Кияни, які здають квартири в оренду, залишаться без пільг з податку на нерухомість

Здача в оренду житла автоматично позбавляє пільг з податку на нерухомість, навіть якщо ви здаєте ліжко-місце в маленькій хрущовці.

Стягування податку на нерухомість, на перший погляд, виглядає фіскально-виправданою і соціально справедливої ініціативою. Йдеться про прийнятий на початку липня законопроект № 2405 “Про внесення змін до статті 265 Податкового кодексу України щодо об’єктів житлової нерухомості, що перебуває на підписі президента.

По-перше, пропонується нараховувати податки на загальну житлову площу. По-друге, документом передбачена прогресивна шкала оподаткування залежно від площі об’єкта.

Власники квартир до 120 кв. м і будинків до 250 кв. м, як і раніше, залишаються поза увагою податківців. Власники житла побільше – квартир до 240 кв. м і будинків до 500 кв. м – зобов’язані будуть платити по 1% від мінімальної зарплати за кожен “зайвий” метр. Ну а громадяни, які не бажають обмежувати себе настільки скромної житловою площею, змушені будуть платити по 2,7% за кожний понаднормовий” метр.

Новелою прийнятого закону є норма, що стосується оподаткування власників різних типів житла. Якщо ви володієте і будинком, квартирою, то ставка податку формується виходячи з сумарної житлової площі цих об’єктів. Так, звільняються від податку власники будинків і квартир сумарною житловою площею до 370 кв. м. За житло понад цієї норми, але не більше 740 кв. м, платити потрібно буде 1%. Тим, хто не вкладеться в дані площі, розщедритися доведеться на 2,7% від мінімальної зарплати за кожен метр понад норми.

Пільги отримають не всі

Слід чітко розуміти, що мова йде саме про житлової площі об’єктів нерухомості. При цьому загальна площа житла може значно перевищувати зазначені цифри. Тобто власник різних типів житла сумарною житловою площею 370 кв. м де-факто може бути власником нерухомості в два-три рази більшої площі.

І все б нічого, якби не норма, отказывающая в податкові пільги для тих, хто заробляє на своє житло. При цьому не важливо, яка площа, що здається в оренду (лізинг) житла. Хоч кут в комуналці. Платити доведеться відразу два податки: прибутковий податок і податок на нерухомість. Бабуся, яка здає кут, буде платити відразу два податки: прибутковий податок і податок на нерухомість. При цьому власник величезної квартири і будинки не буде платити нічого.

Таку ситуацію юристи вважають нормальною. “Підхід законодавця в цьому плані зрозумілий і, можна сказати, прийнятний. Раз людина заробляє на об’єкті нерухомості, він повинен сплачувати з нього податки. Основна ідея зменшення бази оподаткування, очевидно, полягає в тому, щоб забезпечити населення деяким мінімумом житла, яке воно використовує для проживання. Соціальна функція, таким чином, виконується, тому немає причин не стягувати податок з такої нерухомості”, – упевнений партнер ЮФ Василь Кісіль і Партнери ” Олександр Бородкін.

При цьому, продовжує юрист АК ” Коннов і Созановський Ірина Павлюк, що стосується впливу цієї норми на незаможних, виділяють одне ліжко-місце у своїй хрущовці під платне проживання, потрібно враховувати, що дохід від такої оренди, як правило, не афішується. І де-факто виявити потенційного платника податків у таких умовах дуже важко.

Про користь очевидності

Окрема розмова – сам факт відстрочення введення податку на нерухомість. Адже стягуватися він почав з 1 січня. Але лише через півроку організатори зрозуміли, що через несформованість нововведеного Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (тобто відсутність інформації про власників житла, кількості об’єктів нерухомості у їх власності та їх площі) Міністерство доходів і зборів не може розрахувати базу оподаткування.

Відразу обмовимося, відстрочення введення податку надається тільки фізособам, тоді як підприємства зобов’язані платити податок вже в 2013 році. Юридичні особи самостійно розраховують і сплачують податок, тоді як за фізосіб цю роботу виконують податкові органи. Враховуючи той факт, що Реєстр речових прав на нерухоме майно формується за заявками власників, остаточно сформований він не буде ніколи. І це було очевидно з самого початку.

Так от, законодавство не передбачає автоматичне перенесення всіх даних з раніше діючого Реєстру прав власності на нерухоме майно, так само як і з інших реєстрів, у новий Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. “Ні Укрреестр, ні БТІ не зобов’язані ініціювати перенесення даних про права на нерухомість в новий реєстр.

Наповнення нового реєстру проходить досить стихійно, по мірі звернення зацікавлених осіб і, в більшості випадків, по мірі проведення операцій з нерухомістю, – розповідає партнер ЮФ Василь Кісіль і Партнери ” Олександр Бородкін. – Тому новий реєстр буде наповнений нескоро. Тим більше, що, на відміну від комерційної нерухомості, операції щодо житлових об’єктів відбуваються досить рідко – раз на кілька років, а то й десятиліть. Відповідно, більшість таких об’єктів може з’явитися в новому реєстрі не через рік і не через два, а багато пізніше”.

Юристи відзначають, що відстрочка сплати податку на нерухомість була прогнозованою ще на стадії впровадження нового Реєстру, наповнення якого почалося тільки з 1 січня 2013 року. У той же час, згідно з нормами податкового законодавства, відомості, необхідні податковим органам для розрахунку податку, повинні були бути надані органами реєстрації вже 15 квітня.

На думку юриста АК ” Коннов і Созановський Ірини Павлюк, з практичної точки зору наповнення обнуленої бази даних про власників нерухомого майна за такі короткі терміни було малоймовірним, не кажучи вже про своєчасне направлення необхідних відомостей податковим органам. “Незважаючи на це, кілька десятків тисяч платників податків все ж отримали податкові повідомлення. Відстрочка платежу, передбачена не набрало чинності Законом, не звільняє їх від обов’язку сплатити нарахований їм податок у відповідні терміни”, – попереджає юрист.