Інвестиції в торговельну нерухомість ростуть по всьому світу

У II кв. 2011 р. прямі інвестиції в європейську торговельну нерухомість досягли €4,9 млрд. Загальні обсяги інвестицій з початку року склали €13,6 млрд., збільшившись на 34% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Основна інвестиційна активність була як і раніше зосереджена у Великобританії і Німеччині – на ці країни припало 56% від загального обсягу інвестицій. Швеція також зберігає привабливість для інвесторів – загальна вартість угод в країні досягла в другому кварталі €572 млн. Обсяги угод у Швеції за першу половину цього року склали понад €896 млн. євро, що вже перевищує показник за весь 2010 р.

У другому кварталі відбулося підвищення активності на деяких ринках, що зростають. Зростання обсягів ринку в Росії (€432 млн.) і Польщі (€332 млн.) став результатом кількох ключових угод: ВАТ ” МТЗ ” Рубін продав «Горбушкин Двір» і ТЦ «Філіон» за €278 млн., а компанія Carpathian реалізувала ТЦ «Promenada» у Варшаві за €171 млн.

Джеремі Едді, керівник відділу фінансових ринків та інвестицій у торговельну нерухомість по регіону EMEA компанії Jones Lang LaSalle, зазначив: «Інтерес інвесторів зараз, як і раніше спрямований на основні європейські ринки – Францію та Німеччину, – але ми очікуємо, що до кінця року значні обсяги інвестицій зосереджені в Польщі та країнах ЦСЄ. Залучені більш високим прибутком інвестори фокусуються на зростаючих ринках Росії та Туреччини, які володіють хорошими перспективами зростання орендних ставок і обсягів товарообігу, а також потенціал для зниження ставок капіталізації».

Олеся Черданцева, керівник відділу аналітики ринків торгової нерухомості та інвестицій з Росії і СНД компанії Jones Lang LaSalle додала: «останнім часом на тлі обмеженої кількості пропонованих до продажу проектів у Москві, девелопери та інвестори придивляються до регіональних містах. Це інтерес підтримується збільшеним попитом на регіональних ринках з боку рітейлерів. Крім того, зростання даного інтересу сприяє зростаюча доступність боргового фінансування, як у формі рефінансування існуючих об’єктів, так і для цілей будівництва. У результаті інвестори мають доступ до більшої ліквідності для здійснення нових інвестицій і розморожування проектів, розпочатих до кризи. Серед операцій в регіональних містах у 2 кварталі 2011 року купівля «Торговим Кварталом» чинного ТЦ «СанМарт» в Калузі».

Едді додав: «Ринки Північної Європи демонструють привабливі фундаментальні показники, але разом з тим обмежені в реченні об’єктів для інвестування. Тим не менш, в більшості країн Європи у високоякісні активи вкладається значний інвестиційний капітал, і в майбутньому ми очікуємо розвитку виявленої нами тенденції – освіти партнерств для залучення інвестицій».

Найпопулярнішими об’єктами інвестування залишалися торгові центри – на їх частку припало 59% відсотків від загальних обсягів угод з торговельною нерухомістю за квартал. Ця тенденція була менш очевидною у Великобританії, де за квартал було скоєно 29 угод з великими магазинами, причому середній розмір угоди склав 21 млн. євро. Попит на супермаркети залишався високим, що підтверджується рядом важливих угод, завершених у другому кварталі, у тому числі покупкою портфеля з 4-х магазинів у Швеції компанією Unibail-Rodamco за 266 млн. євро і продажем із зворотною орендою двох супермаркетів Tesco у Великобританії.

Джеймс Браун, керівник відділу аналітики ринків торговельної нерухомості регіону EMEA компанії Jones Lang LaSalle зазначив: «Всупереч волатильності відновлення європейської економіки обсяги інвестицій в першій половині цього року продовжували зростати порівняно з аналогічним періодом минулого року, хоча певною мірою такі результати можна пояснити ув’язненням кількох важливих угод. У другому кварталі географія угод все більше розширювалася. У третій квартал ми вступаємо з хорошими темпами зростання і перспективними угодами, які повинні бути укладені до кінця вересня».