Чи можна в кризу заробити на нерухомості?

Виявляється, заробити на нерухомості можна і в кризовий час.

Три роки тому, коли багато будівельні компанії США розорилися, Білл Хейні і Маура Маккарті взяли несподіване — а можливо, шалена — рішення відкрити бізнес по виробництву збірних будинків. Їх план передбачав продаж виготовлених на фабриці за проектом архітектора будинків на одну родину з «зеленими» характеристиками: будинки обладнані енергоефективної технікою, а їх конструкція добре зберігає тепло. Розрахунок був на екологічно свідомих покупців з доходами вище середнього. «Так, ринок нерухомості був у руїнах, — визнає Хейні. — Але якщо вже вистачає сміливості розвивати нові проекти під час рецесії, треба робити щось незвичайне».

Білл Хейні, у якого зараз 40% акцій, любить ходити в джинсах, спортивній куртці і кепці, а у вільний від виробництва будинків знімає документальні фільми. (Його найсвіжіша стрічка «Остання гора» присвячена видобутку вугілля відкритим способом шляхом зрізання гори, в ній знявся Роберт Кеннеді — молодший.) З венчурним капіталістом Маурой Маккарті, інвестувала у виробників збірних будинків, Хейні познайомився в 2005 році на заході некомерційної організації World Connect, яка займається проблемами охорони здоров’я в країнах, що розвиваються.

Збірні, або модульні будинки були гарячою темою для журналів по архітектурі під час буму на ринку нерухомості. Але масове виробництво «зелених» будинків — у світі домобудівництва це аналог Toyota Prius — не давало економічного ефекту. По-перше, сконструювати будинок, досить вузький, щоб уміститися на платформі вантажного автомобіля, і в той же час комфортний для життя, — нетривіальна інженерна завдання. Крім того, у покупців, які думають про екологію, повно індивідуальних побажань. «Пакет опцій все ріс і ріс, що не дозволяло досягти економічного ефекту від масового виробництва, — каже колишній головний редактор журналу Dwell Еллісон Эйриф, яка написала книгу про збірних будинках в 2002 році. — В результаті проекти все одно ставали індивідуальними, і деякі виробники розорялися».

Заснована Хейні і Маккарті компанія Blu Homes зі штаб-квартирою в Уолтеме (штат Массачусетс) веде бізнес з абсолютно іншої моделі. Вони роблять ставку на сталь і програмне забезпечення. Оригінальне ЗА автоматизує проектування, виробництво та замовлення будинків. А завдяки сталевих каркасів з величезними петлями модулі будинків Blu Homes уміщаються на стандартному автопричепі для перевезення вантажів шириною до 260 див Ці рішення дозволяють Blu Homes пропонувати клієнтам більше опцій і при цьому заробляти. Робітники, які готують будинок до відправки на фабриці, самі ж і збирають його на місці.

Бізнес-план Blu Homes виглядав досить реалістичним, щоб залучити на старті $25 млн від інвесторів на кшталт Еббі Дісней, внучатої племінниці Уолта Діснея. Частина отриманих коштів Blu Homes використовувала для покупки mkDesigns, відомої компанії з виробництва збірних будинків, заснованої архітектором Мішель Кауфман з Сан-Франциско, — ця покупка забезпечила Blu Homes репутацію «зеленої» компанії і кілька відзначених нагородами архітектурних проектів.

З 2008 року Blu Homes побудувала 28 будинків вартістю від $125 000 до $500 000 (без врахування вартості земельної ділянки) і має замовлення ще на 42 будинки. За оцінкою Маккарті, бізнес Blu Homes на Східному узбережжі США зможе вийти в плюс при будівництві 50 будинків у рік, вона розраховує досягти цього обсягу в 2013 році. В цьому році Blu Homes планує відкрити фабрику на північ від Сан-Франциско. А що якщо ринок нерухомості знову увійде в піке? «Загальноприйняте прагнення стати більш «зеленими», економити енергію і вести більш здорове життя — це культурна тенденція, і економічний спад її не змінить», — говорить Хейні.

На фабриці Blu Homes площею 11 000 кв. м в штаті Массачусетс збирається будинок моделі Glidehouse площею 150 кв. м. Замовник — вийшов на пенсію старший інженер Boeing з Сіетла. Будівництво йде близько шести тижнів. Коли роботи завершені, підлоги і стіни складаються, як картонна коробка, і весь дім від туалетів з низькою витратою води до кухонної раковини — вміщується на вантажній платформі. У розкладеному стані кожне крило будівлі має 5,5 м завширшки і 14,5 м в довжину. З’єднання секцій і закріплення на фундаменті займає день; на забарвлення окремих деталей та інші оздоблювальні роботи йде близько тижня.

Архітектори Blu Homes створюють складаються житла в системі CATIA, розробленої Dassault Systemes. Boeing використовує цю програму для проектування і навантажувальних випробувань авіалайнерів. Коли в проект вносяться зміни, програма підбирає інженерні параметри, розраховує вартість і посилає кошторис за матеріалами на фабрику. Зараз в Blu Homes готують новий інтерфейс, який дозволить клієнтам побачити тривимірну модель будинку і випробувати тисячі різних опцій від розташування кухні до наличників на вікнах фірми Anderson. Заміна дерев’яного каркаса сталевим дозволяє Blu Homes будувати складні будинку, які витримують сильний вітер і рясні снігопади. Сталь до того ж забезпечує проектом гнучкість: відсутність несучих стін дозволяє розміщувати вікна та двері практично в будь-якому місці. Маккарті каже, що «це більше нагадує конструювання автомобіля, ніж будівництво будинку».

Дійсно, фабрика Blu Homes більше нагадує гігантський складальний конвеєр, а не будмайданчик. Металоконструкції подаються в цех відразу з навантажувальної площадки, машини роблять з них деталі, які потім зварюються і утворюють каркас. Коли зовнішні стіни навішені, будинок на роликах перекочується в інший цех, де робітники додають внутрішні перегородки, теплоізоляцію і дах. Потім настає черга гіпсокартону, шаф і ванних кімнат. Весь будинок споруджується на одній фабриці; на місці після складання роблять тільки дрібну забарвлення та столярні роботи в стиків. Якщо будинок двоповерховий, верхній поверх встановлюється за допомогою крана.

Клієнти Blu Homes живуть головним чином на Західному і Східному узбережжях США. Щоб збільшити оборот, Хейні і Маккарті доведеться залучати більше клієнтів начебто Сандри Бір, матері-одиначки та спеціаліста по залученню коштів на місцевому телеканалі PBS в Олбані, штат Нью-Йорк. У минулому році Бір купила будинок моделі Blu Element площею 94 кв. м. Чому вона вибрала цю фірму? Не треба було домовлятися з безліччю підрядників. «Вони просто назвали кінцеву ціну, а вже з цим я можу розібратися», — говорить вона.

На руку Хейні і Маккарті і те, що їх інвестори терплячі. «Економічна ситуація зараз жахлива, — каже Еббі Дісней, яка вклала в проект $3 млн. — Але якщо послухати Білла, то в довгостроковій перспективі компанії немає сумнівів. Треба просто чекати, з часом все зміниться».