Аварійний будинок: як домогтися переселення?

Про те, як домогтися визнання старого будинку аварійним і отримати нове житло.

З наближенням осені наростає занепокоєння мешканців будинків старої забудови. Більшість з них вже пережили свій термін експлуатації і зараз знаходяться в аварійному стані. Адже, приміром, ті ж хрущовки зводилися в 1950 роки не більше ніж на 50 років. А зараз у багатьох з них уже порушені системи вентиляції, застаріло обладнання з газо – і водопостачання. Більш того, в деяких вже навіть тріскаються стіни. У тому випадку, коли врятувати будівлю вже неможливо, мешканцям залишається одне — вимагати визнання свого будинку аварійним і виділення нового житла. Як це можна зробити, ми розібралися з допомогою юриста ВГО «Захист прав споживачів» Алли Райковської та гендиректора юркомпанії «Правова гільдія «Вікторіал» Віктора Мороза.

Важливо! Визнання квартири нежитловий, а вдома аварійним, має свій мінус: ви не зможете здійснювати ніяких юридичних дій зі своїм житлом: приватизувати, продати, подарувати, обміняти, прописати в ньому родичів, оформити перепланування.

На що претендуємо

«Якщо житлове приміщення в аварійному будинку належало вам на правах власності, то за законом при знесенні вам належить або грошова компенсація, або нове житло в межах вашого району, загальна площа якого повинна бути в 1,5 рази більше вашої старої квартири», — пояснює Алла Райковська.

Якщо влада не можуть відселити вас з аварійного будинку в нове постійне житло, а вам нікуди з’їхати, вони, згідно статті 132-1 РК, повинні виділити вам приміщення для тимчасового проживання в межах населеного пункту. Як розповіли нам у Мінрегіоні, в них вас можуть поселити на рік і більше. А їх площа повинна бути не менше 6 кв. м на людину.

Форс-Мажор

В одному з районів Києва ще в 2001 році з-за непрацюючої системи вентиляції була визнана аварійною багатоповерхівка. Тоді ж місцева влада виділила гроші на купівлю нових квартир для її жителів. Переїхати в упорядковане житло змогли більше половини сімей. Решта досі чекають переселення. «Нещодавно нам виділили 12 квартир, але тільки одна з них потрапила нам на відселення, — розповідає мешканка будинку Ніна Аніщенко. — Ми підозрюємо, що гроші були просто списано з бюджету». Чиновники у відповідь на скарги мешканців запевняють, що нові квартири скоро будуть надані.

Тим часом юристи радять не сидіти склавши руки. «Якщо гроші на квартири дійсно були виділені з міського бюджету, а люди не отримали належне їм житло, можливе нецільове використання бюджетних коштів, — наводить приклад Віктор Мороз. — Якщо є факти, які підтверджують зловживання, слід звертатися до суду. До позову потрібно додати документи, які підтверджують виділення коштів і розподіл житла. Їх повинні надати вам протягом 10 днів після звернення».

Крок 1. Збір паперів

Пишемо заяву. Воно повинно бути підписано всіма мешканцями. «З них можуть звернутися всі мешканці будинку, тобто не тільки власники приватизованих, куплених і подарованих квартир, але й ті, хто живе в комунальному житло або знімає його», — пояснює Алла Райковська. Якщо будинок перебуває у комунальній власності, така заява, окрім самих мешканців, може подати його власник, тобто місто, селище, район або ЖЕК.

Просимо висновок СЕС і МНС. Також напишіть звернення до санепідемстанції та МНС, в якому попросіть їх фахівців прийти і проінспектувати ваш будинок. Таке обстеження не є обов’язковим, але буде мати додатковий вплив на майбутнє рішення комісії, яка прийде обстежити ваш будинок на предмет аварійності.

Збираємо правовстановлюючі документи. До заяви прикладіть нотаріально завірені копії правовстановлюючих документів на житло. Це можуть бути ордер на квартиру, свідоцтво про право власності і т. д. Також подайте план житлового приміщення з її техпаспортом.

Крок 2. Подаємо документи

Всі документи вам потрібно подати в місцеві органи влади (райвиконком, міськвиконком). Вони створять міжвідомчу комісію, яка буде включати чиновників та експертів відповідних контрольних і наглядових органів. Приміром, туди можуть увійти представники санепідемстанції, держжитлокомунгоспу і т. п.

Крок 3. Отримуємо ув’язнення

Після реєстрації заяви чиновників, за законом, є місяць для прийняття рішення. За цей час експерти, уповноважені комісією, повинні перевірити фактичний стан житла. Після проведення аналізу комісія повинна винести рішення. У висновку повинно бути зазначено, що багатоквартирний будинок визнаний аварійним і підлягає знесенню. Якщо ж в результаті з’ясується, що будинок можна відремонтувати, комісія може винести висновок про необхідність проведення капремонту, реконструкції або перепланування.

Крок 4. Дізнаємося терміни

Винесене рішення комісії передається райадміністрації. Як розповіли нам у Міністерстві регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, відселення мешканців аварійних будинків належить до обов’язків органів місцевої влади. Райадміністрація (міськадміністрація) приймає рішення про подальшу долю конкретного приміщення або всього будинку. Після чого вона повинна видати вам на руки документ, в якому будуть прописані терміни відселення мешканців. Це рішення виноситься на підставі положень ст. 7 Житлового кодексу україни і Постанови Ради Міністрів № 189 від 26.04.1984 року. Або ж, якщо будинок виявиться придатним для капремонту, ви отримаєте документ про необхідність його проведення. З ним ви зможете звернутися в жек і вимагати ремонт будинку. За словами фахівців Мінрегіону, капремонт житлових будинків повинен оплачуватися за рахунок коштів бюджету міста.

Крок 5. Чекаємо переїзду

Після рішення виконкому про необхідність знесення будинку він повинен виділити з підвідомчого йому житла нові квартири для його мешканців. В рішенні повинні бути зазначені адреси будинків, в яких нададуть житло. Після чого ви повинні самі контролювати процес переїзду на підставі офіційних документів.