Найбільш відвідувані торгові центри України

Рейтинг найбільш відвідуваних торгово-розважальних центрів Україні за версією Forbes.ua.

“Якщо сьогодні на український ринок вийде новий рітейлер і захоче відкрити, наприклад, десять магазинів, він без праці впорається з завданням”, – говорить директор департаменту торговельної нерухомості Colliers Україна” Наталя Кравець.

Видання зазначає, що з 2003 по 2009 рік Київський ТРЦ Караван залишався єдиним регіональним торговим центром в Україні з торговою площею 45 000 кв. м. Альтернативою йому були проекти меншого масштабу, які мало підходять за форматом, наприклад, міжнародних мережевих брендів.

Зараз ринок комерційної нерухомості перебуває в очікуванні чергової порції нових гравців, додає Forbes.ua.

“На підході Ocean Plaza і Respublika у Києві, Французький бульвар в Харкові, Forum у Львові, Меганом і Південна Галерея в Сімферополі. Нещодавно у столиці відкрився RayON”, – перераховує керівник департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Віктор Оборський.

Тільки в столиці торгові площі в 2012 році, теоретично, якщо все буде здано в строк, повинні збільшитися на 180 000 кв. м. Але про перспективи заповнюваності торгових центрів, девелопери поки що говорять обережно.

“Нових покупців дуже мало, і торгові центри, швидше за все, будуть “відкушувати” відвідувачів один у одного”, – пояснює Наталія Кравець.

Останні 9-12 місяців – не найкращі для ринку, пише видання, і зазначає, що купівельний попит падає, що особливо сильно на собі відчули fashion-ритейлерів. На ринок так і не вийшли довгоочікувані H&M і C&M.

Stockmann згортає бізнес в Україні. Новий власник популярної британської марки одягу Peacocks – Edinburgh Woollen Mill – припинив співпрацю з Maratex, що представляла бренд в Україні.

Всього за останній рік свої магазини закрили ще шість fashion-ритейлерів. Пішли з ринку і кілька продавців побутової техніки та електроніки, зокрема Евросеть ” МегаМакс.

Зниження купівельної активності найбільше позначилася на бізнесі торгових центрів в невеликих містах, де частка порожніх площ (рівень вакантності), за оцінкою UTG, часто перевищує 10%, але найпопулярніші торгові центри, розташовані в Києві та містах-мільйонниках, втрат поки не відчули.

Навіть зараз орендний дохід у них як мінімум на 20% вище, ніж у менш успішних конкурентів. Наприклад, в кращих столичних ТРЦ орендні ставки можуть досягати $100-170 за 1 кв. м (для секції площею 100-200 кв. м), а в інших – $55-85. При цьому вільних площ у них практично немає.

Forbes.ua з допомогою експертів компаній Colliers Україна, CBRE і Jones Lang LaSalle відібрав найпопулярніші торгові центри в Україні регіонального (30-60 тис. кв. м) і суперрегіонального формату (більше 60 000 кв. м), куди прагнуть і покупці, і орендарі. При цьому привабливість торгового центру визначалася його середньої щоденною відвідуваністю.

Перше місце в рейтингу Forbes.ua зайняв Мост-сіті центр у Дніпропетровську з середнім відвідуванням 60 000 чоловік в день. Київський Dream Town виявився другим (50 000 чоловік), ТРЦ Караван замикає трійку (40 тис.).