Банкам можуть дозволити самостійно викуповувати заставні квартири

У парламенті зареєстрований Законопроект № 2044а від 17 травня.2013 року “Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо звернення стягнення на заставне майно“.

У цьому документі законодавці пропонують спростити кредиторам процедуру стягнення на об’єкт застави, внісши необхідні зміни до Закону України “Про виконавче провадження” та Закон України “Про Заставу”.

Сьогодні чинне законодавство не дозволяє кредиторам продавати, наприклад, заставні квартири або автомобілі на аукціонах (публічних торгах). При цьому ця процедура досить громіздка і тривала. “На практиці організація та проведення торгів виконавчою службою займає значний час, і якщо з перших торгів не вдалося продати заставу, то проводяться наступні, з можливістю уцінки майна. І лише після проведення повторної уцінки і не реалізації майна, державний виконавець пропонує заставодержателю залишити собі заставу”, – розповідає юрист юридичної компанії “Алексєєв, Боярчуков і партнери” Сергій Круглов.

Подібні “складності” при поверненні виданих позик стримують банкірів від активного кредитування бізнесу і населення. Законопроект № 2044а передбачає альтернативні способи звернення стягнення на заставне майно, дещо спрощуючи існуючу процедуру. “Дані способи полягають у наданні заставодержателю можливості набути право власності на предмет застави або продати заставу на підставі договору купівлі-продажу будь-якій особі. Ці способи значною мірою полегшать і прискорять можливість заставодержателям здійснити погашення боргу за рахунок заставного майна”, – констатує Сергій Круглов.

За його словами, в 2004 році вже робилася спроба на законодавчому рівні закріпити такі норми. “14 січня 2004 року було опубліковано Закон України “Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень”. Він вже тоді передбачав права кредиторів-заставодержателів набувати у власність або проводити продаж застав на користь третіх осіб”, – повідомляє Сергій Круглов. Однак можливості, передбачені цим Законом, не кореспондувалися з Законом України “Про виконавче провадження” та Законом України “Про Заставу”, що у свою чергу створювало проблеми для реалізації додаткових можливостей звернення стягнення на заставне майно.

“Враховуючи те, що левова частка заставодержателів в нашій країні це фінансові та банківські структури, а також враховуючи масове небажання осіб повертати отримані у кредит грошові кошти та позбавлятися свого майна, переданого в заставу, можна припустити, що даний законопроект найбільш вигідний банківським та фінансовим установам”, – резюмує юрист юридичної компанії “Алексєєв, Боярчуков і партнери”.