Кабмін запропонував ВР змінити Закон про оцінку нерухомості

Кабінет Міністрів 17.06.2013 подав у ВР законопроект № 2303а «Про внесення змін у деякі законодавчі акти України з питань оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності в Україні».

Як зазначено в пояснювальній записці, проект розроблено на виконання Плану заходів з нормативного врегулювання питання проведення оцінки для цілей оподаткування, затвердженого розпорядженням Кабміну від 9 січня 2013 року № 6-р Розробники проекту запевняють, що метою законодавчих змін є розширення доступу до професії оцінювача, забезпечення дієвого механізму контролю у сфері професійної оціночної діяльності, пише “ЛІГА ЗАКОН“. Повідомляється, що проект погоджено з Мінекономрозвитку, Мінфіном, Міндоходів, ФДМУ, Держземагентством, а також пройшов громадське обговорення – був розміщений на офіційному сайті Міністерства юстиції.

Зміни в Закон про оцінку

Законопроектом передбачено безліч істотних змін у Закон про оцінку майна.
Так, у ст. 7 (Випадки проведення оцінки майна) пропонується встановити, що проведення оцінки майна є обов’язковим у випадках оцінки для визначення оціночної вартості рухомого і нерухомого майна, в тому числі земельної ділянки, а також для випадків, визначених Податковим кодексом України.
У ст. 9 Закону преподлагается скасувати обов’язки ФДМУ залучати до розробки нормативно-правових актів з оцінки майна «найбільш авторитетних оцінювачів». А також встановити, що актами Кабміну можуть встановлюватися особливості провадження оціночної діяльності за окремими напрямами та спеціалізаціями у межах таких напрямів.

Закон про оцінку нерухомості

Далі, зміни до ст. 11 (Договір на проведення оцінки майна) передбачають, що істотною умовою договору на проведення оцінки майна буде визначення сторонами необхідності виїзду оцінювача (або відсутність потреби) на об’єкт оцінки для його огляду.

Статтю 12 (Звіт про оцінку майна (акт оцінки майна) планується доповнити наступним чином: інформація, зазначена у звіті про оцінку майна, складеному суб’єктами оціночної діяльності, вноситься в єдину базу даних звітів про оцінку в порядку, затвердженому Фондом держмайна, а в Держземкадастру.
Важливі зміни передбачені в ст. 15 (Кваліфікаційне свідоцтво оцінювача). Так, право на отримання кваліфікаційного свідоцтва набувають фізичні особи, які мають закінчену вищу освіту, які пройшли навчання за програмою базової підготовки та успішно склали кваліфікаційний іспит. Тобто, виключається норма про необхідність стажування.

Визначається, що кваліфікаційні свідоцтва підтверджують професійну підготовку оцінювача в тому числі за напрямками: оцінка об’єктів у матеріальній формі; оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об’єкти інтелектуальної власності, а також за іншими напрямками, визначеними Кабміном чи ФДМУ, з урахуванням випадків проведення оцінки майна, визначених статтею 7 Закону.

У новій редакції пропонується викласти статтю 16 (Порядок прийняття рішення про видачу, позбавлення, зупинення дії кваліфікаційного свідоцтва) і переписати статтю 17 (Підстави для зупинення дії кваліфікаційного свідоцтва оцінювача), в якій зараз йде мова про Держреєстр оцінювачів.

Закон передбачається доповнити ст. 17-1, в якій визначити підстави для припинення права на провадження професійної оціночної діяльності; додати ще одну нову статтю – 17-2, що визначає підстави для анулювання кваліфікаційного свідоцтва оцінювача.

Передбаченими проектом змінами в 19 ст. зазначено, що для розгляду питання про видачу сертифіката суб’єкт господарювання подає до Фонду держмайна також і документально підтверджену інформацію про відповідність правилам організації системи зовнішнього контролю якості.

Підкоригована і ст. 20 – пропонується анулювати сертифікат оцінювача з причини вступу в законну силу судового рішення, яким задоволено позов до оцінювача (зараз – два рішення і більше). А також у разі виявлення факту неповідомлення у письмовій формі у тижневий термін ФДМУ щодо змін; ненадання, надання не в повному обсязі, надання недостовірних документів (матеріалів); невідповідності суб’єкта оціночної діяльності правилам організації системи зовнішнього контролю якості і т. д.
Статтею 22 пропонується переписати правила роботи Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності.

По-новому написаний Розділ IV Державне регулювання оціночної діяльності. Зокрема, передбачається створити допоміжний консультативно-дорадчий орган – Наглядова рада з питань оціночної діяльності, у який будуть входити представники Фонду держмайна, інших органів держвлади, представники громадських організацій, науковці, фахівці у сфері оціночної діяльності.
Переписаний і Розділ V, який стосується СРО оцінювачів.

Зміни в інші закони

Законопроектом передбачені зміни і в інші законодавчі акти.

Так, ст. 209 ЦК (Нотаріальне посвідчення правочину) запропоновано доповнити нормою, згідно з якою нотаріальне посвідчення правочинів щодо відчуження житлового будинку, квартири, дачі, садового будинку, гаража, земельної ділянки, іншого нерухомого майна, а також правочинів щодо відчуження транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації (крім легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів, якщо при їх продажу (обміні) за вибором платника податків-фізособи використовується їх середньоринкова вартість), здійснюється з урахуванням особливостей, визначених статтею 55 Закону «Про нотаріат».

Відповідно, в даній ст. 55 Закону «Про нотаріат» планується встановити, що посвідчення таких угод здійснюється при наявності звіту про оцінку такого майна, складеного відповідно до порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів.

Відповідно до змін, запропонованих у ст. 9 Закону «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», ліцензуванню підлягає проведення землеоціночних робіт, крім випадків, коли оцінка земельних ділянок здійснюється у порядку, визначеному Законом про оцінку, і земельних торгів.

Також в Законі «Про оцінку земель» скасовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні та даруванні земельних ділянок.
Зміни передбачено внести також у Закон про ФДМУ.