Безлад на ринку землі пануватиме як мінімум до 2014 р., – експерт

Запровадження в Україні ринку землі – перспектива далекого майбутнього. Уряд вперше визнав, що земельна реформа, яка повинна була завершитися кілька років тому, не буде закінчена ні в поточному, ні – швидше за все, в майбутньому році.

Новий орієнтир для ринку – 2014 р. тобто залишилося достатньо часу для реалізації сірих схем, що гальмує приплив інвестицій в український АПК.

Український політикум не стримав чергову обіцянку. Введення ринку землі, яке було багаторазово відстрочено і в останній раз намічено на початок наступного року, знову відкладено на невизначений термін. Як повідомляє газета “Экономические известия”, міністр аграрної політики і продовольства Микола Присяжнюк назвав нову дату завершення земельної реформи – 2014 р., тим самим давши зрозуміти, що плани проголосувати закон «Про ринок земель» і дати старт ринку землі нинішньої осені виявилися неспроможними.

«Ми завершуємо реформи. Я думаю, що в 2013-му ми приймемо все законодавство, щоб їх завершити»,- сказав Микола Присяжнюк. Він також в черговий раз підкреслив, що після запровадження ринку землі держава має намір залишатися повноцінним його учасником.

Нагадаємо, що законопроект «Про ринок земель», яким регулюються питання купівлі-продажу наділів і який залишається фактично останньою неприйнятої складовою земельної законодавчої бази, був прийнятий у першому читанні 9 грудня 2011 р. Оскільки, відповідно до цього документа (законопроект №9001-д), передбачено запровадження ринку землі з 1 січня 2013 р., друге читання депутати вивчили ще до кінця минулого року. Однак розгляд законопроекту в цілому кілька разів відкладалося. Спочатку як часовий орієнтир для прийняття називався перший квартал 2012 р., а потім – осінь поточного року, після парламентських виборів.

Тепер же стало зрозуміло, що депутати відклали документ в довгий ящик і мають намір працювати над ним ще півтора року. Раніше голова Держземагентства України Сергій Тимченко вказував на те, що законопроект у нинішньому своєму статусі є власністю парламенту і відомство не має можливості впливати на швидкість його проходження. «Тому я важко прогнозувати дату прийняття»,- говорив чиновник.

Для аграрного ринку України чергова відстрочка вирішення одного з найбільш принципових питань означає подальше скорочення інвестицій і збільшення тіньових схем. «Безумовно, для інвестора це негативний сигнал, що на тлі загального погіршення інвестклімату в країні і деякого зниження «модності» аграрного напрямку може призвести до значного скорочення припливу фінансових коштів у галузь»,- відзначають аналітики.

Крім того, збереження статус-кво на ринку дозволить і далі реалізовувати тіньові схеми придбання землі, зв’язані з великою кількістю неофіційних платежів і сприяють зниженню вартості земельних наділів в країні.

Саме тому офіційний старт ринку землі з 1 січня 2013 р., як це і планувалося, не привів би до серйозних наслідків, оскільки земельна реформа де-факто відбулася.

За оцінками експертів, в чотирьох областях України понад 80% земель на сьогоднішній день – в оренді агрохолдингів, ще в трьох – до 20%. На думку юридичного радника проекту «USAID Агроінвест» Павла Кулинича, питання ринку землі «давно перезріло», і його потрібно закрити.

Теоретично, з урахуванням дозволених законодавством обмежень на українську землю могли б претендувати на першому етапі реформи агрохолдинги та сільгоспвиробники середньої руки. На думку Павла Кулинича, завдання держави – забезпечити баланс інтересів цих двох груп, уняв апетити агрохолдингів і підтримавши «середнячків».

Однак на земельному ринку буде ще один великий гравець, який вже заявив про серйозні амбіції,- це сама держава. Українські експерти вже висловили стурбованість тим, що передбачений до створення законопроектом «Про ринок земель» державний земельний банк стане монополістом у кредитуванні під заставу ділянок. Повноваження цієї структури будуть настільки широкі, що їх реалізація може призвести до викривлення ситуації на ринку землі.