Операції з нерухомістю реєструвати нікому

Для реєстрації права власності на квартиру або земельну ділянку більше не потрібно ходити в Бюро техінвентаризації. Тепер факт купівлі-продажу нерухомості можна завірити у нотаріуса, який внесе інформацію в спеціальний держреєстр.

БТІ проводять лише оціночні експертизи і безпосередньо інвентаризацію у разі будівництва нового будинку або серйозної перепланування житла.

Чиновники запевняють, що це спростило життя українців, яким більше не потрібно вистоювати кілометрові черги і платити за виписки. Проте юристи вважають, що повноцінно нова система зможе запрацювати тільки через кілька місяців.

Інвентарний план

Про те, що ера БТІ відходить у минуле, було відомо ще в грудні. За останній місяць роботи бюро обслужили таку кількість людей і зібрали такий обсяг «підношень» за терміновість, яких не траплялося навіть під час докризового ажіотажного попиту на житло. За словами очевидців, суми хабарів за звичайні виписки з реєстру обчислювалися сотнями доларів. Неофіційні платежі за переоформлення прав власності нерідко досягали кількох тисяч умовних одиниць. Люди стояли в чергах цілодобово і несли величезні суми, розуміючи, що попереду багатьох чекає невизначеність. З нового року в силу вступив закон, що позбавив БТІ практично усіх «хлібних повноважень», і зараз там займаються лише технічною інвентаризацією нових і перебудованих об’єктів нерухомості. Таким чином, ходити в бюро тепер доведеться нечасто.

Реєстрацію та перереєстрацію прав власності на житло або земельну ділянку відтепер проводять державні реєстратори та приватні нотаріуси. При цьому в них за законом теж є свій поділ праці. За словами старшого юриста компанії Salans Анжеліки Штукатурова, повноваження розмежовані таким чином. Новими об’єктами нерухомості, що тільки вводяться в експлуатацію, займаються держреєстратори.

Тобто при купівлі квартири в новобудові за посвідченням права власності доведеться йти саме до них. Зате при перепродажу цієї чи іншої квартири, будинки, садиби, землі (операції на вторинному ринку нерухомості) продавцю і покупцю достатньо зайти лише в нотаріальну контору, яких зараз незліченна безліч. Паралельно з проведенням правочину нотаріус зобов’язаний оформити перехід права власності та внести необхідні зміни в Єдиний державний реєстр.

«Спрощена система державної реєстрації прав на нерухомість працює за принципом «єдиного вікна». Це означає, що сумнозвісні черги в БТІ і всілякі контори, які заробляли на видачу довідок, відійдуть у минуле», — підкреслює прем’єр-міністр Микола Азаров. Експерти згодні з такою перевагою, але називають один серйозний, хоч і непомітний на перший погляд нюанс.

«Після нового року повноваження нотаріусів значно розширилися, і на вторинному ринку вони будуть грати дуже важливу роль, — констатує Штукатурова. — Тому виникає питання відповідальності нотаріусів. За законом, їх робота передбачає обов’язкове страхування, але сума страховки, якщо нотаріус допустить помилку, не порівнянна з ціною навіть однокімнатної квартири в столиці. Це викликає певні побоювання, тому до вибору нотаріуса потрібно віднестися з великою відповідальністю».

З чистого аркуша

Помилитися нотаріус може не з власної волі. А просто допустити технічну помилку з-за того, що працювати доведеться з новим реєстром. Справа в тому, що він по суті — компіляція двох звичних нам реєстрів: прав на нерухоме майно та прав на земельні ділянки. В ідеалі вони повинні були бути автоматично перенесені в новий реєстр до кінця минулого року. Але реально цього не сталося, тому база досі наполовину порожня. Нотаріуси самі кажуть, що вона не містить і десятої частки всієї необхідної інформації. «Враховуючи, що реєстр на сьогоднішній день не заповнений, виникає питання: звідки черпати інформацію про зареєстровані права власності? Нотаріусів ставлять в умови, при яких провівши реєстрацію, ми ризикуємо виявитися залученими до відповідальності», — обурюється нотаріус Київського нотаріального округу Людмила Голій.

На думку Штукатурова, люди цілком можуть стати жертвами квартирних шахраїв. Наприклад, якщо при накладенні баз даних чиєсь право власності помилково не було занесено до єдиного реєстру. Знаюча людина може цим зловживати, умовно кажучи, вписавши в порожнє місце своє прізвище. Тому голова Союзу фахівців з нерухомості України Олександр Рубанов радить всім без винятку власникам нерухомості перевірити свої права власності в новій базі. Зробити це досить просто — потрібно звернутися до держреєстратора (адреси відділень у всіх областях України можна знайти на сайті Державної реєстраційної служби) з документом, який підтверджує право власності на квартиру або будинок. Якщо ця інформація не відображається в Єдиному держреєстрі, «перереєструвати» право власності повинні абсолютно безкоштовно.

Незважаючи на такі складнощі і нестиковки при запуску нової системи, чиновники запевняють, що вона працює в «нормальному режимі». За словами голови Державної реєстраційної служби Леоніда Єфіменка, всі реєстраційні служби на початок січня укомплектовані персоналом на 90%, робочі місця забезпечені потрібною технікою та підключені до Єдиного державного реєстру речових прав. Більш того, за новою системою вже видано перше свідчення його володарем без особливих зволікань стала мешканка Севастополя. Так що не виключено, що при злагодженій роботі всіх відповідальних відомств страшні прогнози експертів не виправдаються. Приміром, в Україні вже заробили «гарячі лінії» для консультації громадян з питань реєстрації нерухомості. Список телефонів для кожного регіону країни є на сайті Міністерства юстиції. Хоча «Известиям в Україні» ще жодного разу не вдалося додзвонитися за цими номерами.

Документи, необхідні для реєстрації права власності

1. Заявка встановленої форми, бланк якої можна завантажити прямо з сайту Державної реєстраційної служби.

2. Копія паспорта та ідентифікаційного податкового номера.

3. Квитанція про оплату держмита, яка складе сім неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 119 грн.

5. Квитанція про оплату за виписку з Держреєстру прав, хоча до цих пір цей тариф не встановлено.

6. Документ, що підтверджує виникнення права власності на майно, наприклад, договір купівлі-продажу, обміну або дарування.

Після подачі заявки людині видають картку прийому, в якій зазначено час, дата подання заявки, її номер та перелік документів, які заявник подав. Максимальний термін реєстрації, встановлений законом, — 14 робочих днів.

Коли і кому доведеться йти в БТІ

Мінрегіострой затвердив спеціальний наказ, в якому чітко визначено такі випадки:

• Перед прийняттям в експлуатацію об’єктів, на яких завершено будівництво, проведено реконструкцію або капітальний ремонт.

• Перед проведенням держреєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва.

• Перед проведенням держреєстрації права власності на об’єкт нерухомого майна, який утворився у результаті поділу, об’єднання різних об’єктів нерухомості або виділення частки з такого об’єкта.

У всіх інших випадках технічна інвентаризація не є обов’язковою і проводиться тільки за бажанням.