Інтервю з Головою Національної ради Ріелторської палати України Олександр Бондаренко «Проект Закону «Про ріелторську діяльність» та завдання РПУ» від 05.08.11

Інтерв’ю з Головою Національної ради Ріелторської палати України Олександр Бондаренко «Проект Закону «Про ріелторську діяльність» та завдання РПУ» від 05.08.11.

1.Хто є ініціатором розробки проекту Закону «Про ріелторську діяльність»?

Відповідь на це питання потребує звернення до недалекої історії. У серпні 2009 року з числа професійно діючих ріелторів України була створена ініціативна група, яка розробила Концепцію законодавчого регулювання ринку нерухомості України. До складу ініціативної групи увійшли: Аббасов Т. Е., Апресов Р. Р., Бондаренко А. А., Венгринович Ю. А., Бояринцев К. Д., Колесніков В. С., Крутінь Е. А., Кудояр В. В., Людкевич Р. С., Мазурін В. Ф., Метрик Ю. А., Прохорова О. А., Рубанов А. Н., Тюрін С. Е., Яремко І., пише Domik.net.

Розроблена Концепція була запропонована широкому колу фахівців в сфері нерухомості і всім, наголошую всім, громадським організаціям ріелторів, які функціонували на той момент.

У листопаді 2009 року ініціативна група при активній підтримці ССНУ (Президент Рубанов А. Н.) і ФІАБСІ-Україна (Президент Аббасов Т. Е.), СФНК (Президент Однопозов В. С.) звернулася до суб’єкта законодавчої ініціативи – Народного депутата України Прасолова І. Н. з проханням розробити і зареєструвати у Верховній Раді проект Закону «Про риэлтоской діяльності» з урахуванням зазначеної Концепції.

18 червня 2010 року в Держкомпідприємництві України відбувся Круглий стіл на тему «Шлях до стабільного ринку нерухомості в Україні».Організаторами Круглого столу виступили Європейська економічна комісія ООН, Міжнародна федерація нерухомості FIABCI і з української сторони, – Кабінет міністрів України в особі Держкомпідприємництва України, ФІАБСІ-Україна і Ріелторська палата України за підтримки Союзу фахівців з нерухомості України.

На Круглому столі було презентовано програму виходу ринків нерухомості з кризи «Основи політики для стабільних ринків нерухомості. Принципи та рекомендації для розвитку галузі нерухомості країни», яка була розроблена ООН і FIABCI. Програму презентували президент FIABCI пан Енріко Компаньоли і голова Консультативної групи з питань нерухомості Європейської комісії ООН пан Вольфганг Амман. Дана програма викликала зацікавленість урядів багатьох країн світу, однак перша презентація Програми відбулася в Україні.

В засіданні Круглого столу взяли участь представники законодавчої та виконавчої гілок влади, зокрема Народний депутат України Прасолов Ігор Миколайович, представники керівництва Держкомпідприємництва України, Міністерства юстиції України, Державного агентства інвестицій та інновацій.

Крім того, в засіданні Круглого столу взяли участь представники від експертного середовища України, зокрема Союзу фахівців з нерухомого майна України, Союзу консультантів з нерухомості, Товариства оцінювачів України, Будівельної палати України, та інші.

В ході дискусії були висловлені пропозиції щодо вдосконалення законодавчого та нормативного забезпечення функціонування ринку нерухомості та суміжних ринків України.

Була створена робоча група з числа представників влади та експертного середовища з опрацювання висловлених пропозицій та підготовці документів для передачі їх в органи законодавчої та виконавчої влади.

Результатом роботи робочої групи з’явився проект Закону України «Про ріелторську діяльність», запропонований Народним депутатом України Прасоловим Ігорем Миколайовичем, зареєстрований у Верховній Раді України за №8781 від 07 липня 2011 року.

2. Чому представники АФНУ не увійшли до складу робочої консультативної групи?

Робоча консультативна група була створена з складу ініціативної групи. Керівництво АФНУ неодноразово заявляло про недоцільність прийняття Закону «Про ріелторську діяльність» на даному етапі розвитку ринку нерухомості України, і всі зусилля спрямовувала на участь у розробці Закону «Про саморегулівні організації».

3. А яке Ваше ставлення до необхідності прийняття Закону «Про саморегульованих організаціях»?

Я вважаю, що рамковий Закон «Про саморегулівні організації» необхідний, що він дозволить істотно просунутися в питанні створення громадянського суспільства в країні, але він не може вирішити всіх проблем. Тому необхідні галузеві Закони, зокрема Закон «Про ріелторську діяльність». До речі, схожа ситуація у нашого північного сусіда – Російської федерації, де паралельно розробляються аналогічні закони.

4. Прокоментуйте, будь ласка, основні положення Законопроекту «Про ріелторську діяльність».

Запропонована Народним депутатом України Прасоловим І. Н. редакція проекту Закону України «Про ріелторську діяльність» покликана забезпечити:

– ефективне функціонування ринку нерухомості шляхом чіткого визначення прав і обов’язків ріелторів та суб’єктів ріелторської діяльності, порядку їх допуску до заняття цим видом діяльності, створення системи професійних стандартів у цій сфері;

– належне регулювання ріелторської діяльності шляхом поєднання державного регулювання і професійного самоврядування рієлторів;

– підвищення рівня захисту прав та законних інтересів споживачів ріелторських послуг, якими є як власники нерухомості, так і її покупці, а також зменшення кількості зловживань у цій сфері;

– покращення інвестиційної привабливості України за рахунок забезпечення прозорості ринку нерухомості та підвищення якості ріелторської послуги.

Розділом «Прикінцеві положення» проекту Закону України передбачені перехідні положення при вступі в силу цього Закону.

Законопроектом, зокрема, передбачено, що суб’єкти рієлторської діяльності, протягом першого року з дня набрання чинності Законом, зобов’язані привести свою діяльність у відповідність з вимогами Закону України «Про ріелторську діяльність». При цьому, фізичні особи, які отримали Кваліфікаційні свідоцтва ріелторів до набуття чинності даного Закону, мають право протягом зазначеного строку, зареєструватися в Реєстрі ріелторів в порядку, встановленому Ріелторською палатою України. У разі використання такого права, зазначені Кваліфікаційні свідоцтва ріелторів будуть анульовані, а фізичні особи-ріелтори втратять право на здійснення ріелторської діяльністю.

Крім того, визначено терміни для реорганізації Всеукраїнської Спілки громадських організацій України «Ріелторська палата України» у відповідність з вимогами цього Закону, делегування органами державної влади своїх представників до складу Ради Ріелторської палати України.

5. Можливо внести зміни в цей документ?

Безумовно. Суб’єкт законодавчої ініціативи Народний депутат України Прасолов І. Н. у своєму листі, направленому членам консультативної групи, заявив, що він налаштований на подальшу співпрацю. Зі свого боку можу додати, що Ігор Миколайович особисто і його помічники налаштовані на конструктивний діалог і завжди були готові обговорювати аргументовані пропозиції, які від нас надходили. Не сумніваюся, що так буде і надалі.

6. Президент АФНУ Злидень С. А. в інтерв’ю сказав, що на його думку, Закон «Про ріелторську діяльність» не вплине на ситуацію на ринку нерухомості України, Яка Ваша думка?

У законопроекті немає статей, де було б сказано «цінами на складські приміщення в такому-то році зрости на 15%». Жартую. А якщо серйозно, то дозволю собі не погодитися з Сергієм Анатолійовичем. Прийняття закону в даній редакції дозволить ефективно функціонувати ринку нерухомості шляхом чіткого визначення прав і обов’язків суб’єктів ріелторської діяльності, порядку допуску до професії і створення системи профстандартів. Крім того, суттєво покращиться інвестиційна привабливість України за рахунок забезпечення прозорості ринку нерухомості та підвищення якості ріелторських послуг.

7. До речі, анонсувалася Ваша зустріч з Президентом АФНУ, якщо вона відбулася, то про що йшла мова?

Так, зустріч відбулася 3 серпня. Відбувся обмін думками по суті законопроекту. Була досягнута домовленість про можливість продовження консультацій.

8. Збирається РПУ просувати законопроект?

Скоріше не просувати, а пропагувати. Ми запланували ряд Круглих столів у різних регіонах України, на яких хочемо пояснити нашу точку зору і обов’язково почути думку фахівців, працюючих на ринку, щоб мати можливість донести консолідовані пропозиції, які будуть спрямовані на вдосконалення законопроекту, Народного депутата України Прасолова І. Н.

9. Зараз дуже активно висловлюються про необхідність прийняття Закону і по суті законопроекту ріелтори і не тільки. Висловлюються різні точки зору. Іноді вони виходять за рамки пристойності. Ваше ставлення до такого роду обговорень?

Я особисто в цьому питанні дуже консервативний. Віддаю перевагу інтелігентну дискусію очі в очі. Готовий до професійної полеміці в прямому ефірі і в будь-якій аудиторії. Що ж стосується «рамок пристойності», то від коментарів, які вимагають особистісних характеристик учасників дискусії, я утримаюся.