Кому вигідна реанімація БТІ?

Революція відміняється. Корупція залишається. Обіцяна передача з 1 січня 2012 року реєстрацію прав на нерухоме майно від БТІ до «Укрдержреєстру» не відбулася. У виграші, схоже, виявилися всі, крім, громадян, які, як і раніше, будуть змушені стояти в чергах і роздавати хабарі.

Революція

Про майбутню революції в сфері реєстрації майнових прав на нерухоме майно вперше серйозно заговорили майже рік тому. 11 лютого 2010 року український парламент прийняв у новій редакції Закон України «Про державну реєстрацію майнових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Через чотири місяці, 22 червня 2011 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову №703 703 «Про затвердження державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяження і Порядок надання витягу з Державного реєстру майнових прав на нерухоме майно».

Основною новелою роботи чиновників стало створення нового органу реєстрації на ринку нерухомості – Державної реєстраційної структури (або «Укрдержреєстру»), який підпорядковується Міністерству юстиції України.

За задумом реформаторів, з 1 січня 2012 року «Укрдержреєстр» повинен був одноосібно займатися всіма питаннями, пов’язаними з реєстрацією будь-яких об’єктів нерухомості та пов’язаних з ним обтяжень. Громадянам, які проводять операції з нерухомістю, були обіцяні значні послаблення.

Наприклад, обіцяли, що тепер БТІ буде проводити лише первинну технічну інвентаризацію (інспектор цього відомства повинен звірити з техпаспортом тільки квартиру в новому будинку, який здають), а у випадках операцій на вторинному ринку звертатися до БТІ буде не потрібно. Також було обіцяно, оформлення всіх необхідних документів за принципом «єдиного вікна», в результаті чого терміни оформлення документів, що підтверджують право власності на нерухомість, скоротяться з двох місяців до двох тижнів.

Бродіння

Далі вийшло, як зазвичай це відбувається в Україні. Закон взяти – взяли, а от виконувати його чиновники або не хочуть, або не можуть, або не хочуть. По мірі того, як експерти аналізували наслідки згаданої революції, на світ почали спливати все нові і нові оцінки ризиків.

По-перше, виявилося, що «Укрдержреєстр» фізично не зможе виконувати покладені на нього функції по причина банального дефіциту кадрів у територіальних відділеннях. Таких експертів потрібно близько 3 тис. осіб, а їх повноцінне навчання займе близько двох років. Поки ж процес зупинився на позначці відбору кандидатів. На жаль, він ще не завершений.

По-друге, виникла проблема, – як будуть взаємодіяти новий і старий реєстри? Позиція «Укрдержреєстру»: автоматичного перенесення інформації із старих реєстрів до нового не буде. Тим не менш, для впорядкування інформаційного обміну між реєстрами необхідно розробити відповідний порядок. Тут знову заковика, порядок розробляється, але коли він буде готовий невідомо.

По-третє, з урахуванням перших двох причин існує реальна небезпека втрати даних про майнові права громадян при їх перенесенні з старого реєстру в новий, а порушення прав приватної власності, як відомо, це загрожує серйозними соціальними заворушеннями.

По-четверте, для нормальної роботи «Укрдержреєстру» чиновники не встигли розробити відповідну нормативну базу. Сьогодні вона складається з названих вище Постанови КМУ і зміненого закону про держреєстрацію. Не готові внутрішні нормативні документи: положення, інструкції і т. п. без яких система не запрацює.

І, нарешті, по-п’яте, передача повноважень від БТІ до «Укрдержреєстру» всіляко саботувала і саботується співробітниками БТІ всіх рангів. Цього слід було очікувати, адже усталена бюрократична система завжди опирається будь-яким змінам.

Контрреволюція

Таким чином, до осені 2011 року чиновникам і експертам стало ясно, – якщо з 1 січня 2012 року запрацює нова система реєстрації прав на нерухомість на чолі з «Укрдержреєстром», український ринок нерухомості чекає колапс або повний ступор, який, за різними оцінками експертів, може тривати від трьох місяців до півроку. Ринку конче потрібна була контрреволюція. Її очолив народний депутат Сергій Осика, який розробив законопроект №9545, який передбачав продовження повноважень БТІ до 1 січня 2013 року. Рішення вдалося провести через парламент «за» – 266 голосів народних депутатів при необхідному мінімумі в 226 голосів.

Крім того, парламентарії вирішили, що більшість положень Закону України «Про державний земельний кадастр» вступлять в силу в 2013 році, а не в 2012, як передбачалося раніше. Плюси і мінуси контрреволюції очевидні.

Ринок нерухомості вдалося врятувати від своєрідного технічного дефолту, – це безумовний плюс. Краще працювати з поганим старими правилами, ніж з гарним новим, половина з яких ще не написана. Збереглася одна з найбільш корупційних чиновницьких систем в країні – це безумовний мінус.

«Настав час реформувати ще одну корумповану сферу в нашому житті – це реєстрація майна в БТІ…», – ці слова президента України Віктора Януковича, чиновники, схоже, почули тільки наполовину. Реформа загрузла з болоті чиновницької рутини і непрохідних корупційних лабіринтів старої системи БТІ. Це значить, що в кінцевому підсумку за все заплатить споживач послуг – простий український громадянин, який, як і раніше, буде змушений терпіти свавілля великих і маленьких князьків-начальників і вирішувати свої проблеми за допомогою хабарів.

За різними оцінками, їх середній розмір становить 300-600 доларів США. Подейкують, що у зв’язку з плутаниною, яка запанувала навколо передачі прав від БТІ до «Укрдержреєстру», хабара у 2012 році значно зростуть.

Втім, залишається відкритим питання – чи можливо в наступному році, році парламентських виборів в Україні, напруження політичних пристрастей, довести до розуму реформу, яка потрібна, всім учасникам ринку нерухомості? Чомусь не піднімається рука ствердно відповісти на це питання.

Революція відміняється. Корупція залишається. Обіцяна передача з 1 січня 2012 року реєстрацію прав на нерухоме майно від БТІ до «Укрдержреєстру» не відбулася. У виграші, схоже, виявилися всі, крім, громадян, які, як і раніше, будуть змушені стояти в чергах і роздавати хабарі.