Без БТІ в Україні збільшиться кількість квартирних афер

Наприкінці 2011 року президент Віктор Янукович вирішив продовжити повноваження Бюро технічної інвентаризації, яку раніше він картав за корупцію.

Працювати БТІ буде до 1 січня 2013 року, потім на зміну йому прийде новий реєстратор нерухомості – “Укрдержреєстр” – державна реєстраційна структура при Мін’юсті, яка буде займатися всіма процесами, пов’язаними з реєстрацією будь-якого об’єкта нерухомості, включаючи земельні ділянки, і пов’язані з ним обтяження (наприклад, іпотеки).

З 1 січня 2013 року всю інформацію зведуть в один реєстр і необхідність отримувати численні довідки з БТІ, територіальних органів земельних ресурсів та нотаріату відпаде. Достатньо лише виписки з єдиного реєстру.

Чиновники переконані: після нововведень споживачам стане легше, оскільки скоротиться вся процедура з двох місяців (як зараз) до двох тижнів і не буде вимагання грошей.

“Формально отримати довідку з БТІ просто, але на ділі співробітники цієї організації затягують процес видачі таких документів”, – каже Микола Калмиков, практикуючий юрист.

За своїм родом діяльності, йому часто доводиться працювати з БТІ. За його словами, зараз, щоб вирішити питання з продажем квартири, необхідно відвідати БТІ не менше 5 разів. Кожен етап займає тиждень-півтора.

Щоб прискорити розгляд питання, доведеться заплатити 600-700 доларів (плата за терміновість, в звичайному випадку тариф раз в десять менше). Для того, щоб технік, який звіряє реальний стан квартири з її планом, закрив очі на наявність перепланування – від 500 доларів.

З появою на ринку нового оператора, офіційна вартість таких послуг реєстратора повинна подешевшати. Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Анатолій Близнюк каже, що рентабельність послуг реєстратора не буде перевищувати 5-10% (для БТІ рентабельність встановлена в межах 30%).

Зараз вартість послуг з реєстрації прав власності на нерухомість, надання довідок, перепланування житла та технічної інвентаризації об’єктів встановлюють міські ради. В середньому інвентаризація двокімнатної квартири коштує 300-400 грн, трикімнатної – 500-600 грн, приватного житлового будинку – 600-800 грн. Зареєструвати власність можна за 130-250 грн, а отримати виписку з держреєстру – до 100 грн.

Однак на сайтах комунальних БТІ вказані більш високі ціни. Наприклад, вартість інвентаризації в Донецьку – від 400 грн, в Києві – від 560 грн, у Львові – від 600 грн, у Києві – 650-700 грн, у Харкові – від 700 грн. Ціни в районах стверджують облдержадміністрації, хоча часто встановлюють лише граничний рівень рентабельності (до 30%), дозволяючи БТІ самим формувати тарифи. До того ж 1 січня 2013 наступного року українці вже не залежати від техніків БТІ, і можуть абсолютно спокійно робити різні перепланування в квартирах.

Зараз дозвіл на різні будівельні роботи з житлом видають Державні архітектурно-будівельні інспекції, але зміни перепланування в техпаспорт квартири вносить БТІ.

Зараз в процесі продажу житла інспектор БТІ обов’язково повинен підтвердити, що планування квартири відповідає всій документації. Після зміни реєстратора інспектор БТІ вже не буде перевіряти планування житла.

Втім, учасники ринку не впевнені, що поява нової організації замість БТІ ліквідує корупційну і бюрократичну складові процесу отримання всіх необхідних документів.

“В” Укрдержреест “прийдуть ті ж чиновники, з якими мати справу так само важко і дорого, як і зі співробітниками БТІ” – вважає Іван Е., брокер і співвласник одного невеликого АН в Києві.

До того ж для повноцінної роботи “Укрдержреєстру” чиновники повинні укомплектувати там штат. А це як мінімум близько трьох тисяч чоловік. За даними ЗМІ, поки набір таких співробітників не ведеться. На перший погляд, до початку роботи нового реєстратора більше шести місяців і за цей час можна сформувати повністю штат.

Однак тут слід врахувати нюанс – з 1 січня 2013 року даний реєстратор повинен почати працювати: видавати, займатися звіркою документів, мати працюючу комп’ютерну програму і мати дійсну електронну базу і реєстр.

Щоб підготуватися до повноцінної роботи, штат нового оператора повинен бути укомплектований як мінімум за півроку. За словами практиків, для підготовки фахівців, які б могли якісно надавати послуги, які перед ними ставить “Укрдержреєстр”, необхідно близько двох років.

Ще одна велика проблема – передача даних і створення нового реєстру. В “Укрдержреєстрі” планують створити новий реєстр з нуля. А є ще й старий реєстр: з 2004 року житло реєструється в Реєстрі прав власності, який знаходиться у відомстві Міністерства юстиції.

За даними КРУ, програмне забезпечення, яке є невід’ємною частиною реєстру, держава орендує у приватних компаній ТОВ «Арт-мастер” та ТОВ “3-Т”.

Деякі учасники ринку пов’язують дані компанії з консорціумом ЄДАПС, який, в свою чергу, у ЗМІ асоціюють з народним депутатом Василем Грицаком. Автоматизована передача інформації з одного реєстру в інший офіційно не передбачена. Як вирішать це питання сторони, поки неясно, чиновники дане питання поки не коментують.

Учасники ринку побоюються, що поки чиновники будуть вирішувати цю задачу, в сферу угод купівлі / продажу нерухомості можуть хлинути різні аферисти. Адже їм буде досить легко скористатися плутаниною з реєстрами.

Сьогодні перевірити історію об’єкта нерухомості (з’ясувати, кому він належить і належав), можна в Реєстрі прав власності і в БТІ. Але вже з початку наступного року, якщо слідувати логіці дій чиновників, покупець залишиться один на один з новим абсолютно чистим реєстром.

Угоди будуть здійснюватися на підставі документа, що підтверджує право власності на житло. Перевірити, чи дійсно господар квартири справжній або він просто знайшов на вулиці потрібний документ, буде дуже непросто.