Будівництво соціальних обєктів у Росії

Підвищення якості життя громадян Росії – ключове питання державної політики. Одним з основних пріоритетів державної політики, вважають фахівці Аналітичного Агентства RWAY», є будівництво соціально-значущих об’єктів.

Москва

В Уряді Москви складається відкрита база інвестиційних контрактів для залучення приватного капіталу до будівництва об’єктів соціальної інфраструктури. Столичні власті вважають, що таким чином будувати об’єкти соціальної інфраструктури можна буде швидше і ефективніше. Збір інформації для бази инвестконтрактов Москви почався з жовтня 2011 р.

Столична влада має намір створити в структурі уряду Управління цивільного будівництва, яке візьме на себе функцію замовника зведення в місті соціальних об’єктів і житла. Бюджет нового управління може скласти близько 500 млрд руб. Вищевказані функції в даний час частково виконує казенне підприємства (КП) «Московський центр дитячого, сімейного відпочинку та оздоровлення» (МЦДСО). МЦДСО є замовником будівництва 24 дитсадків і понад 590 тис. кв. м соціального житла. Після реорганізації КП отримає також функції з будівництва шкіл, лікарень, поліклінік і спортивних центрів. У 2011 р. на будівництво дитсадків казенне підприємство отримало понад 60 млрд руб., в найближчі три роки місто виділить центру на зведення житла та дошкільних закладів ще 226 млрд руб.

З 2012 р. в столиці розпочнеться будівництво дитячих дошкільних установ за принципово новим проектам. Нововведенням стане скорочення кількості погоджень, а також зведення як можна більш компактних будівель. Дитячі установи будуть зводитися за трьома основними типовими проектами: на 5 груп (120 місць), на 8 груп (190 місць) та на 12 груп (280 місць). У всіх садах обов’язково будуть ліфти для дітей-інвалідів. Передбачені широкі коридори (близько 2 м), настільки ж широкі обхідні доріжки в басейні, великі проходи в роздягальнях, душових. Для дітей з ослабленим зором широкі пологі сходи для входу у воду.

Зазначимо, що влада Москви планують відкрити близько 400 дитячих садків до 2016 р.

Московська область

Будівництво соціально-значущих об’єктів є одним з основних пріоритетів державної політики. У зв’язку з цим була прийнята довгострокова цільова програма Московської області «Розвиток дошкільної освіти в Московській області в 2012 – 2014 роках». Загальний обсяг коштів на реалізацію програми заплановано в обсязі близько 11 млрд руб., в тому числі кошти бюджету Московської області – 9,6 млрд руб. Зазначені кошти дозволять ввести в експлуатацію будівлі для розміщення дошкільних освітніх установ загальною місткістю 10 600 місць на території 57 муніципальних утворень, що беруть участь у Програмі.

У 2012 р. в Московській області буде побудовано та введено в експлуатацію понад 50 муніципальних дитячих садків, на це виділять з бюджету регіону 2,8 млрд руб. Близько 1 млрд руб. буде витрачено на будівництво шести шкіл. Понад 250 млн руб. виділять у 2012 р. на будівництво нових шкіл і дитячих садів у мікрорайонах підмосковних міст Балашиха і Подольськ, у яких будується житло для військовослужбовців. У міському окрузі Балашиха планується ввести в експлуатацію дитячий садок на 140 місць, у Подільському – дві загальноосвітні школи на 825 місць кожна з прибудовами для додаткової освіти. У Балашисі до 2015 р. планується побудувати п’ять дитячих садків на 805 місць. У 2011 р. в Балашисі було введено в експлуатацію три дитячих садка.

На сьогоднішній день Група компаній «СУ-155» – єдина компанія в Росії, яка може будувати об’єкти соціального значення «під ключ»: від проекту до введення в експлуатацію. Зараз «СУ-155» вкладає понад 400 млн руб. в будівництво соціальних об’єктів у мікрорайоні «Центральний» р. Долгопрудний: в березні 2012 р. відбулося відкриття першого дитячого садка, побудованого забудовником в цьому районі. Обсяг інвестицій у його будівництво склав 129,5 млн руб., триповерховий дитсадок розрахований на перебування в ньому 160 дітей. У планах на 2012р. – будівництво другого дитячого садка на 120 місць. Нагадаємо, що загальна вартість будівництва мікрорайону «Центральний» становить понад 10,5 млрд руб.

Санкт-Петербург і Ленінградська область

Всього у 2012 р. до введення після будівництва та реконструкції планується шість шкіл та 14 дитячих садків. До школи на Турбінної буде добудовано басейн. Також після капітального ремонту будуть відкриті 10 шкіл і один дитячий садок. Влада міста взяли під контроль будівництво соціальних об’єктів. Так, дитячий сад в 55-му кварталі РПЛ на 160 місць, який зводить ВАТ «ДБК-5», переведений у режим щоденного контролю. Також розглядалося об’єкт ЗАТ «СУ-155» – загальноосвітня школа в 20-му кварталі ЮЗПЧ. Побоювання комітету з будівництва також викликані малою чисельністю працівників на будівельному майданчику і суттєвим відставанням від термінів виробництва робіт. Цей об’єкт також переходить в режим посиленого контролю з боку комітету, а його керівництву зроблено попередження про неприпустимість зриву термінів будівництва.

У Фрунзенському районі Санкт-Петербурга будуються і проектуються 3 дитячих садка, 2 поліклініки, інфекційна лікарня, 2 школи на 550 і 825 учнів, психоневрологічний диспансер, діагностичний центр і жіноча консультація. Будівництво соціальних об’єктів у районі йде активними темпами і зараз у районі вже п’ять нових басейнів. Крім того, в даний час ведеться будівництво двох басейнів – у школи № 305 (Будапештська вул., д. 8, корп. 3) і на Бухарестської вулиці, а також розглядається будівництво ще двох навчально-тренувальних басейнів.

З метою збалансованого розвитку територій, створення комфортних, сучасних і, найголовніше, відповідають вимогам жителів Ленінградської області умов проживання в тій чи іншій місцевості особлива увага приділяється зведення нових об’єктів соціального призначення.

У 2011 р. на території регіону стартувала довгострокова цільова програма «Модернізація охорони здоров’я Ленінградської області на 2011-2012 роках». У 2012 р. передбачені кошти консолідованого бюджету Ленінградської області – 96 619,20 тис. руб. – і 470 533,20 тис. руб. Федерального фонду ОМС.

В рамках довгострокової цільової програми «Розвиток села» в 2011 р. побудовано 8 фельдшерсько-акушерських пунктів (з 2 квартирами для фахівців у кожному). У 2012 р. заплановано будівництво ще 11 фельдшерсько-акушерських пунктів. Для розвитку амбулаторно-поліклінічної ланки за рахунок коштів обласного бюджету у 2011-2012 роках будуть побудовані поліклініки в сел. Мга і р. Лодєйноє Поле.

Розвиток спортивної інфраструктури регіону передбачено цільовою програмою на 2012-2014 рр., орієнтованої головним чином на підвищення популярності масового спорту серед населення регіону, пропаганду здорового способу життя. Згідно з даними уряду Ленінградської області, всього протягом цього часу будуть побудовані 48 спортивних об’єктів.

Краснодарський край

Стратегічний партнер Краснодарського краю – компанія КТК інвестує в будівництво соціальних об’єктів в рамках реалізації програми підтримки регіонів, на території яких розташовані об’єкти розширення нафтопровідної системи КТК. Відповідну угоду керівництво компанії та влади краю було укладено на форумі «Сочі-2011».

Довідка: У 2011 р. в Сочі збільшилося будівництво об’єктів соціальної сфери, серед яких школи, лікарні і бібліотеки. За останній час в місті реконструйовані 32 школи, а побудовані 4. Нові освітні установи з’явилися в населених пунктах Солох-аул, Великий Кичмай, на центральній садибі радгоспу «Росія» і в мікрорайоні «Веселе-Псоу». У 2011 р. побудована лікарня в селищі Червона Поляна та два медичних заклади у Дагомисі. Також відремонтовано 15 поліклінік, 16 міських об’єктів культури і 21 сільський клуб, а також 6 бібліотек.

Красноярський край

Закон Красноярського краю «Про суспільний і державний контроль за здійсненням бюджетних інвестицій у великі соціальні об’єкти», прийнятий у 2011 р., передбачає, що над інвестуванням великих об’єктів капітального будівництва з обсягом бюджетних вкладень понад 800 млн руб. і призначених для надання населенню послуг у сфері охорони здоров’я, освіти, соціального захисту, культури та мистецтва, фізичної культури і спорту, туризму, будуть встановлені спеціальні форми контролю.

Встановлюються такі обов’язки органів виконавчої влади краю:

– до початку розробки проектно-кошторисної документації на будівництво (реконструкцію) великого соціального об’єкта готувати обґрунтування бюджетних інвестицій, в якому повинен бути детально описаний соціально-економічний ефект від реалізації проекту, передбачувані терміни будівництва (реконструкції) та обсяги фінансування, основні вимоги до об’єкта тощо;

– до початку будівництва (реконструкції) великого соціального об’єкта організовувати презентацію проекту з участю професійної громадськості, архітектурного співтовариства, членів Громадянської асамблеї краю і депутатів Законодавчих Зборів;

– щоквартально подавати в Законодавче Збори та Губернатора краю докладні звіти про хід будівництва (реконструкції) великих соціальних об’єктів;

– організувати на єдиному крайовому порталі «Красноярський край» спеціальну сторінку для інформування населення краю про хід будівництва (реконструкції) великих соціальних об’єктів. Зокрема, запропоновано не рідше одного разу на два місяці розміщувати фотозвіт про результати виконаних робіт, не виключаються і відеотрансляції.

Автори законопроекту пояснюють, що влада не збирається втручатися в конкурсну процедуру і вибір підрядника. Новий механізм державного та громадського контролю повинен усунути ситуації, коли терміни здачі затягуються на невизначений термін.

Планувати забудову нових міських територій, де заздалегідь не створені внеплощадочные мережі, а соціальні об’єкти з’являться через кілька років після заселення будинків, недоцільно, стверджують красноярські забудовники. У 2012 р. планується побудувати сім нових дитсадків за типовими проектами повторного застосування, розробленим згідно новим нормам Санпін, і реконструювати три вже існуючих дитячих садка.

Свердловська область

Більше 2,2 млрд руб. було направлено в регіоні за три останні роки на будівництво об’єктів соціальної і комунальної інфраструктури. За цей час в 41 муніципальному освіті було побудовано 103 об’єкта, у тому числі дитячі садки на 130 місць, школи на 1499 місць, лікарні та поліклініки на 197 ліжок та 110 відвідувань в зміну. В рамках програми «Будівництво об’єктів соціальної і комунальної інфраструктури в Свердловській області» на 2009-2011 рр. велося будівництво шкіл у селищі Зоря в Ачитском міському окрузі, селищі Китлим міського округу Карпінське, селищі Сарга Шалінського міського округу, селищі Озерне Режевського міського округу, селищі Азанка Тавдинского міського округу, а також у Качканаре. В Серове побудований дитячий сад на 130 місць, з’явилася дитяча лікарня в Туринске, відкрито перинатальний центр у Нижньому Тагілі і пологового будинку у Верхній Салде, господарський корпус дитячої багатопрофільної лікарні в Первоуральске. Здані дитяча школа мистецтв в Нижній Турі і багатофункціональний спортивний центр в Богдановічеві. Виконана проектна документація на будівництво школи в районному селищі Шаля. Добудова школи в Сысерти запланована в рамках обласної цільової програми «Розвиток освіти в Свердловській області» («Наша нова школа») в 2012-2013 рр.

Nizhegorodskaya область

У Нижньогородській області спрямують 7,6 млрд руб. на реалізацію обласної цільової програми «Розвиток соціальної та інженерної інфраструктури як основи підвищення якості життя населення Нижегородської області». В рамках Програми здійснюються будівництво, реконструкція та проектування об’єктів освіти, охорони здоров’я, культури, спортивних споруд, об’єктів інженерної та транспортної інфраструктури. У 2012 р. планується ввести в експлуатацію 96 об’єктів, у тому числі: 3 дитячих садка – в Уренском, Борському, Кулебакском районах, хірургічний корпус Борской ЦРЛ, будинок культури в р. Чкаловське, ФОКа в р. п. Шаранга.

У Нижньогородській області реалізовано перший в Росії проект державно-приватного партнерства в соціальній сфері на основі концесійної угоди: завершено будівництво трьох фізкультурно-оздоровчих комплексів. В кінці 2011 р. відбулося відкриття фізкультурно-оздоровчого комплексу в р. Червоні Баки Нижегородської області. Це третій успішно реалізований проект державно-приватного партнерства (ДПП) з фінансування, будівництва, оснащення обладнанням та експлуатації фізкультурно-оздоровчих комплексів в Нижегородської області, які були здійснені за підтримки ЗАТ «Лідер», Страхової Групи «СОГАЗ», НПФ «Промагрофонд» та ін. Концесійні угоди про будівництво і експлуатацію трьох фізкультурно-оздоровчих комплексів на території Лукояновского, Павловського і Краснобаковского районів Нижегородської області були підписані в 2010 р.

Висновки RWAY

Перехід будівництва соціальних об’єктів на принцип ДПП.

Інфраструктура повинна слідувати в своєму розвитку за темпами міського житлового будівництва і соціальною програмою, інакше інженерні системи істотно застаріють.

В ході ревізії инвестконтрактов у Москві влада міста представлять список соціальних об’єктів для залучення інвесторів.

Завдяки зміні системи будівництва по міському замовленню значно скоротяться терміни зведення дитячих садків і шкіл у столиці. У 2012 р. більшість об’єктів буде зводитися за новою системою фінансування.

Для залучення приватних інвестицій у будівництво об’єктів міської інфраструктури в Москві вирішено створити відкриту базу інвестиційних контрактів і опублікувати її на спеціальному порталі, що дозволить місту запросити до співпраці інвесторів і будувати об’єкти соціальної інфраструктури швидше і ефективніше.

Міська допомогу будівництву буде полягати у створенні інфраструктури та інженерної мережі, крім того, можливо, місто стане викуповувати частину завантаження об’єктів під соціальні потреби.

Нові механізми державного і громадського контролю повинні попереджати і усувати ситуації, при яких терміни здачі соцоб’єктів затягуються на невизначений термін.

Розвивається будівництво соціальних об’єктів на нових забудови територіях. Забудовники мікрорайонів з метою залучення купівельного попиту можуть будувати соціальні об’єкти.