквартирних будинків та прибудинкових територій.

Перипетії нормативно-законодавчих хитань Київської влади

Щоб зрозуміти, «звідки ноги ростуть» у тих чи інших зловживань з жилкомценами необхідно згадати, що до 1 липня 2009 року в столиці діяли єдині тарифи, встановлені розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 19.05.2000 р. № 748 «Про встановлення розмірів таріфов на послуги з утримання будинків та прибудинкових терріторій у м. Києві», із змінами і доповненнями, внесеними КМДА від 30.07.2007 р. № 641, із застосуванням підвищувального коефіцієнта в розмірі 1,9 грн. до тарифів від 01.12.06 р., для будинків заввишки 12 і більше поверхів, обладнаних ліфтами та іншим інженерним обладнанням в розмірі 1,05 грн. за кв. м загальної площі квартири (з ПДВ) і для квартир, розташованих на першому поверсі, в розмірі 0,91 грн. за 1 кв. м, А для будинків до 12 поверхів, обладнаних ліфтами та іншим інженерним обладнанням – у розмірі 1.05 рн. За кв. м загальної площі для квартир, розташованих на першому поверсі – 0,86 грн. за кв. м.

З 1 липня 2009 р. згідно з вимогами постанов Кабінету Міністрів України від 12.07.05 №560 та від 20.05.2009 р. №529 Київська міська державна адміністрація почала затвердження тарифів на послуги будинків, споруд та прибудинкових територій на економічно обґрунтованому рівні по кожному будинку. Даними нормативними документами передбачено, що тарифи (нормативні витрати, пов’язані з утриманням зазначених об’єктів) розраховуються окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників фактичного надання послуг з урахуванням забезпечення необхідного санітарно-технічного, протипожежного, технічного стану будинків, споруд та прибудинкових територій, з урахуванням записаного в Порядку переліку типових послуг.

Щоб створити видимість відкритості, демократичності та об’єктивності при прийнятті нових (природно, більш високих) тарифів у кожному будинку столиці КМДА прийняла Розпорядження від 29.03.2010 р. №187, якими доповнила раніше прийнятий в Києві Порядок проведення громадських слухань щодо тарифів на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій. Хоча згідно з цим документом їх проведення стало обов’язковою умовою для затвердження Головним управлінням з ціноутворення при Київській міській держадміністрації нових тарифів, аналіз його змісту та практики застосування свідчить, що складений він не для відстоювання інтересів пересічних громадян, а лише для імітації публічності в доведенні до мешканців факту підвищення жилкомрасценок.

Липовий демократизм при затвердженні владою нових тарифів

Згідно з Розпорядженням № 187 КМДА громадські слухання проводяться місцевою владою «з метою врахування інтересів споживачів при встановленні тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території і доведення результатів розрахунку тарифів до відома споживачів» (п. 1.3). Як видно з наведеного положення абсолютно незрозуміло, яка ж головна мета проведення громадських слухань: захистити інтереси мешканців, або насильно, всупереч їх думок, без жодного зрозумілого роз’яснення, нав’язати їм нові високі розцінки на комунальні послуги.

Згідно п. 2.7 даного документа «Громадські слухання вважаються такими, що відбулися, незалежно від кількості присутніх осіб». Тобто, якщо навіть на збори не прийшов жоден мешканець, а оголошення про дату і час було вивішено своєчасно за 7 днів, громадські слухання вважаються такими, що відбулися. І хоча п. 2.8 записано, що «рішення про результати громадських слухань приймається простою більшістю голосів присутніх споживачів даного будинку» в п. 2.13 вказується, що «рішення про відмову від будь-яких послуг із запропонованого виконавцем переліку із зазначенням способу забезпечення надання послуг, від яких відмовилися має бути оформлене письмово за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку, підтверджено підписами 100% (!) споживачів відповідного будинку та представника органу місцевого самоврядування…, і подано організатора протягом 30 днів з дати проведення громадських слухань». Іншими словами, так як це нереально, на практиці п. 2.8 дезавуируется п. 2.13.

За даними Київської міської влади на сьогодні у столиці є 9,8 тисяч будинків, за якими КМДА затверджено тарифи на послуги з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій (далі – експлуатаційні послуги – Авт.) на економічно обґрунтованому рівні. В основному це всі суб’єкти господарювання комунальної власності.

Але серед обслуговують дану категорію будинків комунальних підприємств знаходяться такі, які примудряються безпардонно завищувати затверджені міською владою розцінки на свої експлуатаційні послуги. Так, наприклад, відповідно до розпорядження КМДА з 01.06.2009 р. по 31.12.2009 р. для ТОВ «Вітрікс комфорт» були встановлені для обслуговування будинку №152, корпус 2 по вул. Харківське шосе тарифи в розмірі 0,91 грн. за 1 кв. м для квартир 1-го поверху, і 1,1 грн. за 1 кв. м для квартир 2-го і вище поверхів. Однак колишній директор «Вітрікс комфорт» Черненко Р. С., перевищивши свої службові повноваження, самовільно встановив всім мешканцям зазначеного будинку тариф у розмірі 2,75 грн. за 1 кв. м. В результаті люди переплатили за 6-ть місяців 260595 грн.

Проблеми тарифікації не комунальних «гуляють» будинків

У той же час в Києві є близько тисячі будинків, для яких міська влада поки ще не затвердили тарифів встановленому законом порядку. Це, наприклад, ЖБК «Світанок» (будинок на вул. Дегтярівській, 60-А), фірми «Т. М. М.» (будинку по вул. Чаадаєва, 2-А, 2-Б), ЖБК «Конструктор», ОСББ «Башта», більшість будинків, що обслуговуються приватними Жеками корпорації «Позняки-Житлобуд» і т. д.
Відповідно до нормативної бази, яка діяла в столиці до вересня 2010 р., застосування тарифів стосовно жителів будинків, за якими вони не затверджені виконавцями експлуатаційних послуг, повинно було здійснюватися у розмірах, встановлених розпорядженням КМДА від 19.05 2000 р. № 748 та від 30.05 2007 р. № 641.

Однак вищезгадані Розпорядження Київської міської держадміністрації були скасовані Розпорядженнями від 25.06 2010 р. № 485 та від 08.07.2010 р. № 505. В результаті виник вакуум, і, відповідно, анархія з встановленням і застосуванням Жеками і керуючими компаніями тарифів на надані ними для цієї категорії будинків експлуатаційні послуги.

Але це не єдина лазівка, якій ряд приватних Жеків і керуючих компаній користується для необґрунтованого завищення розцінок. Раніше або пізніше, внаслідок скарг мешканців приватні Жеки, які обслуговують, як правило, ці «гуляють» будинку, спонукаються податкової або правоохоронними органами до проведення громадських слухань для подання ними на затвердження у КМДА економічно обґрунтованих експлуатаційних тарифів.

Хоча згідно п. 1.1 Розпорядження КМДА № 187 функція організації громадських слухань покладається на районні органи влади, ті цю свій обов’язок (п. 1.1) перекладають на Жеки та керуючі компанії. А останні при проведенні зборів, громадських слухань роблять акцент тільки на оголошенні нових тарифів, ігноруючи першу задачу п. 1.3 Розпорядження № 187 – «облік інтересів споживачів».
Так районним адміністраціям менше клопоту, так і від керівництва Жеків дещо перепадає в кишені конкретних чиновників. Ось і перетворюється це важлива, з точки зору можливості здійснення громадськістю контролю за ціноутворенням у ЖКГ, захід у просту фікцію, лише імітує турботу влади про захист прав пересічних громадян.

Прикладом цього може служити взаємодія Печерської районної р. в Києві держадміністрація та керівництва приватних Жеків корпорації «Позняки-Житлобуд».

Як приватні Жеки імітують проведення «Громадських слухань»

Так адміністрація приватного Жеку Нвера Мхітаряна «Рада-4» призначила на 14 годин 18 і 19 липня поточного року зборів мешканців відповідно будинків 30б і 23 по бул. Лесі Українки, з метою доведення до мешканців інформації, що розцінки на її експлуатаційні послуги підвищуються в 4-ри рази (з 1,1 грн. за кв. м до 4,43 грн.). Оголошення про дату, час і місце проведення зборів було вивішено в порушення п. 2.5 Розпорядження КМДА № 187 всього лише за 3 дні. Причому в п’ятницю ввечері, в непримітному місці стенду оголошень.

Однак мешканці будинку 30б розкусили «хитрощі» адміністрації «Рада-4» і, відмовившись реєструватися на зборах з причини допущених жеківськими працівниками при підготовці заходу порушень Розпорядження №187, зірвали його.

Врахувавши негативний досвід, адміністрація «Ради-4» на наступний день на громадських слуханнях у сусідньому будинку 23 вчинила більш хитро. Вона заздалегідь домовилася з кількома підгодованими мешканцями, щоб вони прийшли за півгодини до початку зборів і зареєструвалися у представників Печерської держадміністрації. І хоча на захід прийшло лише 4 людини, громадські слухання, місцеві влади вважають такими, що відбулися. Причому, незважаючи на те, що «за» нові тарифи проголосував лише один чоловік, а троє були «проти», Печерська районна адміністрація дала на них «добро» і відправила для остаточного затвердження Київським міським властям.

На запитання автора цієї статті начальнику Управління ЖКГ Печерської держадміністрації Оксані Прокопенко: як вони могли узгодити нові розцінки приватному Жеку Мхітаряна в 23 домі при тому, що в п. 2.8 Розпорядження КМДА № 187 від 29.03.2010 р. записано, що рішення про результати громадських слухань приймається простою більшістю голосів присутніх споживачів відповідного будинку, вона мені простодушно відповіла, що це давно вже ніхто не звертає уваги. «Адже мешканці завжди бувають проти будь-якого підвищення житлово-комунальних розцінок». Логіка, як говоритися залізна. Особливо, якщо врахувати, що при кожному черговому підвищенні тарифів по квартплаті якість надаються Жеками комунальних послуг (в тому числі приватними) не тільки не підвищується, але найчастіше навіть знижується.

Треба сказати, що дана схема використовується приватними Жеками Мхітаряна («Радою», «Радою-1», «Радою-2», «Рада-3», «Рада-4», «Радою-5», «Радою-6» та «Радою-7») у всіх обслуговуваних ними будинках. Так 20 липня адміністрація «Ради-5» провела громадські слухання у будинку №13а по вул. Старонаводницька. Всі 4-ри присутніх на цьому зібранні мешканця проголосували проти введення нових тарифів на експлуатаційні послуги Жеку. Присутній на заході представник районної влади в їх присутності підписав відповідний протокол. Однак заступник голови Печерської держадміністрації Валерій Сандрацький під приводом наявності в протоколі якихось неточностей його не затвердив, і доручив «Раді-5» провести нові громадські слухання (звичайно ж, цей високопоставлений чиновник зробив це з «ідейних» міркувань).

Природно, що до нового зборам, призначеному на 8 вересня керівництво «Ради-5» підготувалося більш грунтовно. По-перше, начальник дільниці цього приватного Жеку Зоя Матвієнко знову призначила час проведення громадських слухань на 16.00, тобто знову в невідповідний для більшості мешканців годину. По-друге, вона персонально впросила бути присутнім на зборах власників квартир, які самі не проживають в них, а здають їх в довгострокову оренду, тобто в певній мірі залежать від неї (може повідомити податкову про незареєстрованому підприємництво). По-третє, місцем проведення громадських слухань вона вибрала не хол будинку, як в перший раз, а свій кабінет в приміщенні Жеку (до речі, який вміщає не більше 8 осіб). І, по-п’яте, вона категорично відмовилася пустити бути присутнім на зборах представника громадськості – голови Товариства мешканців багатоквартирних будинків Печерського району «Управдом». В результаті з 8-ми прийшли на громадські слухання мешканців – п’ятеро штрейкбрехерів проголосували «за» введення нових тарифів, а двоє – проти. Слухання вважаються такими, що відбулися.

Про інші способи завищення тарифів читайте в другій частині статті Володимира Ярцева “Основні способи завищення Жеками тарифів”.