Навіщо Янукович тягне секретну гілку метро у Києві?

Під Київ тягнуть секретну гілку метро, а на роль генпідрядника претендує “Трансинжстрой”.

Про це повідомляє журналіст російського Комерсанта Олена Кисельова.

До спорудження нової гілки київського метро може бути залучено ВАТ “Трансинжстрой”, в радянський час спеціалізувалося на будівництві секретних ліній Московського метрополітену та підземних бункерів. Як стало відомо “Ъ”, російська компанія претендує на роль виконавця проекту загальною вартістю $2,25 млрд. днями в київській адміністрації пройшла презентація фінансово-організаційної моделі проекту, що передбачає залучення фінансування Зовнішекономбанку (ВЕБ) під держгарантії України. Київ вже направив в кабінет міністрів відповідний запит.

Про те, що консорціум консультантів на чолі з ВАТ “Федеральний центр проектного фінансування” (ФЦПФ, дочірня структура Зеба) представив у Києві фінансово-організаційну модель проекту будівництва нової гілки метро, “Комерсанту” розповіло джерело, знайоме з ситуацією. За його словами, презентація проекту, в ході якої міській владі була представлена детальна документація, яка пройшла 29 березня. “З декількох раніше запропонованих сценаріїв вибрано комбінований варіант, що передбачає як фінансування під держгарантії України з відстрочкою платежу (це одна з умов участі в проекті Зеба.— “Ъ”), так і класичну концесію”,— розповів він “Ъ”, додавши, що міська влада вже веде консультації з Мінфіном України про виділення держгарантій. У разі позитивного рішення тендер на вибір виконавця проекту буде оголошено протягом місяця, говорить співрозмовник “Ъ”.

Вчора заступник начальника департаменту економіки та інвестицій київської міської адміністрації Роман Качур підтвердив “Ъ” факт проведення презентації проекту. “Офіційного рішення поки немає. Запропоновано чотири варіанти фінансування проекту, остаточний вибір буде залежати від згоди кабінету міністрів виділити держгарантії”,— повідомив пан Качур.

“Ми направили відповідний лист, чекаємо рішення. За нашою інформацією, у держбюджеті ліміти на цей рік, що дозволяють вписати цей проект, є”,— заявив “Ъ” пан Качур.

Якщо ВЕБ візьметься фінансувати проект, будувати київське метро буде компанія з Росії. “У меморандумі Зеба записано, що він може кредитувати тільки російські компанії”,— пояснив “Ъ” джерело, близьке до держкорпорації, уточнивши, що зараз йдуть консультації з відбору кандидатів. Раніше в якості потенційних генпідрядників називалися структури співвласника “Мосметростроя” Андрія Бокарева і колишнього голови ради директорів петербурзького ЗАТ “Вагонмаш” Сергія Кияшка (співвласник “Київметробуду”) (див “Ъ” від 19 вересня 2012 року).

На останньому етапі з’явився ще один серйозний претендент, стверджують джерела Видання, знайомі з ситуацією. Це ВАТ “Трансинжстрой”, колишнє 10-е управління Головтунельметробуду Міністерства транспортного будівництва СРСР. Російська компанія встановила партнерські відносини з ПАТ “Київметробуд”, яке займається будівництвом київського метрополітену з 1960-х років і, судячи з усього, стане субпідрядником у даному проекті. Консорціум цих двох компаній вже пройшов передкваліфікацію і був відібраний в шорт-лист як можливий виконавець проекту будівництва метро в Дніпропетровську.

У радянський час заснований в 1955 році “Трансинжстрой” займався спорудженням в Москві так званого “Метро-2” — засекречених підземних транспортних споруд мобілізаційного призначення (зараз перебувають у віданні Служби спеціальних об’єктів Головного управління спеціальних програм президента РФ і Міноборони). Входить в перелік стратегічний підприємств РФ. Як генеральний підрядник і проектувальник будував низку станцій московського метро, зокрема “Парк Перемоги” Арбатсько-Покровської лінії, “Борисово”, “Шипиловская” і “Зябликово” Люблінсько-Дмитрівській і “Новокосіно” Калінінської лінії.

Роман Качур вчора заявив “Ъ”, що зустрічався в Києві з представниками “Трансинжстроя”, що висловили зацікавленість в участі в будівництві київського метро. “У будь-якому вигляді Кияшко як український підприємець все одно буде брати участь у проекті. Якщо будуть держгарантії, до кінця весни з виконавцем визначимося”,— повідомив він “Ъ”.

Загальна вартість проекту будівництва нової гілки київського метро оцінюється в $2,25 млрд. Гілка довжиною 14,5 км піде з правого берега Дніпра на лівий, в спальні райони, з якими зараз немає достатньої повідомлення. Мова йде про будівництво 12 нових станцій. В перспективі ця гілка буде добудована до аеропорту Жуляни. У минулому році конкурс на послуги з інвестиційного консультування по формуванню проекту виграв консорціум консультантів на чолі з ФЦПФ.

Консультанти пропонують розділити проект на два етапи. Перший включає в себе будівництво центрального ділянки довжиною 7,3 км, а також добудову мосту через Дніпро, спорудження шести станцій та двох пересадочних вузлів — “Подільська” і “Глубоческая” (так звані перший та другий пускові комплекси). Передбачається, що будівництво цієї ділянки вартістю близько $1,25 млрд в основному профінансує ВЕБ під держгарантії України. Джерело “Ъ” не виключив, що буде також залучено Промінвестбанк, українська “дочка” Зеба. Крім того, інтерес до проекту вже проявив Європейський інвестиційний банк, додав він. Будівництво першого пускового комплексу (ділянка “Райдужна”—”Подільська”) міська влада розраховує завершити до кінця 2015 року.

Реалізація третього пускового комплексу (довжина — 7 км, шість станцій на лівому березі від станції “Райдужна” і депо) передбачає створення консорціуму інвесторів для будівництва та експлуатації інфраструктури ділянки на 25 років на умовах концесії. Приблизна вартість — близько $1 млрд. Термін будівництва — 2017 рік. При цьому місто має намір внести центральний ділянку концесіонеру в якості капітального гранту.

Підбором учасників консорціуму займеться інша дочірня структура Веб — ІК “ВЕБ Капітал”. Вона вже парафувала договір з Мінекономрозвитку, який передбачає залучення торгпредства РФ для просування проекту в органах державної влади та управління України, стверджують співрозмовники “Ъ”. У самому Вебе “Ъ” вчора заявили, що про його участь у фінансуванні проекту говорити поки що передчасно”. “Структурування цього вкрай складного і капіталомісткого проекту, проведене консультантами, дозволяє залучити фінансування Зеба або будь-якого іншого міжнародного банку”,— повідомили “Ъ” у держбанку, який претендує, за даними “Ъ”, на Україні на статус міжнародної фінансової організації, отримання якого суттєво знизить ризики проекту.