Чого чекати власникам земельних ділянок після 1 січня?

З 1-го січня 2013 року в Україні вводиться нова система реєстрації прав на нерухоме майно. На думку чиновників, вона спростить процедуру самої реєстрації, адже оформленням документів буде займатися тільки держслужба та нотаріуси.

Які зміни в процедурі реєстрації прав на нерухомість будуть введені в новому році, розповіли сьогодні, 26 грудня, на спільній прес-конференції експерти і держслужбовці.

Основним нововведенням при реєстрації прав на нерухоме майно стало скасування БТІ. Тепер оформленням прав на нерухомість будуть займатися державні службовці, а переоформленням, при передачі прав власності – нотаріуси. У службі держреєстрації впевнені, що для громадян країни важливим фактором буде зменшення термінів процедури реєстрації.

«З 1-го січня 2013 року передбачається скорочення терміну оформлення новоствореного ділянки з 14-ти до 5-ти робочих днів. Якщо ж мова піде про обтяження речових прав чи іпотеку, реєстрація проводиться за один робочий день», – пояснив заступник директора Департаменту державної реєстрації державної реєстраційної служби Анатолій Лещенко. Він також підкреслив, що вартість реєстрації буде залежати від розмірів і місця нерухомості. Крім того, сформовані обов’язкові платежі в розмірі 119 гривень держмита, 53 грн при реєстрації інших майнових прав. Виписка з державного реєстру коштуватиме 121 грн.

Переоформляти своє нерухоме майно нинішнім власникам не доведеться. Всі, хто реєстрував нерухомість до кінця 2012 року, будуть користуватися документами, виданими за старою системою.

«Такі громадяни є правовласниками. І тільки тоді, коли вони бажають здійснити операцію, тобто засвідчити факт продажу або оренди нерухомого майна, що такі права реєструються в госсреестре через право на нерухомість. При цьому, за проведення державної реєстрації таких прав, власники звільняються від сплати державного мита», – уточнив пан Лещенко.

З введенням нової системи, реєстрація майнових прав буде здійснюватися в одному місці, повідомив член ради асоціації «Земельна спілка України» Андрій Мартин. За його словами, це дозволить українцям вільніше розпоряджатися своєю власністю.

У першу чергу це стосується тих, хто вже зареєстрував свої права з присвоєнням кадастрового номера дільниці.

У той же час, проблеми будуть – у тих власників земельних ділянок, які ще не реєстрували нерухомість в земельному кадастрі. А таких людей в Україні близько семи мільйонів.

«Це дійсно проблема. Дуже багато сільських жителів, які не мають державних актів на ділянки, якими володіють. Все, що у них є – це, в кращому випадку, рішення про приватизацію земельної ділянки, яке видав сільська рада. Цим громадянам, щоб узаконити свої права, необхідно буде пройти складну процедуру», – пояснив Андрій Мартин.

Таким людям потрібно буде звернутися до землевпорядної організації, замовити технічну документацію і замір ділянки, внести інформацію в земельний кадастр.

«Коли ви прийшли реєструвати ділянку в територіальний орган держземагентства, відразу ж можна буде подати кадастровому реєстратору документи, які потрібні для реєстрації прав. І він сам передасть необхідні дані в реєстраційну службу. Там проведуть необхідні дії, і громадянину не потрібно буде бігати в кілька місць», – уточнив експерт.

Нотаріусам нова система теж спростить роботу, вважає приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Оксана Мироник. Ціна нотаріальних послуг, за словами пані Миронык, в кожному окремому випадку буде залежати розміру ділянки та експертної оцінки. «Базова оцінка встановлена декретом Кабінету міністрів про державне мито. Посвідчення договору відчуження – один відсоток від вартості майна. Вона (вартість майна – НБН) не може бути нижче оціночної вартості, встановленої експертом. Оформлення спадщини – фіксована сума – 34 грн», – пояснила нотаріус.

Всі спірні питання, які можуть виникати в процесі оформлення прав на ділянки по новій системі, громадяни зможуть вирішувати в судовому порядку.