БТІ-реформа: війна за бюрократію або за сферу впливу?

Пропозицій «вирішити будь-яке питання в БТІ терміново і недорого» в Інтернеті безліч. І будь-який чудово розуміє, що всі ці юридичні конторки, ріелтерські фірми виконують сьогодні роль «знайомих», з якими співробітники БТІ безбоязно йдуть на контакт. Фактично ж це механізм дачі «узаконеної хабара».

Немає сумнівів у тому, що країна безнадійно відстала у реформуванні своїх адміністративних функцій. Але чому ж Україна весь час намагається наступити на ті ж граблі, на які вже настала Росія, переймаючи який скомпрометував себе досвід? Зокрема, за реформу БТІ
Офіційну відмашку кардинальних змін у роботі БТІ Президент Янукович дав ще на початку вересня поточного року. «Настав час реформувати ще одну корумповану сферу в нашому житті – це реєстрація майна в БТІ», – цю фразу, сказану на засіданні Комітету з економічних реформ, почула вся країна. Глава держави висловив невдоволення тим, що громадяни змушені дуже багато платити за довідки БТІ, які потрібні при будь-яких операціях з нерухомістю – при купівлі-продажу, дарування, оформлення спадщини, обмін, передачу під заставу або при перепланування житла.

Справедливості заради потрібно відзначити, що сьогодні будь-яке «співпрацю» з БТІ сильно напружує населення. І на цих складнощах вже навчилися пристойно заробляти різні посередницькі структури: пропозицій «вирішити будь-яке питання в БТІ терміново і недорого» в Інтернеті безліч. І будь-який чудово розуміє, що всі ці юридичні конторки, ріелтерські фірми виконують сьогодні роль «знайомих», з якими співробітники БТІ безбоязно йдуть на контакт. Фактично ж це механізм дачі «узаконеної хабара». Ти платиш офіційно або готівкою за роботу, яку працівник БТІ повинен виконати терміново (або позачергово) і без зайвих питань. Є у громадянина надія на те, щоб вирішити свої питання в БТІ без хабарів? Звісно, є. Потрібно запастися терпінням і чесно вистояти в черзі. Платить той, хто хоче швидше або простіше узаконити те, що не зовсім законно.

Може БТІ працювати без хабарів, якщо їх перестануть давати? Найімовірніше, зможе, якщо захоче. Так як всі наші БТІ працюють на госпрозрахунку, то ні один працівник не зацікавлений у затягуванні справи. Інша справа – наскільки швидкість виконання роботи співробітниками БТІ відповідає сучасним вимогам? Тут багато залежить від керівника підрозділу. Приміром, у київському БТІ з величезними чергами вирішили боротися талончиками, в яких зазначено час відвідування того чи іншого кабінету. Як тільки їх ввели – відразу ж з’явилися «доброзичливці», що пропонують відвідувачам талончики «сьогодні на сьогодні» прямо на території БТІ. Безумовно, не за спасибі. Саме із-за таких «блатних», скаржаться відвідувачі київського БТІ, потрапити на прийом в свій час практично нереально.

– Як з цим боротися? Та дуже просто, – каже Ніна Олексіївна, – вивісити списки тих, хто має талончики і заборонити «вклинюється» у чергу тих, хто купив ці талончики з рук, – жінка прийшла в київське БТІ переоформляти свою квартиру на онука, щоб у нього потім не було проблем з документами. Вона вже чула про те, що з нового року оформляти право власності в БТІ вже не будуть. – Кажуть, що переоформляти доведеться вже в управліннях юстиції. Але ніхто толком пояснити не може, як все це буде відбуватися. Тому всі, кому потрібно, намагаються зробити це до 5 грудня… Тому і черги жахливі…

В одному з передмість Києва, в містечку районного масштабу, є два БТІ – районне і міське. І як нам вдалося з’ясувати, одне БТІ (міське) безнадійно застрягла в минулому столітті, а друге (районне) – намагається оптимізувати свої витрати на виконання замовлень. У міському, як зізнаються місцеві жителі, плани квартир досі «малюють» від руки, у районному – вже рік освоюють комп’ютерні технології. Ось тут би допомогти державі – у створенні електронної бази даних і розробки вітчизняних або закупівлі імпортних комп’ютерних програм для роботи з документами. Поки ж співробітникам доводиться користуватися або неофіційно піратськими програмами, або українськими, які поки що дуже далекі від досконалості, складні і неповороткі в роботі.

А пару тижнів тому в ряді муніципальних БТІ було оголошено про значне скорочення штату – відсотків на 20. Як зізналася одна з колишніх співробітниць, під скорочення, в основному, потрапили ті, хто не «тягне» план і не здатний освоїти комп’ютерні технології. В основному, це «стара гвардія», яка віддала структурі за останніх 15-20 років і не здатна перебудуватися під нові вимоги. Безумовно, прикро. Але ж їх не викидають на вулицю за «невідповідність займаній посаді»? Після скорочення всі вони можуть розраховувати на допомогу центру зайнятості та допомога по безробіттю, якщо не зможуть знайти роботу за фахом.

На жаль, до всіх нинішніх реформ в місцевих БТІ, пов’язаних з оптимізацією витрат на діяльність структури, держава практично не має ніякого відношення. Держава просто замахнувся на частину доходів, які отримують БТІ за свою роботу. А саме – на реєстрацію прав на нерухомість, яка становить приблизно третину від усіх заробітків муніципальних структур.

Для «централізації» прав власності громадян був створений спеціальний орган – Державна реєстраційна служба (Укрдержреєстр). За відомостями ЗМІ, на його зміст лише за півроку у цьому році вже витрачено близько 100 млн. гривень, а на утримання центрального апарату в наступному в бюджеті країни закладено 21 млн. грн.

Навіщо Президенту Укрдержреєстр, на утримання якого доведеться витратити щонайменше 200 млн. гривень на рік?

Реформа впроваджується без концепції та економічно-правового аналізу, а юридично безграмотне проведення змін призведе до того, що з січня 2012 року шахраї можуть скористатися лазівками закону, одна з яких передбачає черговість заявлених прав, – вважають експерти Аналітичного центру «Правовий захист БТІ». – Уявіть собі, що 1 січня 2012 року в територіальний орган Укрдержреєстру приходить шахрай з рішенням суду, яке визнає за ним право власності на ту чи іншу нерухомість і подає заявку на його реєстрацію. У чиновника немає підстав відмовити в реєстрації права власності. Після цього нерухомість вже можна продавати. І не важливо, що її законному власнику потім роками доведеться доводити, що це була шахрайська схема.

Є ще більш сміливі натяки, навіщо це потрібно нинішній команді реформаторів. Ряд експертів припускає, що подібна «централізація» спрощує рейдерське захоплення власності і у зв’язку з цим пророкують новий виток переділу власності. Адже якщо структуру реєстрації очолять потрібні люди, то шукати «взаєморозуміння» на місцевому рівні вже як би і без потреби…

Ті, хто розібрався в тонкощах реформування БТІ по-українськи, схильні вважати, що ми копіюємо російський досвід. Там, мовляв, також вивели реєстрацію прав власності під державну дах. Перший час було багато плутанини і нарікань. А після того, як «система» пропрацювала два роки, навіть в урядових колах почали заявляти про те, реєстрацію потрібно повертати назад в БТІ, так більше порядку, як виявилося.

І абсолютно не зрозуміло, чому українська команда реформаторів не звернула уваги на грузинський досвід реформування БТІ. Там сам народ, в інтересах якого і проводилися ці реформи, схвалює нововведення. Так, наприклад, в Тбіліському бюро реєстрації, як і в Київському БТІ з клієнтами працюють за талончикам. Його отримання навіть у години пік займає не більше 20 хвилин. Первинну консультацію люди можуть отримати в Тбіліському відділенні публічного реєстру. Якщо вам потрібна консультація з питань майна, то вам її нададуть безкоштовно, без зайвого ажіотажу і натовпу.

Вся інформація про майно в Грузії знаходиться в комп’ютерному варіанті, що дає можливість ознайомитися з нею через Інтернет. Спеціальні комп’ютери дають можливість видати клієнту необхідні папери на підставі самостійно введеної інформації. Якщо ви оформлюєте документи вперше, то сканер вважає номер заявки і видасть команду на його роздруківку, якщо дані вже зареєстровані на підставі поданої інформації – адреса, прізвище, кадастровий номер і т. д., ви можете вивести інформацію на екран і, якщо потрібно, то й вільно роздрукувати. Паперовий варіант не потрібно завіряти мокрими печатками, так як його справжність у будь-який момент можна перевірити через Інтернет. Якщо відбуваються конфліктні майнові суперечки, то завжди можна дізнатися, що, кому належить та повне рух прав власності. Це полегшує роботу з проблемними позичальниками і в інших нестандартних ситуаціях (наприклад, при розділі майна після смерті власника).

Якщо потрібно провести оплату, це можна зробити на місці, представники різних банків мають тут своїх представників. Потрібен кредит – беріть і відразу оформляйте нерухомість.

Заморочки з реєстрацією плану вашої квартири! Те, що дуже хотів полегшити для народу наш Президент! Так от, в Грузії при реєстрації до відома береться лише площа між капітальними стінами, внутрішнє планування, як і перепланування – на ваш розсуд! Процес будівництва, до речі, теж максимально спрощений, і немає бюрократичних зволікань, як при будівництві будинку на одну сім’ю, так і при будівництві багатоквартирного будинку. Купуєте земельну ділянку чи берете в оренду (до 49 років) – і можна будувати! Вся інформація про публічних обмеження (відстань між будинками, поверховість і т. д.) відомі ще до укладання угоди. Планування майбутнього будинку можна завантажити з сайту Тбіліської мерії – це безкоштовно або замовити індивідуальний проект архітектора. Служба архітектурного контролю приймає документи на земельну ділянку та підписаний архітектором проект, дозвіл на будівництво видають максимально через 20 днів або за оплату у кілька тисяч ларі за один день!

Під час будівництва спеціальні служби перевіряють будівництво на предмет недопущення порушень будівельних норм, техніки безпеки і т. д. Якщо будинок планується будувати багатоповерховий, то можна відразу після дозволу на будівництво, зареєструвати його в публічному реєстрі (50 ларі до 4 днів). Введуть план земельної ділянки, дані забудовника, виходячи з нотаріального акту розподілу будинку на квартирні власності і нумерації квартир. По завершенні реєстрації квартири вже можна продавати-купувати.

Операцію проводять тут же, на місці, в БТІ! Всі формальності дотримані, нотаріально нічого завіряти не потрібно. Адже система проста і прозора. Тому грузини часто створюють житлово-будівельні кооперативи та по мірі надходження коштів будують будинки, а друзі-сусіди будують міні-готелі, ресторанчики. Ціни на квадратний метр у столиці Грузії – близько 500 доларів, а в елітних районах – до 1200. Об’єднання мешканців – практично в кожному будинку, і заганяти народ туди немає необхідності. Земля під будинком та прибудинкова територія передані їм у власність. І відбувалася ця передача гранично просто, іноді вся складність полягала лише у тому, щоб визначити кордон між багатоповерхівками…

І все це – функції реформованого грузинського БТІ. У адміністратора на екрані повна картина руху реєстрації, він стежить, щоб люди були обслуговані протягом відведеного часу, також може контролювати роботу будь-якого реєстратора. Хто при цій прозорості посміє вирішувати питання за хабар? Та в цьому й немає необхідності. Адже ваше питання практично завжди вирішується протягом одного робочого дня, під кінець якого ви отримаєте смс-повідомлення про закінчення процедури реєстрації…

У п’ятницю стало відомо, що Президент вніс на розгляд Верховної Ради проект Закону «Про адміністративні послуги». Про це повідомила перший заступник глави АПУ Ірина Акімова. За її словами, введення єдиного держреєстру адмінпослуг передбачає запровадження «єдиного вікна» в цій сфері. Так це можна буде сказати лише після детального вивчення документа. Поки не ясно, яким чином затіяна реформа в БТІ відповідає проголошеним завдань. Це більше схоже на боротьбу за сферу контролю, ніж на оголошення тотальної війни з довідками…