Деякі продавці нерухомості можуть зіткнутися з новими проблемами

При оформленні прав на нерухомість у нотаріусів не виникає труднощів, але у деяких власників житла можуть бути проблеми.

Про це розповіла Людмила Голій, приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу.

«Можливі труднощі та незручності для клієнтів можуть виникнути в разі, якщо припустимо, Ви продаєте квартиру, свідоцтво про право власності на яку було видано в 1997 році, відповідно до Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду». Ні про яке електронному реєстрі тоді мова ще не йшла. У документі не зазначено кількість кімнат, ні розмір житлової площі», – говорить експерт. Тому виникає необхідно отримати більш детальну інформацію про власності.

Нотаріус складає запит в БТІ для уточнення необхідної інформації та оформлення нового технічного паспорту на квартиру. «Слід зазначити, що за БТІ залишилася функція проведення технічної інвентаризації. У більшості випадків уточнені параметри істотно відлучаються від тих, які зафіксовані в свідоцтві про право власності», – зазначає експерт. Є ще один варіант ситуації, при якій може виникнути необхідність в подачі запиту в БТІ. «Припустимо, коли-то свідоцтво про право власності (правовстановлюючий документ) на квартиру було втрачено.

Власник квартири отримав дублікат і зареєстрував його в БТІ до 01.06.2010 року, до запуску електронного реєстру прав власності на нерухомість по місту Києву. Після видачі дубліката правовстановлюючого документа, оригінал стає недійсним. До нотаріуса приходить продавець з оригіналом документа, який вже недійсний, але з-за відсутності інформації в реєстрі нотаріус про це не знає. Виникають ризики як для покупця, так і для нотаріуса», – стверджує пані Голий. В даному випадку нотаріус несе відповідальність за шкоду, заподіяну особі внаслідок незаконних дій або недбалості, який відшкодовується в повному розмірі. Саме тому, у тих випадках, коли документи про право власності продавця не внесені до електронного реєстру БТІ, доцільно переконатися, чи не зареєстрований за цей час дублікат правовстановлюючого документа. Тим більше, що закон дозволяє нотаріусам вимагати додаткові документи при здійсненні угод купівлі-продажу нерухомості, право власності на які зареєстровані до 01.01.2013 року.

Експерт також повідомила, що якщо на початку року, коли система лише проходила апробацію та нотаріуси вперше проводили реєстрацію прав на нерухомість, були деякі труднощі, наявність необхідних бланків і т. п., то на сьогоднішній день таких проблем не виникає. «Якщо говорити про наповненості самого реєстру, то, дійсно, на сьогоднішній день в ньому є інформація тільки про операції, проведені з 01.01.2013 року. Маючи доступ до державного реєстру речових прав на нерухомість та їх обтяжень, нотаріус перевіряє об’єкт нерухомості, як до продажу, так і оновлює інформацію в реєстрі після завершення угоди. Інформація зі всіх існуючих декількох реєстрів перенесена в новий реєстр. У ньому зібрані дані про власників, про права власності, інших речових прав, про обтяження, про іпотеку, про податкову заставу, про накладення арешту і т. д.», – говорить нотаріус.